Ik ben in het bezit van een MINI Cooper uit 2004 (facelift) met 75.000km
Aangezien ik een ratel / tikkend geluid uit de motor hoorde komen heb ik het oliepeil gecontroleerd. Deze bleek onder minimum te staan. Olie (5W30) vervolgens bijgevuld en volgende dag weer gecontroleerd. Bleek weer gezakt te zijn. De oorzaak bleek een lekke pakking te zijn. Deze vervangen en oliepeil blijft nu op peil.
Echter de ratel / tikkend geluid blijft...
Wanneer is er een ratel of tikkend geluid?
- Bij starten en
- Bij gas geven rond de 3000 toeren
- Het tikken ratelen hoor je, zittend op de bestuurdersstoel, aan de rechterkant van het blok
Wanneer is de ratel / of tikkend geluid niet aanwezig?
- Als de MINI stationair loopt. Krukaslager dus uitgesloten?
- Niet met ingetrapte koppeling. Klepstoters dus uitgesloten?
Wat is er al gedaan?
- De MINI dealer heeft heeft geluisterd en denkt dat het de krukaslager is... een bevriende monteur geeft aan dat dit niet kan omdat je de ratel / tikken dan ook bij stationair lopen moet horen en dat is niet geval.
- MINI bij een revisie bedrijf gebracht en laten luisteren. Zij gaven aan dat het wellicht de kettingspanner is en dat het onwaarschijnlijk de krukaslager is.
- Kettingspanner is inmiddels naar gekeken en deze was nog in goede staat en is daarom niet niet vervangen.
- Met Roy "Spenki" heb ik ook al e-mailcontact gehad en daar kan ik uiteraard langskomen.
Ik heb het forum al helemaal doorgespit maar lees geen herkenbaar probleem. Daarom mijn vraag aan jullie wat denken jullie?
Het geluid lijkt hierop (alleen heb ik een Cooper en geen S ;-):
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Gezocht: Expertise voor ratel / tikkend geluid uit motor
- Wicked
- Leerling Mini lid
- Nona
- Leerling Mini lid
Bericht
IK HEB EXACT HETZELFDE PROBLEEM/ GELUID. !! WEET JIJ AL WAT MEER??? INTUSSEN?
Re: Gezocht: Expertise voor ratel / tikkend geluid uit motor
NWicked schreef:Ik ben in het bezit van een MINI Cooper uit 2004 (facelift) met 75.000km
Aangezien ik een ratel / tikkend geluid uit de motor hoorde komen heb ik het oliepeil gecontroleerd. Deze bleek onder minimum te staan. Olie (5W30) vervolgens bijgevuld en volgende dag weer gecontroleerd. Bleek weer gezakt te zijn. De oorzaak bleek een lekke pakking te zijn. Deze vervangen en oliepeil blijft nu op peil.
Echter de ratel / tikkend geluid blijft...
Wanneer is er een ratel of tikkend geluid?
- Bij starten en
- Bij gas geven rond de 3000 toeren
- Het tikken ratelen hoor je, zittend op de bestuurdersstoel, aan de rechterkant van het blok
Wanneer is de ratel / of tikkend geluid niet aanwezig?
- Als de MINI stationair loopt. Krukaslager dus uitgesloten?
- Niet met ingetrapte koppeling. Klepstoters dus uitgesloten?
Wat is er al gedaan?
- De MINI dealer heeft heeft geluisterd en denkt dat het de krukaslager is... een bevriende monteur geeft aan dat dit niet kan omdat je de ratel / tikken dan ook bij stationair lopen moet horen en dat is niet geval.
- MINI bij een revisie bedrijf gebracht en laten luisteren. Zij gaven aan dat het wellicht de kettingspanner is en dat het onwaarschijnlijk de krukaslager is.
- Kettingspanner is inmiddels naar gekeken en deze was nog in goede staat en is daarom niet niet vervangen.
- Met Roy "Spenki" heb ik ook al e-mailcontact gehad en daar kan ik uiteraard langskomen.
Ik heb het forum al helemaal doorgespit maar lees geen herkenbaar probleem. Daarom mijn vraag aan jullie wat denken jullie?
Het geluid lijkt hierop (alleen heb ik een Cooper en geen S ;-):
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
IK HEB EXACT HETZELFDE PROBLEEM/ GELUID. !! WEET JIJ AL WAT MEER??? INTUSSEN?
- Nona
- Leerling Mini lid
Bericht
IK HEB HETZELFDE, ALLEEN WAS MIJN OLIE PEIL WEL ALTIJD GOED IN ORDE. DUS DAAR LIGT HET NIET AAN, EN IK HEB DEZE AUTO VANAF AUGUSTUS MAAR DIT GELUID IS GEKOMEN SINDS DAT HET WEER KOUDER WERD.
HEB AL EEN EN ANDER NAVRAAG GEDAAN EN MEN ZEGT DAT HET KOMT DAT DE OLIE NU DOOR DE KOU DIK IS EN DUS DE ONDERDELEN NIET GOED GESMEERD WORDEN. ALS IK WAT LANGERE RITTEN MAAK DAN GAAT HET GELUID SOMS OOK OVER. MAAR IK RIJ VOORNAMLIJK ALLEEN KORTE RITTEN..
IEMAND IDEEN??
ALVAST BEDANKT.
HEB AL EEN EN ANDER NAVRAAG GEDAAN EN MEN ZEGT DAT HET KOMT DAT DE OLIE NU DOOR DE KOU DIK IS EN DUS DE ONDERDELEN NIET GOED GESMEERD WORDEN. ALS IK WAT LANGERE RITTEN MAAK DAN GAAT HET GELUID SOMS OOK OVER. MAAR IK RIJ VOORNAMLIJK ALLEEN KORTE RITTEN..
