Geluid koppeling bij optrekken

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
mikeymike
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Geluid koppeling bij optrekken

17 nov 2011, 18:09

Een aantal weken geleden een New Mini Cooper S Cabrio gekocht. Deze auto is onder BOVAG garantie gekocht met 59K km.

Nu het probleem. Na een week rijden kwam ik er achter dat bij het optrekken er een vreemd geluid uit de versnellingsbak kwam. Dit geluid komt alleen voor in de 1 ste versnelling en is het best te horen bij een koude start of bij het optrekken op een helling. Op diverse forums wordt gesproken over het "Chewbacca" (star wars) geluid.

Volgens diverse forums zou er door BMW een service bullitin uitgegeven zijn die de volgende informatie geeft:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRODUKTIE DATUM 06-06-2006
Type RH31 - Cooper S R52 Cabrio Mech LL W11 EUR
Motortype: W11B16A

Er wordt ook verwezen naar een bulletin TSB:

SI M 21 04 08
SI M 21 01 05

De volgende onderdelen worden voorgeschreven:

Official procedure calls for the replacement of:
• 21 20 7 548 804 - Modified dual-mass flywheel (ZMS);
• 11 22 7 560 579 x8 - Flywheel bolts;
• 21 20 7 520 449 x6 - Clutch torx bolts;
• 07 10 1 485 190 x2 - Gearbox dowels.

- From 05/06 Production:
• 21 20 7 551 384 - Clutch Kit (inc. release bearing
).

Na een aantal dagen speurwerk en veel hulp van de BMW - Mini dealers van Ekris Arnhem en Jan de Jong Amersfoort (waarvoor veel dank). Zijn we tot de volgende conclusie gekomen:

Bij dit type wagen komt dit geluid wel eens voor. Het is best mogelijk dat dit geluid wordt veroorzaakt door de druklager. Dit is alleen vast te stellen door de versnellingsbak te verwijderen. De waarschijnlijke oorzaak is de dubbelmassa vliegwiel zoals omschreven in het voorgaande artikel. Een defect of versleten vliegwiel is goed vast te stellen na verwijdering van de versnellingsbak. Je kan dan de spelling van het vliegwiel meten. De toleranties zijn bekend en zijn daardoor goed na te meten. Indien het vliegwiel is versleten of beschadigd dient deze vervangen te worden.

Het vliegwiel dat in het bulletin wordt genoemd is inderdaad een onderdeel dat te bestellen is bij BMW Nederland echter is niet duidelijk of dit onderdeel bij de Mini Cooper S hoort. Dit wordt door beide dealer bevestigd en ook BMW NL is niet zeker of het gemodificeerde onderdeel voor dit type versnellingsbak is.

Op het internet zijn ook veel verhalen te lezen van eigenaren van soortgelijke auto's die de reparatie lieten uitvoeren met originele Mini onderdelen waarbij het probleem naar 30K weer terugkwam.

Conclusie:
Indien je voor deze keuze staat zijn er 3 mogelijkhede
n.

1) vervangen van alle onderdelen (indien vliegwiel versleten). Dit houdt in dat je het (dubbelmassa) vliegwiel, drukgroep, druklager en koppelingsplaten vervangt. Hierdoor zal het geluid zeker weggaan maar voor hoelang? Het is best mogelijk dat dit na 30K weer terugkomt. Door gebruik van een dubbelmassa vliegwiel is ook het vliegwiel een slijtage onderdeel geworden. (Let wel op: Dubbelmassa vliegwiel orgineel BMW zijn erg kostbaar ca € 650,00 ex btw). Op buitenlandse forums kwam ik tegen dat dit zeker het geval was.

2) vervangen van alle onderdelen door aftermarket. Dit is een hele goede optie maar besef wel dat je hierbij altijd de BOVAG of dealergarantie verliest. Maar de vraag is wat de garantie precies inhoud? Er zijn een aantal goede leveranciers van koppelingsplaten + druklager en drukgroep maar vliegwiel is er maar 1. Valeo heeft een 4P delige vervangingsset voor deze versnellingsbak.

Voordeel VALEO: deze set is van goede kwaliteit, betaalbaar en heeft maar een enkel vliegwiel. Een enkel vliegwiel is geen slijtage onderdeel.
Nadeel VALEO: je moet kunnen schakelen (zegt Valeo). Met een dubbelmassa vliegwiel kun je makkelijker optrekken en worden de trillingen weggefilterd. Een "nadeel" van dubbelmassa vliegwiel is dat dit vliegwiel voor een kunstmatig gevoel zorgt in de koppeling omdat er spelling in het vliegwiel zit. Maar bij verkeert schakelen krijgt de koppelingsplaat dus alles te verduren. Maar koppelingsplaten zijn altijd nog goedkoper dat dubbelmassa vliegwiel. Valeo heeft dit opgelost door de koppeling extra zwaar uit te voeren.

