APK afgekeurd

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
padechjo
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

APK afgekeurd

27 nov 2009, 17:17

Tja....totaal niet verwacht..maar de Mini is vandaag APK afgekeurd....dus baal als een stekker!!

Mini is afgekeurd op de volgende punten:

Xenon koplamp (OEM) rechtsvoor geeft een verkeerd beeld en moet worden vervangen
Remleiding (achter is verroest) en moet worden vervangen.
Koelvloeistof lekkage aan de achterkant van het motorblok
Fuseekogel hoes is kapot en moet worden vervangen

Een hele waslijst vind ik eigenlijk... :(

Afijn....zal toch klaar gemaakt moeten worden en wil daarom om de kosten te drukken zoveel mogelijk zelf doen.
Nu verbaast het mij dat de remleiding zo erg verroest is voor een auto van 6 jaar oud. Is dat normaal?
En is als ik deze remleiding vervang...wordt deze remleiding in de gebogen vorm aangeleverd of moet je zelf alle bochten buigen??

Koelvloeistof systeem zal moeten worden afgeperst om te kijken waar de lekkage vandaan komt.

De rest zal geen probleem zijn...hoewel het mij wel verbaast dat de koplamp een verkeerd beeld geeft...hoe kan dat???

edit: Ooo ja....en de custommade stoepverlichting ...dat was ook afkeur, want ik mocht geen verlichting onder de auto hebben...terwijl dit doodnormale instap verlichting is
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 nov 2009, 18:22

Waar heb je de apk laten uitvoeren ?
Wellicht een second opinion ?
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 nov 2009, 18:24

Dat van die Xenon koplamp vind ik een vaag verhaal idd, helemaal als die OEM is...

En dan gelijk maar vervangen?
Ze proberen gewoon een nieuwe koplamp te slijten? :evil:
MINI COOPER S R53 pre-facelift
Afbeelding
Berry M
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

27 nov 2009, 19:06

Heb je de APK bij Vriesendijk laten doen? :?
Afbeelding
Ginoceros schreef:Interessante, niet verprutste Mini die 1x/ 6mnd op de weg komt en niet boven de 2000t uitkomt
speedy
NMC Legend
NMC Legend

27 nov 2009, 19:14

Ik weet nu al dat je de APK hebt laten uitvoeren bij een bmw garage :evil: STEALERS !! Je kunt een koplamp toch stellen ?
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 nov 2009, 19:19

Vind het ook een beetje een vreemd verhaal. Ze proberen je dingen aan te smeren om de omzet te verhogen terwijl het misschien niet nodig is. En een nieuwe koplamp kost je 450 euro zonder montage.
speedy
NMC Legend
NMC Legend

27 nov 2009, 19:23

hebben ze mij ook geflikt bij Dusseldorp :evil: en ergens anders word de koplamp gewoon met een schroevendraaier bij gesteld :roll: Tot nu toe ben ik alleen tevreden bij BMW dealer Smudde :?
padechjo
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

27 nov 2009, 21:08

speedy schreef:Ik weet nu al dat je de APK hebt laten uitvoeren bij een bmw garage :evil: STEALERS !! Je kunt een koplamp toch stellen ?
nee....niet bij de BMW garage....heb hem naar de Saab/Opel garage gebracht. Ken de mensen daar vrij goed dus leek mij wel handig om hem daar heen te brengen. En mijn koplampen kun je niet stellen....zijn Xenon's met automatische hoogteverstelling en dit is ook niet het probleem. Ze bedoelen met het beeld hoe de lamp projecteert op een muur.....en deze is wazig...weet anders niet hoe ik het precies moet uitleggen.
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 nov 2009, 21:25

Dan beroepen zij zich op artikel 5.2.22 en dan lid 3 en lid 4 van de regelgeving algemene periodieke keuring. Is deze afwijking dan zo groot ?
Geven ze meer dan 2000 lumen ? Zie art. 5.2.51 verplichte lichten en retroflectoren.
spenki
Sponsor
Contacteer:

27 nov 2009, 21:31

Hoi:

Even iets over die Xenon lamp. Als dit een orig Xenon set af fabriek is dan zou ik eerst
even kijken of de lamp er wel goed in zit. Als de lamp er bv een kwartslag gedraaid in zit
heb je ook een verkeerd/wazig beeld. De pootjes moeten echt goed in de uitsparingen zitten.
Dus even de rubber afdekking losmaken en de stekker er af en dan met een looplamp kijken
of ie er goed in zit. Zit ie wel goed dan moet je er gewoon een nw lamp in zetten(kun je gewoon zelf).
Dit heb ik zelf al meerdere keren meegemaakt(scheef/verdraaid). O ja en de hoogteregeling is dan wel
automatisch, maar.......je kunt de hoogte ook gewoon net als bij de gewone koplamp nog in de
hoogte bijstellen(indien nodig). Kom je er niet uit mag je me ook bellen:06-53-203013

Gr Roy
Rein
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

27 nov 2009, 21:54

Ik ga altijd naar een onafhankelijk keuringsstation. Zij doen geen reparaties (behalve lampje vervangen ofzo). Dus hebben er geen baat bij of ie goed of afgekeurd wordt.
Misschien een idee voor volgend jaar?
Succes, en zelf dingen repareren is ook leuk :icon_top:
BMW 118d / Audi S3 8V / Cooper S Roadster
Gone: Peugeot 106 / R53 Pure Silver / R52 S Chili Red / Range Rover Evoque SD4 Dynamic
Glenn-DUB
Be Mini
Be Mini

27 nov 2009, 23:24

Koelvloeistof lekkage aan de achterkant van het motorblok

wist niet dat dat een afkeur punt was :s
padechjo
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

28 nov 2009, 09:47

@Spenki: thnx!!!....Is idd OEM en ik heb net voor een aantal weken 2 nieuwe xenon lampjes erin gezet omdat links kapot was gegaan. Lijkt mij heel erg onwaarschijnlijk dat ik ze er verkeerd in heb gedraaid....maar zal het straks voor de zekerheid nog ff controleren.

@Glenn-DUB: Dat is voor mij ook nieuw. Nooit geweten dat een auto daar op afgekeurd kan worden Uiteraard is het natuurlijk niet goed is dat ie lekkage heeft.....maar vervolgens de Mini daarop afkeuren!?! :?

Ik ga vandaag de punten op afkeur controleren en even kijken wat er aan de hand is, en nieuwe onderdelen bestellen als deze nodig zijn. Daarna breng ik de auto naar een onafhankelijk APK bedrijf. Ik ging hier eerder ook altijd heen met onze vorige auto.....die 10 jaar ouder was.....en altijd APK goedkeur was....ondanks de verrotte spatborden e.d.
Wat betreft de koelvloeistof lekkage....tja....dat is niet goed natuurlijk en zal zowiezo gerepareerd moeten worden door de garage omdat het onbekend is waar de lekkage vandaan komt. Zit er aan te denken om een druktest te laten uitvoeren door de garage om te bepalen waar de lekkage vandaan komt zodat ik het zelf kan repareren.

Oja.....wat wel leuk was die dag is dat (bijna) iedereen helemaal gek op Mini is bij de garage van Saab en Opel :mrgreen: Had hem vorig jaar ook heen gebracht voor de APK (en toen wel goedgekeurd).....en toen ik hem gisteren kwam ophalen wisten ze mij te vertellen wat ik veranderd had t.o.v. van afgelopen jaar...zoals de aero kit :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
En de Mini heeft een bijnaam gekregen....bommetje :D
Laatst gewijzigd door padechjo op 28 nov 2009, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
padechjo
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

28 nov 2009, 09:49

@Kwiebje: Waar kan ik deze regels vinden?
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 nov 2009, 09:55

speedy schreef:Ik weet nu al dat je de APK hebt laten uitvoeren bij een bmw garage :evil: STEALERS !! Je kunt een koplamp toch stellen ?
:roll:

Excuses aanbieden misschien?

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”