Kleine (elektrische-) mankementjes. Karakter of problemen?

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
mlangenberg
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

Kleine (elektrische-) mankementjes. Karakter of problemen?

27 okt 2010, 19:50

Zoals een aantal van jullie misschien wel weten heb ik onlangs een Mini Cooper Cabrio uit 2004 gekocht. In de afgelopen twee maanden ben ik een aantal kleine dingetjes tegengekomen die me wat storen.
  • Benzinemeter werkt niet altijd;
  • Dak gaat niet altijd in een keer open.
Ik denk dat ik al een keer of vier heb gehad dat ik er tijdens het rijden achterkwam dat de benzinemeter aangaf dat de tank helemaal leeg was, terwijl ik hem de dag ervoor nog vol heb gegooid. Als ik vervolgens de auto uit, en daarna weer aanzet slaat de benzinemeter meteen weer uit.

Voorwaarde is (volgens mij) wel dat de motor warm is. Zo zag ik vanavond toevallig voor het wegrijden dat de meter op 0 stond, en toen kon ik het niet oplossen door de auto uit en weer aan te zetten. Nadat ik een rit van vijf minuten heb gemaakt om vervolgens de auto uit en weer aan te zetten, werkte de meter weer.
Het is niet zo dat de benzine meter helemaal niets doet, ik zie duidelijk dat hij iets omhoog gaat, en dat het lampje van "weinig benzine" gaat branden.

Herkennen meer mensen dit? Het lijkt mij een elektronica stoornis.

Dan het andere probleem.

Soms als het dak open probeer te doen, dan gaat het schuiven van het eerste deel altijd prima, maar als ik vervolgens opnieuw op de knop druk om het gehele dak te openen, dan blijft het mechanisme na een seconde al steken. Het rode lampje bij de bediening van het dak begint dan ook te knipperen. Om toch het dak te openen moet ik eerst het dak weer helemaal dichtschuiven. Pas dan kan ik het dak openen. De tweede keer is het bij mij altijd goed gegaan. Vaak gaat het de eerste keer ook wel goed.

Wat er volgens mij gebeurt is dat de computer vergeet de kleine ramen achter naar beneden te doen voordat hij de kap opent, zodat er de beveiliging aanslaat. Als ik het vervolgens weer probeer gaan de ramen achter wel eerst naar beneden en opent de kap zoals het hoort.

Begrijp me niet verkeerd. Ik klink nu misschien wel heel negatief, maar ik geniet super veel van mijn wagen. Ik rij elke dag trots in mijn MINI!!!

Het is alleen dat ik me er soms wel een beetje onzeker over voel. Daarom vroeg ik me af of jullie deze problemen misschien herkennen en/of het serieuze issues zijn die ik moet laten oplossen, of dat het bij het 'karakter' van de MINI hoort.

Alvast bedankt,

Matthijs
Glenn-DUB
Be Mini
Be Mini

28 okt 2010, 09:50

nooit problemen gehad met de benzine meter, ook nooit een vermoeden gehad dat die de neiging had om niet te reageren.

je cabriodak kan ik niet over meepraten, ik heb een panodak en daar heb ik ook nooit problemen mee gehad,... heb je de auto al eens uit laten lezen?

Je onzekerheid over de mini is daardoor natuurlijk te bergrijpen
bullie
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:

28 okt 2010, 13:29

Mijn glazen panoramadak wil als het heel warm is 's zomers ook niet altijd in een keer open. Even helpen door te duwen van binnenuit is meestal wel de oplossing.

cheers!
to do list:
16mm spacers
korte alta antenne
grotere scoop
korte veren
beek software
forge intercooler[/s}
veerpootbruggen voor
Turbo Upgrade ;)
actieve subwoofer
betere remmen
Marcel Always Open
Cabrio-King

28 okt 2010, 22:48

Het gaat hier over een cabriodak en niet over een panorama dak.

De sensoren van het cabriodak zijn erg wispelturig. Voor de tweede fase van het openen van het cabriodak (openvouwen) gebruikt de mini heel andere systemen dan voor alleen de eerste fase (schuiven).
Vooral het zelf laten zakken van de ramen doet het heel soms gewoon niet. Ik denk dat dit te maken heeft met vervuiling van de raambegeleiding in de deur zelf. Vooral vochtig weer heeft negatieve invloeden.
Het is raar maar kan niet echt kwaad.

De benzinemeter is inderdaad bij diverse mensen ineens op nul blijven staan. Het zal de sensor zijn in de tank en ik vermoed ook daar dat teveel water of vervuiling in de benzinetank de oorzaak is. Ik heb het met mijn CheckeredMinitje een paar keer gehad in drie maanden tijd, en daarna nooit meer.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”