Rammels

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

Rammels

01 dec 2005, 23:33

Ik heb sinds enige weken een irritante rammel in de middenconsole (het gedeelte waar de radio en de bedieningsknoppen voor de verwarming in zitten). Over een paar dagen krijgt ie groot onderhoud bij Breeeman in Rotterdam en dan gaan ze ook ook proberen de oorzaak van deze rammel te achterhalen. Het klinkt als een los schroefje dat ligt te rammelen of het langs elkaar wrikken van materialen zonder dempingsmateriaal ertussen. Niks bijzonders dus maar wel irritant.
Zijn er onder julie meer Mini-rijders met rammelervaringen?
Voor deze Mini reed ik een Opel Corsa (nieuw model) en daar rammelde binnen een half jaar zo'n beetje het hele interieur aan, wat ik verwijtte aan de keuze van te goedkope en te harde kunstof materialen in combi met te weinig doordenken aan hoe dit soort irritatante rammels te voorkomen door gebruik van dempingsmateriaal hier en daar.
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

02 dec 2005, 00:12

De rammel die jij beschrijft kende ik nog niet. Wel heb ik een andere rammel, die achter de snelheidsmeter. Hij was er eigenlijk al in de garantieperiode maar slechts een hele enkele keer. Nu is hij er vaker en harder. Als je boven aan het dashboard drukt is het weg. Ik heb al geprobeerd het weg te halen maar het is maar ten dele gelukt. Ik heb gehoord dat er een grote deel van het dashboard vervangen moet worden omdat het een constructiefout is, dus dat wordt een kostbare zaak.
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

02 dec 2005, 10:44

Hoi sepp, ik leef met je mee, heel irritant, een rammel.
Die van jouw ken ik ook nog niet, heb er wel 1 gehad (met me vorige mini) bij de snelheidmeter en de kofferklep!! en die was echt irritant, al
2x nieuwe rubbers erin gehad.. Ik moet zeggen dat mijn nieuwe mini nog helemaal rammelvrij is (effe afkloppen) de bouwkwaliteit is echt
stukken beter.. (goed excuus voor een nieuwe :D ) Hopen dat ze hem kunnen vinden bij breeman.
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

02 dec 2005, 17:32

Berthil schreef:De rammel die jij beschrijft kende ik nog niet. Wel heb ik een andere rammel, die achter de snelheidsmeter. Hij was er eigenlijk al in de garantieperiode maar slechts een hele enkele keer. Nu is hij er vaker en harder. Als je boven aan het dashboard drukt is het weg. Ik heb al geprobeerd het weg te halen maar het is maar ten dele gelukt. Ik heb gehoord dat er een grote deel van het dashboard vervangen moet worden omdat het een constructiefout is, dus dat wordt een kostbare zaak.
Berthil,

Als je geluk hebt is het alleen de kabelboom die daar loopt. Die zit daar met een soort klemmetje/tie-wrap vast. Die kabel kan een beetje onder spanning (trekspanning, geen stroomspanning) staan en dan losschieten. Dat kun jezelf echt heel makkelijk zelf bekijken. Dashboard loshalen is vrij eenvoudig: Klepjes aan de zijkant eruit halen, daarmee leg je een aantal schroefjes (Torx T-20) vrij. Alle schroeven die je aan de rand van het dashboard ziet schroef je eruit, stuur in de laagste stand zetten, en daarna pak je zo de hele bovenkant van het dashboard eraf. De kabel zie je dan direct liggen.

Op MINI2.COM staat een uitleg (bij het verhaal over het chromeline pakket...) met foto's...
donkie
Nieuw Lid
Nieuw Lid

rammels

18 dec 2005, 13:43

Vandaag dit forum ontdekt en gescreend op ergerlijke zaken over onze Mini's. Blijkt dat iedereen nogal tevreden is. Ik rij een Cooper Chili van 2002 en heb nog immer in zo'n rammelbak gereden. In 2002 werd ik er hopeloos 'verliefd' maar da's helemaal verdwenen. Werkelijk vanalles rammelt, piept, kraakt, of heeft dat gedaan. Erg engels. Jammer dat ze daar geassembleerd worden. De dealer? Doet wel wat moeite maar lost niets op. Ik ben nu zover dat ik niet meer terug ga voor de klachten. Nog enkele maanden, dan mag deze rammelkast eruit (het is helaas een lease wagen, lease maatschappijen hebben meer tijd om er 'bovenop te zitten' >:( ). Van de vele positieve zaken die ik in 2002 zag, zijn er nog maar 3 over: de wagen ziet er leuk uit, heeft een fijne motor karakteristiek en de wegligging is fenomenaal. Verder? Wat een slechte kwaliteit van het interieur. Zeer on-duits. De juiste smiley onbreekt hiernaast, zie ik.
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

18 dec 2005, 17:15

@Robert. Dank je. Ik had het dashboard er al twee keer afgehaald. De kabelboom heb ik niet zo op gelet, ik zal er nog eens goed naar kijken maar ik ben bang dat het niet de kabelboom is. De rammel verdwijnt als je linksboven de snelheidmeter tegen de dashboardrand drukt. Ik heb dus ook al een keer de snelheidsmeter losgehaald en een gaatje in het metaal geboord daarachter. Daar dik electriciteitsdraad doorgetrokken naar de dashboardrand en flink aangedraaid zodat de dashboard altijd wordt aangetrokken. Het heeft wel wat geholpen maar de rammel is niet weg. De rammel is er alleen 's winters totdat via de ruitverwarming het dashboard wat is opgewarmd. Als ik dus de verwarming op de voeten zet begint het weer iets te rammelen als het dashboard weer wat is afgekoeld. 's Zomers heb ik er zo goed als geen last van. Als het weer wat beter weer wordt haal ik het dashboard nog een los en probeer de zelfgemaakt spankabel nog wat aan te trekken. Anders spuit is alles maar vol met Pur :)
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