IEMAND IDEEN??
ALVAST BEDANKT.
- Ossie
- The Calendar Guy
Bericht
Zet aub je Capslock even uit als je een bericht post.
Ik heb zelf ook een R50 en reed voorheen ook alleen maar korte ritjes. Bij mij dus het zelfde geval rechtsvoor onder de motorkap en heb het door m'n dealer na laten kijken.
Van de multiriem spanner was de lager rot en deze veroorzaakte het getik.
Tijdens het vervangen heeft de monteur ook de stand van de dynamo tegenover de multiriem iets afgesteld zodat de spanning geheel gelijk komt te staan en de onderdelen zuiver worden aangedreven.
Hierna nooit meer iets van getik gehoord.
Kosten onderdeel €60,- en een klein uurtje werk.
Succes met uitzoeken.
Maar wat je op het filmpje hoort, zijn de kleppenstoters die tikken.

Ik heb zelf ook een R50 en reed voorheen ook alleen maar korte ritjes. Bij mij dus het zelfde geval rechtsvoor onder de motorkap en heb het door m'n dealer na laten kijken.
Van de multiriem spanner was de lager rot en deze veroorzaakte het getik.
Tijdens het vervangen heeft de monteur ook de stand van de dynamo tegenover de multiriem iets afgesteld zodat de spanning geheel gelijk komt te staan en de onderdelen zuiver worden aangedreven.
Hierna nooit meer iets van getik gehoord.
Kosten onderdeel €60,- en een klein uurtje werk.
Succes met uitzoeken.
Maar wat je op het filmpje hoort, zijn de kleppenstoters die tikken.

- Nona
- Leerling Mini lid
Bericht
heb mn antoowrd al op de laatste vraag. dus vergeet die vraag haha.
weer iemand gesproken en die zegt het volgende:
het kan zijn:
- kettingspanner
- multiriem
- aircopomp'
- dynamo
hij zegt als je de riemspanner met een pen of bexzemsteel druk geeft terwijl je de auto aanhebt en het geluid is weg dan is de spanning dus te zwak en is dat t probleem. ook kan j hem zien bewegen als dit het is.
je kan ook testen met de multiriem eraf halen en dan de auto starten, en is het dan weg dan is het niet de kettingspanner.
voor de aicropomp heeft hij me geadviseerd om na garage te gaan en de dynamo is vorig jaar vervangen dus acht die kansd erg klein.
ik ga zsm na laten kijken want hij zei als het dus die kettin is en je rijd ermee door dan kan hij knappen op gegeven moment en rij je je motor kapot.
weer iemand gesproken en die zegt het volgende:
het kan zijn:
- kettingspanner
- multiriem
- aircopomp'
- dynamo
hij zegt als je de riemspanner met een pen of bexzemsteel druk geeft terwijl je de auto aanhebt en het geluid is weg dan is de spanning dus te zwak en is dat t probleem. ook kan j hem zien bewegen als dit het is.
je kan ook testen met de multiriem eraf halen en dan de auto starten, en is het dan weg dan is het niet de kettingspanner.
voor de aicropomp heeft hij me geadviseerd om na garage te gaan en de dynamo is vorig jaar vervangen dus acht die kansd erg klein.
ik ga zsm na laten kijken want hij zei als het dus die kettin is en je rijd ermee door dan kan hij knappen op gegeven moment en rij je je motor kapot.
- Nona
- Leerling Mini lid
Bericht
Ja, daar ben ik weer na een lange tijd.
Intussen heb ik er na laten kijken en hebben we de spanroller plus multiriem vervangen.
Probleem NIET opgelost helaas!
Het tikken is er nog steeds.
Het klinkt volgens mijn monteur als kleppen.
Nu heb ik originele bmw olie besteld en olie filter en laat ik de olie verversen in de hoop dat alles daardoor goed doorgesmeerd word. Ik ga na het verversen even een eindje snelweg rijden. Ik rijd namelijk alleenmaar hele korte stukjes waardoor de auto niet goed word doorgesmeerd.
Ik laat wel weer weten of dit bij mij de oplossing gaf.
Groetjes
Intussen heb ik er na laten kijken en hebben we de spanroller plus multiriem vervangen.
Probleem NIET opgelost helaas!
Het tikken is er nog steeds.
Het klinkt volgens mijn monteur als kleppen.
Nu heb ik originele bmw olie besteld en olie filter en laat ik de olie verversen in de hoop dat alles daardoor goed doorgesmeerd word. Ik ga na het verversen even een eindje snelweg rijden. Ik rijd namelijk alleenmaar hele korte stukjes waardoor de auto niet goed word doorgesmeerd.
Ik laat wel weer weten of dit bij mij de oplossing gaf.
Groetjes
- Nona
- Leerling Mini lid
Bericht
NEE helaas nog steeds niet opgelost nadat ik een hydrauilische kleppenstotot reiniger erin heb gedaan, olieververst pl;us oliefilter.
allemaal geen baat gehad.
Nu zit ik te denken aan kleppenstoters vervangen
iemand tips? zou dat wel baat hebben bij het tikkenede/ratelende geluid?
mvg
allemaal geen baat gehad.
Nu zit ik te denken aan kleppenstoters vervangen
iemand tips? zou dat wel baat hebben bij het tikkenede/ratelende geluid?
mvg
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors