Sinds een weekje of drie heb ik een probleem met mijn MINI ONE DIESEL uit 2004.
Dee eerste keer dat hij warm liep direct gestopt, bleek koelvloeistof op (een maandje na de grote beurt). Vloeistof bijgevuld en naar de garage. Meteen gekeken waar en of er een lek zat, niks te vinden, motor verloor ook geen druk.
Ze hebben de motor toen flink warm laten lopen (meer dan 400 toeren gedurende een behoorlijk tijdje) en toen spoot de koelvloeistof langs de dop van het reservior naar buiten. Nieuwe dop en klaar.
Weekje later op de autoweg, weer hetzelfde probleem, ik wilde natuurlijk even testen of het probleem opgelost was en ging even 160 rijden, als een speer die temperatuur weer omhoog en rode lamp gaat branden. Weer meteen gestopt, maar reservior was nu niet leeg. Op het moment dat ik het gaspedaal los laat stopt de rode lamp al bijna met branden.
Dus ik dacht, dan moet ik ook niet meer maximaal rijden (doe ik ook zelden, gaat ook niet in NL)
Afgelopen zaterdag een 15 minuten met 3000 toeren aan het rijden, de verwarming blaast ineens koude lucht en meteen daarna loopt de motor warm loopt. Weer meteen gestopt, koelvloeistof bijgevuld en naar de garage. Ga ik niet boven de 2500 toeren dan is er niks aan het handje.
Volgende week gaan ze de motor weer nakijken, maar het is toch niet duidelijk wat er nu echt aan de hand is.
Hij verliest eigenlijk geen druk of vloeistof en de monteur denkt toch aan een lekkende koppakking.
Zelf denk ik wel een beetje dat deze motor een paar 'beginnersfoutjes' heeft als eerste dieselmotor. Ik hoop eigenlijk dat iemand dit probleem herkent en mij (en dus de monteur) tips kan geven.
Dit is ook niet mijn eerste probleem aan deze auto, heb al een onderdeel vervangen vorig jaar, de dieselpomp bleek defect en er is een modificatie van gemaakt. (Zal ik niet helemaal goed formuleren, maar ik ben een vrouw en blond, dus het is me vergeven??