18 dec 2005, 17:58

Begin januari gaat ie speciaal om deze rammel op te lossen de hele dag naar de dealer. Ik houd jullie op de hoogte of het gelukt is of niet...
Afbeelding
wickedwendy
Enthousiast
Enthousiast

18 dec 2005, 19:27

Hihi, rammels zijn 'goed' herinnering naar de oude mini tijd :P Werkelijk alles rammelde, piepte, trilde, lekte,enz,ed. Weet de keer nog wel dat ik zei dat bij het stuur iets rammelde en hij stuurde 'raar'. Bij de garage kwamen ze erachter dat 3 van de stuurbouten loszaten.
Met nieuwe MINI geloof ik geen rammels (moet je aan Benno vragen :wink: ).
Afbeelding
If things don't go right....go left!
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

02 jan 2006, 22:55

Zo rammel is vandaag verholpen. Kwestie van rechterstijl van de middenconsole demonteren, beetje tape ertussen en weer monteren.
No big deal dus. Gratis verholpen door de dealert!!
Afbeelding
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

22 aug 2008, 17:02

Tja...inmiddels een MINI verder en tata!!!!....dezelfde rammel als bij m'n Cooper destijds. De middenconsole rammelt opeens. Klinkt alsof er een heeeel klein schroefje los ligt. Het is het gedeelt waar de radio/airco inzit met de downtubes ernaast. Maar als je aan de buitenkant voelt zit alles muurvast. Als je tijdens het rammelen de rechter downtube aandrukt dan is het minder tot bijna weg. De vorige keer hebben ze het verholpen door de rechter downtube los te halen en hier en daar soort zwarte kit te spuiten (uit het zicht zodra alles weer gemonteerd zit). Achteraf een beetje rigoreuze oplossing. Meer mensen die deze rammel hebben gehad en hoe opgelost?
Afbeelding
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

22 aug 2008, 17:27

Sepp....kunnen wellicht de stekkerblokken vd radio zijn die losbungelen aan de achterzijde ?
Minilex
4 op een rij!
4 op een rij!

23 aug 2008, 21:11

Ik heb die rammeltjes ook allemaal gehad, het rammeltje van de downtubes heb ik opgelost door achter de schroeven een klein ringetje te plaatsen en daarna stevig aangedraaid.
Het rammeltje dat Berthil beschrijft heb ik opgelost door een heel klein schroefje tussen de voorruit en de kunststof plaat van de voorruitverwarmings difusor te plaatsen, daarvoor heb ik mijn hele dashboard uitmekaar gehaald om het probleem te vinden maar geen succes, uiteindelijk uit ellende maar bovengenoemde oplossing ontdekt, is misschien niet mooi maar werkt wel.
Fred
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 aug 2008, 21:22

Berthil schreef:@Robert. Dank je. Ik had het dashboard er al twee keer afgehaald. De kabelboom heb ik niet zo op gelet, ik zal er nog eens goed naar kijken maar ik ben bang dat het niet de kabelboom is. De rammel verdwijnt als je linksboven de snelheidmeter tegen de dashboardrand drukt. Ik heb dus ook al een keer de snelheidsmeter losgehaald en een gaatje in het metaal geboord daarachter. Daar dik electriciteitsdraad doorgetrokken naar de dashboardrand en flink aangedraaid zodat de dashboard altijd wordt aangetrokken. Het heeft wel wat geholpen maar de rammel is niet weg. De rammel is er alleen 's winters totdat via de ruitverwarming het dashboard wat is opgewarmd. Als ik dus de verwarming op de voeten zet begint het weer iets te rammelen als het dashboard weer wat is afgekoeld. 's Zomers heb ik er zo goed als geen last van. Als het weer wat beter weer wordt haal ik het dashboard nog een los en probeer de zelfgemaakt spankabel nog wat aan te trekken. Anders spuit is alles maar vol met Pur :)
Ik had die rammel ook en heb toen een fineertje gestoken onder het ventilatiemond aan het dashboard (hoe noemt die zwarte afdekrand?), het is niet helemaal weg maar wel verbeterd.
Menno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 aug 2008, 21:50

Ik heb ook ergens een rammeltje maar weet niet precies waar hij zit :lol: Maar nou ben ik erachter gekomen dat als mijn Mini stationair iets harder loopt, ong 1000 toeren, dan ben ik het kwijt. Weet iemand toevallig of ik zelf handmatig mijn Mini iets harder stationair kan laten lopen of moet dat via de computer bij de dealer??
Fred
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 aug 2008, 23:48

Denk dat ik weet wat je bedoelt ... Begint je stuur dan lichtjes te trillen ook? Leg eens je airco af :wink:

Weet alleen ook niet waar het aan ligt. Als je andere nokkenas steekt gaat em vanzelf iets hoger in toeren bij stationair draaien. Levert nog iets op ook qua vermogen :). Wel duur :)

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”