Ik had de afgelopen week ineens een raar fenomeen: m'n cooper S reed zelfs als 'ie warm was heel schokkerig en voelde alsof 'ie totaal geen power meer had. Dus ik dacht ohhhh shit, er is iets stuk. Dus ik eens wat googlen, en ergens kwam ik tegen dat in deze tijd van het jaar sommige auto's problemen hebben met de switch naar winter benzine. Dus ik dacht, dat is easy te checken, laat ik eens wat v-power erin gooien. Zo gezegd, zo gedaan, en het probleem verdween als sneeuw voor de zon! Bij het wegrijden uit het tankstation was het al weer goed, ondanks dat het maar 3/4 tank was en dus een mix. Die laatste tankbeurt bij Tinq was dus de boosdoener... misschien handig om te weten als je eens vergelijkbare dingen merkt aan je mini!
Waar ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar ben, heeft iemand dit ooit gemerkt bij zijn mini (of andere auto)?
Slechte batch benzine bij Tinq?
- FunkyRAT
- Be Mini
Bericht
Ik heb er wel eens een keer BP ultimate volle tank in gegooid voor de verandering, met standaard luchtfilter, en dat reed ook alsof hij inhield. Daarna weer V-Power erin, want met (Shell) Euro 95 vind ik die Coopers zowieso haperig bij koud en lage toerentallen overkomen. Maar sinds ik een ander luchtfilter erin heb hapert ie niet meer bij Euro 95. Eigenlijk nog maar 1 keer in de hele MINI geschiedenis bij een ander tankstation dan Shell geweest.
- erik-de-perik
- Mod virus alert!
Bericht
ik heb het nog steeds weleens, maar ik merkte het vooral bij BP Ultimate. Maar overigens niet bij de gewone van BP. Tank tegenwoordig voornamelijk Total, en die stottertje nog weleens als ik voor het stolicht sta bijvoorbeeld..
- CooperS-lightningblue
- Volledig MINI minded!
Bericht
Nee dat heb je alleen met gas geven, dan schokt ie. Ken het fenomeen van de Land Rover van m'n moeder, daar moest je een keer in de 3-4 maanden ook een keer 98 in gooien. Heb het met de MINI nooit gehad.
Het schakelen hoort bij de Cooper S i.v.m. de snelheid van bepaalde draaiende onderdelen en het vliegwiel. Tenminste dat is mij ooit verteld.
Het schakelen hoort bij de Cooper S i.v.m. de snelheid van bepaalde draaiende onderdelen en het vliegwiel. Tenminste dat is mij ooit verteld.

- erik-de-perik
- Mod virus alert!
Bericht
ja en vooral bij een lager toerental..CooperS-indiblue schreef:Nee dat heb je alleen met gas geven, dan schokt ie. Ken het fenomeen van de Land Rover van m'n moeder, daar moest je een keer in de 3-4 maanden ook een keer 98 in gooien. Heb het met de MINI nooit gehad.
- CooperS-lightningblue
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ja klopt, boven ongeveer 4000 toeren is het over??erik-de-perik schreef: ja en vooral bij een lager toerental..

- erik-de-perik
- Mod virus alert!
Bericht
van de week maar ff 98 tanken dan..
ja zoiets..3500 a 4000 toeren...dacht dat het aan de bobine(hoe schrijf je dat?) lag...CooperS-indiblue schreef:Ja klopt, boven ongeveer 4000 toeren is het over??erik-de-perik schreef: ja en vooral bij een lager toerental..
van de week maar ff 98 tanken dan..
- CooperS-lightningblue
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ik heb met de MINI altijd 95 getankt en altijd 1 keer per maand ook 98.
Je kan het proberen, garandeer niet dat het werkt. Bij onze Freelander ging het dan een maandje of 2-3 goed.Blont-007 schreef:Moet ik dat dan ook tanken?Ik vind het het soms heel vervelend rijden.
Ik heb met de MINI altijd 95 getankt en altijd 1 keer per maand ook 98.

- Arjan
- Volledig MINI minded!
Bericht
Een MINI vind 98 over het algemeen lekkerder dan 95. Tenminste dat is onze ervaring. Toch tanken wij, prijsbewust, dus 95
Met 98 erin rijdt ie wel ietsje rustiger (minder schokkerig)

Met 98 erin rijdt ie wel ietsje rustiger (minder schokkerig)
Lekker touren met de MINI CLUBMAN D Sparkling Silver-Silver-Silver
- Braspenning Racing
- Mod virus alert!
Bericht
Eén keertje hogere octaan gehalte tanken is flauwekul, je merkt helemaal niets van betere prestaties namelijk en de motor gaat niet anders verbranden.
De ECU heeft namelijk wel meer dan 1 tank vol nodig om zich te setten naar het hogere octaan gehalte. Je gaat pas verschil merken na een tweede of zelfs derde tank V-power of BP Ultimate of whatever.
Als je altijd al 95 hebt getankt en je hebt geen problemen met pingelen, blijf dat gewoon tanken.
In de regel kun je stellen dat de zg "high performance" motoren pas echt effect hebben van de hogere octaan gehaltes. Daar zie je na verloop van tijd wel degelijk verschillen in geleverde vermogen. De wat meer "gewone" motoren zal dit niet noemenswaardig te noemen zijn en is het verschil meer met je Butt meter en in je hoofd waar te nemen dan daadwerkelijk met objectieve metingen.
De ECU heeft namelijk wel meer dan 1 tank vol nodig om zich te setten naar het hogere octaan gehalte. Je gaat pas verschil merken na een tweede of zelfs derde tank V-power of BP Ultimate of whatever.
Als je altijd al 95 hebt getankt en je hebt geen problemen met pingelen, blijf dat gewoon tanken.
In de regel kun je stellen dat de zg "high performance" motoren pas echt effect hebben van de hogere octaan gehaltes. Daar zie je na verloop van tijd wel degelijk verschillen in geleverde vermogen. De wat meer "gewone" motoren zal dit niet noemenswaardig te noemen zijn en is het verschil meer met je Butt meter en in je hoofd waar te nemen dan daadwerkelijk met objectieve metingen.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors