Beginnersfout: Ruiterwisservloeistof ipv Koelvloeistof

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
DinkyToys
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Beginnersfout: Ruiterwisservloeistof ipv Koelvloeistof

23 dec 2009, 19:04

Sukkel natuurlijk :s
Maar ja, het was donker en me eerste keer. Je zit te zoeken en vind een bakje waar wat in kan. Bijvullen en testen. Nog steeds melding en tsja dan vind je hem wel. Links bij het voorwiel een klein bakje met blauwe deksel.

Het probleem, er zit nu in het expansietankje waar de Min/Max op staat vol met Ruitenwisservloeistof. Tijdens het bijvullen is het dopje gevallen onder het motorblok (kon hem niet vinden, ook niet op de straat). Nu tijdelijk gedicht met Duck-Tape.

Wat is de makkelijkste en handigste manier om het probleem te fiksen??
Ossie
The Calendar Guy

23 dec 2009, 19:18

Wat ook een beginners fout is dat wij ons meestal eerst even voorstellen eer dat we het hemd van het lijf gaan vragen in de 'Who are you' topic.

Desalniettemin, dit sucks big time!

Ik zou de motor niet zo snel starten en direct de dealer of de wegenwacht bellen voor advies. Ruitenwisser vloeistof is super schraal en dit in je koelsysteem is funest.
Het dopje is ook best cruciaal als de motor temp stijgt dan zet het koelvloeistof uit en kan over het blok heen kotsen in het ergste geval.

Succes anyways!
Afbeelding
DinkyToys
Nieuw Lid
Nieuw Lid

23 dec 2009, 19:38

Thanks! Al gelijk een Who are you gemaakt hoor :oops:
Was al wel een tijdje op het forum aan het struinen en sneaky biertje wezen lurken aan de bar ;)

Ja dat idee was mijn bedoeling ook al. Morgenochtend even eerst advies vragen. De motor was nog warm toen het bijgevuld werd. Kan dan best zijn dat de koelvloeistof dan terugvloeid in het vat. En dan helemaal samenmengt met de andere vloeistof. Die dop is helemaal prut. Vaag dat er geen koortje aanzit.
Marcel Always Open
Cabrio-King

23 dec 2009, 20:53

Ruitenwisservloeistof zal gaan schuimen als de motor aangaat, en koelt dan niet of nauwelijks de motor. Dus eerst even een anwb man of een dealer bellen voor wat tips.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
sharpsafer
Mod virus alert!
Mod virus alert!

24 dec 2009, 08:15

Voor bumper demonteren en onderste leiding van de radiator lossen, en alles laten leeglopen.
Daarna gewoon weer monteren en vullen, motor dan ff laten draaien MET koelvloeistof en indien nodig nog wat bijvullen tot op niveau.
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

Re: Beginnersfout: Ruiterwisservloeistof ipv Koelvloeistof

24 dec 2009, 09:13

DinkyToys schreef:Sukkel natuurlijk :s
Maar ja, het was donker en me eerste keer. Je zit te zoeken en vind een bakje waar wat in kan. Bijvullen en testen. Nog steeds melding en tsja dan vind je hem wel. Links bij het voorwiel een klein bakje met blauwe deksel.

Het probleem, er zit nu in het expansietankje waar de Min/Max op staat vol met Ruitenwisservloeistof. Tijdens het bijvullen is het dopje gevallen onder het motorblok (kon hem niet vinden, ook niet op de straat). Nu tijdelijk gedicht met Duck-Tape.

Wat is de makkelijkste en handigste manier om het probleem te fiksen??
Deze zelfde fout heb ik 4 jaar geleden ook gemaakt met mijn vorige MINI :oops: Ik moest toen de volgende ochtend met deze NewMINIclub naar Engeland voor het bezoeken van de MINI-fabriek in Oxford. Ik was dus in alle staten :? Het was zaterdagmiddag 14.00 uur en ik heb toen in grote paniek bij de dealer aan de telefoon gehangen. Zij adviseerde me ook om er vooral niet mee te gaan rijden, maar ik woon 30 km bij de dealer vandaan en zelf kon ik het niet oplossen. Ik ben toen toch voorzichtig naar ze toe gereden. Ze hebben het koelsysteem leeggemaakt, gereinigd en opnieuw gevuld.
En nu komt het mooiste van alles: ze deden het volledig gratis!!
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
DinkyToys
Nieuw Lid
Nieuw Lid

24 dec 2009, 11:50

Nou, vanochtend gelijk gebeld. Niks aan de hand!
Het is allebei op alcohol basis. Dus kan bij elkaar gemixed worden. Het is wel niet zo top, maar het kan wel. Het grootste probleem was meer dat het dopje gevallen was en niet zichtbaar ergens onderin lag. Ze hebben hem even leeggezogen en weer bijgevuld met koelvloeistof. En de dop ook netjes gevonden. Binnen 10 min zat ik weer in de kou aan het stuur.
Als de dop erop had gezeten, kon ik gewoon blijven rijden en zou er niks gebeuren.

Denk dat de koeling van de Cooper S anders is. Daar zit ook een schroefdop op ipv een gewoon rubberen dopje die je eraf kan trekken.

Maar al met al bedankt voor de tips en reacties.
Getzz
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

24 dec 2009, 12:52

DinkyToys schreef:Nou, vanochtend gelijk gebeld. Niks aan de hand!
Het is allebei op alcohol basis. Dus kan bij elkaar gemixed worden. Het is wel niet zo top, maar het kan wel. Het grootste probleem was meer dat het dopje gevallen was en niet zichtbaar ergens onderin lag. Ze hebben hem even leeggezogen en weer bijgevuld met koelvloeistof. En de dop ook netjes gevonden. Binnen 10 min zat ik weer in de kou aan het stuur.
Als de dop erop had gezeten, kon ik gewoon blijven rijden en zou er niks gebeuren.

Denk dat de koeling van de Cooper S anders is. Daar zit ook een schroefdop op ipv een gewoon rubberen dopje die je eraf kan trekken.

Maar al met al bedankt voor de tips en reacties.
Koelvloeistof expansietankjes zijn toch altijd met schroefdoppen afgesloten?!
Marcel Always Open
Cabrio-King

24 dec 2009, 18:29

Gettz dat was wat ik ook dacht. Ik had voorheen een Cooper en zeker weten dat die ook een schroefdop had.

Gelukkig is het probleem makkelijk verholpen.Foutje is zo gebeurd maar kan verrekt onhandig getimed zijn, of lastig op te lossen zijn.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”