Deze set is te koop op de volgende website

http://www.schokdempersonline.nl/nl/ind ... &grp_id=18

(scherpste prijs ca. € 425,00)

3) alleen druklager of koppelingsplaten vervangen. De grootste kosten zijn uiteindelijk het arbeidsloon. Het verwijderen en terugplaatsen van een versnellingsbak kost ongeveer 10 tot 12 uur werk. Dus mocht je een versnellingsbak losmaken overweeg altijd om de onderdelen die slijtage ondervinden te vervangen. Zeker als de auto al wat kilometers heeft gelopen.

Op 23 november 2011 wordt mijn versnellingsbak verwijderd. We zullen kritisch kijken naar alle onderdelen en ook het vliegwiel opmeten en inspecteren. Ik zal de bevindingen later plaatsen. Wel heb ik al de keuze gemaakt om de vervangingsset van Valeo, type V835024, te gebruiken. Hierdoor krijgt mijn Cooper S echt een versnellingsbak met veel meer gevoel. Ik zal de bevindingen van deze set zeker ook op dit forum plaatsen.

Graag hoor ik de meningen van andere Cooper S rijders met dezelfde ervaring. Is er al iemand die de Valeo V835024 of soortgelijke vervangingsset heeft gebruikt voor haar of zijn New Mini?
---------

18 november 2011:

Beste mensen bedankt voor de reacties. Allereerst de dealers kloppen aan bij BMW Nederland en krijgen te horen dat ze dit probleem niet kennen. Dus einde verhaal bij BMW. Het is duidelijk dat dit probleem bij veel Mini Cooper S'en voorkomt. Maar BMW - Mini Nederland is niet van plan dit op te lossen voor hun klanten. Dit ligt dus niet aan de dealers. Als je de dealer bereidt vind die dit onder coulance wil repareren heb je dus een hele goede dealer! Ik zelf heb goede ervaring met Jan de Jong Amersfoort en Erkis Arnhem.

Mijn Coopers S cabrio 2006 was in onderhoud bij Jan de Jong Hilversum. Het is een ex lease. Mij niet duidelijk waarom zij dit probleem niet hebben aangepakt. Nu heb ik de Cooper (ik ben 2de eigenaar) gekocht bij Carplan Utrecht. Onder BOVAG garantie en uit coulance zal deze reparatie plaatsvinden. Koop dus altijd je auto (zeker van dit volume) bij erkende merk dealers. Carplan is geen Mini dealer maar nemen het probleem gewoon serieus en lossen dit op in tegenstelling tot BMW-MINI Nederland.

Het kan dus 2 problemen zijn zoals ik hierboven al heb aangegeven. Ik wil zelf de onderdelen laten vervangen door de vervangingset van VALEO. Ik heb ook al aangegeven waar je deze kunt kopen. Een enkel vliegwiel bied alleen maar voordelen en is ook goedkoper.
De enige vraag blijft: hoe rijdt dat. Ik ben nogal kritisch maar VALEO heeft mij verzekerd dat ik het verschil niet ga merken. Dit lijkt me stug want de spelling uit de dubbelmassa vliegwiel is weg. Dus verschil moet je merken. De bak zal veel directer oppakken. Ik hoop alleen niet dat de boel extreem gaat trillen en onrustig loopt bij stationair.

Vanaf volgende week zal ik verslag doen hoe deze reparatie is uitgepakt!
Laatst gewijzigd door mikeymike op 18 nov 2011, 23:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 nov 2011, 19:13

Volgens mij heb je echt pech!

Zover ik weet zijn er geen problemen bekend met versnellingsbakken van de R52/R53. Wel wat krakende koppelingen (qua gevoel) maar verder weinig bijzonders. Dat krakende gevoel was bij onze vorige cabrio (2004) gewoon weer aanwezig nadat de koppeling vervangen was. De huidige cabrio (2008) heeft ook weer een klein beetje krakende koppeling (nogmaals is puur qua gevoel) en die zit me best! Hij doet het verder gewoon super. Zelfs met 235pk de 275Nm die ik er op los kan laten. :mrgreen:
Marcel Always Open
Cabrio-King

Re: Versnellingsbakproblemen New Mini Cooper S Cabrio R52

17 nov 2011, 21:53

Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Floor-is
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 nov 2011, 01:44

Lotgenoot meldt... Koude motor, voorzichtig optrekken: Chewbacca geluid. Bovendien is mijn koppeling erg zwaar. Ik verdenk het druklager, maar misschien is er wel meer aan de hand.

Nu heb ik nog garantie, maar ik moet ook wel achter dat bulletin aan. Morgen of zaterdag eens bellen met Jesse bij Jan de Jong Hilversum. Of Fabian moet zich geroepen voelen natuurlijk ;)
GP0064 met KW's, Janspeed spruit met racecat. Optische aanpassingen.

Mijn vrouw rijdt een R53 DS met Cravenspeed CAI, PlayMini cat-back, JCW BBK (Tarox discs en blokken)
jeroenvandijk
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

18 nov 2011, 18:02

ik heb dus ook dat irri geluid en bij mij kwamen ze aanzetten dat het de stuurpomp zou zijn dus die hebben ze vervangen en zoals verwacht probleem nog steeds aanwezig:s wederom heen geweest en krijg yhet antwoord dat het de stuurpomp is en dat het zo hoort:d

kennen ze de term chewbakka geluid ook bij de dealers??? misschien moet ik dat dan maar eens gaan proberen.
Same Shit Different Day
jeroenvandijk
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

18 nov 2011, 21:15

heb inmiddels een engelse versie gevonden van de TSB waarmee ik naar de dealer ga om te kijken of ik het alsnog kan laten verhelpen.

link naar het bullitin is:

http://www.mini2.com/forum/first-genera ... ear-3.html
Same Shit Different Day
mikeymike
Nieuw Lid
Nieuw Lid

18 nov 2011, 22:51

18 november 2011:

Beste mensen bedankt voor de reacties. Allereerst de dealers kloppen aan bij BMW Nederland en krijgen te horen dat ze dit probleem niet kennen. Dus einde verhaal bij BMW. Het is duidelijk dat dit probleem bij veel Mini Cooper S'en voorkomt. Maar BMW - Mini Nederland is niet van plan dit op te lossen voor hun klanten. Dit ligt dus niet aan de dealers. Als je de dealer bereidt vind die dit onder coulance wil repareren heb je dus een hele goede dealer! Ik zelf heb goede ervaring met Jan de Jong Amersfoort en Erkis Arnhem.

Mijn Coopers S cabrio 2006 was in onderhoud bij Jan de Jong Hilversum. Het is een ex lease. Mij niet duidelijk waarom zij dit probleem niet hebben aangepakt. Nu heb ik de Cooper (ik ben 2de eigenaar) gekocht bij Carplan Utrecht. Onder BOVAG garantie en uit coulance zal deze reparatie plaatsvinden. Koop dus altijd je auto (zeker van dit volume) bij erkende merk dealers. Carplan is geen Mini dealer maar nemen het probleem gewoon serieus en lossen dit op in tegenstelling tot BMW-MINI Nederland.

Het kan dus 2 problemen zijn zoals ik hierboven al heb aangegeven. Ik wil zelf de onderdelen laten vervangen door de vervangingset van VALEO. Ik heb ook al aangegeven waar je deze kunt kopen. Een enkel vliegwiel bied alleen maar voordelen en is ook goedkoper. De enige vraag blijft: hoe rijdt dat. Ik ben nogal kritisch maar VALEO heeft mij verzekerd dat ik het verschil niet ga merken. Dit lijkt me stug want de spelling uit de dubbelmassa vliegwiel is weg. Dus verschil moet je merken. De bak zal veel directer oppakken. Ik hoop alleen niet dat de boel extreem gaat trillen en onrustig loopt bij stationair.

Vanaf volgende week zal ik verslag doen hoe deze reparatie is uitgepakt!

jeroenvandijk schreef:ik heb dus ook dat irri geluid en bij mij kwamen ze aanzetten dat het de stuurpomp zou zijn dus die hebben ze vervangen en zoals verwacht probleem nog steeds aanwezig:s wederom heen geweest en krijg yhet antwoord dat het de stuurpomp is en dat het zo hoort:d

kennen ze de term chewbakka geluid ook bij de dealers??? misschien moet ik dat dan maar eens gaan proberen.
mikeymike
Nieuw Lid
Nieuw Lid

18 nov 2011, 22:56

Floor-is schreef:Lotgenoot meldt... Koude motor, voorzichtig optrekken: Chewbacca geluid. Bovendien is mijn koppeling erg zwaar. Ik verdenk het druklager, maar misschien is er wel meer aan de hand.

Nu heb ik nog garantie, maar ik moet ook wel achter dat bulletin aan. Morgen of zaterdag eens bellen met Jesse bij Jan de Jong Hilversum. Of Fabian moet zich geroepen voelen natuurlijk ;)
Zoals al aangegeven is het service bulletin niet bekend bij BMW-MINI NL. Voor de oplossing zie mijn vorige bericht.
Mclain
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

21 nov 2011, 23:50

Ik lees het net even door.. Maar 10-12 uur voor vervangen van de bak?

Doe mij die baan. doe ik er 4 per week. Ga ik donderdag wat eerder naar huis en heb ik vrijdag vrij :)

Maar een dubbelmassa vliegwiel is gewoon de grootste (&$*#&) die er bestaat. Heb tot nu toe geen enkel merk op de brug gehad waar die nou echt fatsoenlijk was.

Wat betreft een enkel vliegwiel en koppeling. De koppeling is zelf ook uitgevoerd met veren. Dus het is niet dat het opeens een starre bedoeling is. Daarbij zijn we al vanaf 1950 ofzo met dit type koppelingen aan de gang en dat werkt perfect. Dubbel massa vliegwielen sinds een paar jaar, en het is schijnbaar nog niet mogelijk om die dingen zo te maken dat ze ook niet kapot gaan.
if it doesn't break, your not driving it hard enough.
vanderstroom
Nieuw Lid
Nieuw Lid

24 nov 2011, 23:16

Helemaal mee eens, verder is het ook vaak zo dat de conventionele koppelingsplaten een zgn predempertje hebben, om geratel te dempen.

Zorgt er dus voor, dat als de olie in de bak heet is er geen tandslap op kan treden [ het pakken en loslaten waar de tandwielen inelkaar grijpen ]

Star vliegwiel niks mis mee..
mikeymike
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Vervolg versnellingsbak R52

25 nov 2011, 01:07

Vandaag de spullen van Valeo besteld. Het dubbelvliegwiel was gecontroleerd en de spelling was binnen de toleranties van BMW. Ook de koppelingsplaten en de druklager zagen er goed uit?! Dus waar komt het geluid dan vandaan?

Om zeker voor het onzekere te nemen heb ik besloten om de vervangingset van Valeo te monteren! Dit zal de auto alleen maar ten goede komen. Kan mijn meisje gelijk de wagen uitproberen want die gaat het weekend naar duitsland. Wordt vervolgd!
mikeymike
Nieuw Lid
Nieuw Lid

25 nov 2011, 22:33

Vandaag de Mini Cooper S R52 opgehaald bij Carplan! Mijn complimenten voor de klantenservice en technisch kennis die ze daar in huis hebben. De auto was onder BOVAG garantie gekocht en zonder tegenspraak hebben ze het probleem erkend en aangepakt!

Uiteindelijk is dus het Valeo 4P vervangingsset (drukgroep, drukllager, kopp. Platen en massief vliegwiel gemonteerd. Na de orginele onderdelen goed te hebbben bekeken bleek het druklager beschadigd te zijn. Dit komt vermoedelijk doordat er spelling zit in het dubbelmassavliegwiel waardoor de druklager onnodig snel en ongelijk slijt. Remedie alles vervangen. Indien je dit met de "orginele" BMW onderdelen doet ben je voorlopig van het pprobleem af maar het komt terug. Nu dus een vervangingsset gemonteerd van Valeo. Over de beleving van deze onderdelen kan ik het vvolgende zeggen: mijn Mini schakelt veel directer, meer gevoel in de koppeling. Maar de koppeling voel zo soepel en licht dat het wel een golfje lijkt. In de oude kopppeling zat veel meer een "race" gevoel. Maar ik heb wel een koppeling die geen "chewbecca" geluid meer maakt en voor de komende 100.000 km geen problemen meer veroorzaakt! Kom je ooit voor dit dilemma te staan, zeg ik DOEN!
Sjoerd-Ynte
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:

Koppelingsplaten

12 dec 2011, 17:27

He mensen,

Ik hoor de laatste tijd, en metname wanneer de motor koud is, bij het opkomen van de koppelingspedaal een geluid vanuit de motorkap. Net of er iets met de koppelingsplaten aan de hand is. Wie weet wat het is?

:ralley :O
:icon_top:
Mclain
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

Re: Koppelingsplaten

14 dec 2011, 00:55

Sjoerd-Ynte schreef:He mensen,

Ik hoor de laatste tijd, en metname wanneer de motor koud is, bij het opkomen van de koppelingspedaal een geluid vanuit de motorkap. Net of er iets met de koppelingsplaten aan de hand is. Wie weet wat het is?

:ralley :O
iets meer info over "een geluid" helpt meestal met zoeken.
if it doesn't break, your not driving it hard enough.
speedy
NMC Legend
NMC Legend

14 dec 2011, 10:12

Uuuuuuuuuuuuhhhhhp!!! :mrgreen:

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”