Noodloop . Foutcode P1689... Opgelost

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
heggeschaar
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

Noodloop . Foutcode P1689... Opgelost

27 nov 2011, 16:51

Mijn Mini One springt sinds kort vaak in de noodloop. Bij ongeveer 4500 toeren springt de auto in de Noodloop en gaat het EML lampje branden. Voordat die in de noodloop springt begint die te stotteren. Nadat ik de auto uit en aan gedaan heb is de auto weer gereset en kan ik weer doorrijden.

Opvallen is ook dat het bandenspannings lampje sinds kort vaak brand, ondanks dat de banden op spanning zijn en vele malen gereset te zijn geweest.

Beetje rond gekeken op het forum en ik kwam hier op terecht.
[web]http://www.newminiclub.nl/forum/ptopic9065.html[/web]

Dit was erg herkenbaar, alleen dit was voor een Cooper S. Geldt dit ook voor een R50? Heeft deze ook een bypass-klep. De auto is trouwens getuned (bij van Beek).

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door heggeschaar op 13 dec 2011, 19:46, 6 keer totaal gewijzigd.
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

27 nov 2011, 17:14

Zelf eerste de foutcode uit (laten) lezen, dan weet je meer.
R50 heeft geen bypass klep.
spenki
Sponsor
Contacteer:

27 nov 2011, 19:44

Hoi:

R50 heeft inderdaad geen bypassklep.
Uitlezen en anders ook even bij Beek navragen.
Kan ook wel met een temp.sensor te maken hebben of zo.

Gr Roy
heggeschaar
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

27 nov 2011, 21:44

Had gisteren al afspraak gemaakt bij Ekris. Omdat ik erg druk ben kan ik pas 9 december terecht. Was gewoon benieuwd of iemand een idee heeft wat het kan zijn.

Moet deze weken nog redelijk wat kilometers maken. Hoop dat dit geen schade aanbreng aan de mini.
Artuur
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

28 nov 2011, 11:46

Ik heb een universele OBD II uitlees computer en werk vlakbij Dieren (Eerbeek), als je wilt kunnen we hem er wel ff aanhangen, dan heb je in ieder geval een foutcode waar je wellicht wat verder mee komt.
heggeschaar
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

04 dec 2011, 15:29

Bedankt voor reactie.. Ik heb afspraak gemaakt bij de dealer. Opvallend is dat die niet meer zo vaak in de noodloopspringt. Nu alleen bij sportief rijden bij ongeveer 160 km per uur.

En Artuur altijd handig voor de toekomst iemand die auto kan uitlezen ;)
heggeschaar
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

09 dec 2011, 16:18

Vandaag de auto naar Ekris Velp gebracht. Oorzaak van probleem is de gasklep deze moet vervangen worden +/- €350 ,- . De foutcode die ze kregen was DME 1689 . Morgen middag is de auto klaar.
heggeschaar
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

10 dec 2011, 16:01

Vanmiddag de auto opgehaald bij Ekris. Meteen even geprobeerd op de snelweg in eerste instatie voelde het goed.

Maar toen ik even later hem op zijn staart trapte sprong die weer in de noodloop. Opvallend is dat ook telkens de lampjes van bandenspanning gaan branden terwijl ze wel op de juiste druk zijn en telkens gereset zijn.

Er was geen monteur meer beschikbaar, maandag gaan ze kijken wat de oorzaak is.

Even de foutcode opgezocht : P1689: Electronic Throttle Control Monitor Level 2/3 Torque Calculation Error
Laatst gewijzigd door heggeschaar op 10 dec 2011, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
P5ycH0
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

10 dec 2011, 16:28

Pessimist modus on:

Pas op dat je je niet laat peopelen hé.
Nu dus een reparatie van 350 Euro, maar dit heeft het probleem niet opgelost.
Straks proberen ze weer een onderdeel te vervangen, en betaal je weer.

Hopelijk rij je snel weer vrolijk rond !!
Succes !!
heggeschaar
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

12 dec 2011, 10:23

Mini is nu naar Ekris. Ze gaan vandaag nieuwe software inladen kijken of dat helpt. Op dit moment weten ze nog niet wat de oorzaak is....

Heb gisteren diverse buitenlandse fora bezocht maar ik zie geen concrete oplossing voor de foutcode P1689 ....

Update 21:00 uur :

Ze zijn een groot deel van de dag bezig geweest met de auto maar het probleem is nog steeds niet opgelost. De auto is voorzien van nieuwe software sensoren zijn nagemeten en gekeken maar er is nog geen oplossing. Morgen gaan ze verder met het zoeken naar de oorzaak. Ook al gebeld met van Beek ook zij hebben nog geen oplossing. Als iemand een oplossing heeft hou ik mij aanbevolen

Ik ga me nu wel zorgen maken over het kostenplaatje. De auto heeft mij dit half jaar al veel geld gekost...
heggeschaar
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

13 dec 2011, 19:58

Om 17:30 uur gebeld door de dealer dat de auto klaar was. De oorzaak was een defect in de kabelboom. Om precies te zijn een los contact .

Nadat dit was opgelost hebben ze de oude gasklephuis teruggeplaatst maar deze was ook defect. De nieuwe gasklep is weer gemonteerd. In totaal zijn ze er aardig wat uur mee bezig geweest. Wat ik begreep moesten ze de hele kabelboom nameten of alles in orde was. In totaal was ik inclusief gasklephuis €500 kwijt. Ze hebben gelukkig maar 2,5 uur gerekend voor arbeid.

Tijdens het werk aan mijn auto is door de garage het luchtfilterhuis beschadigd deze is gescheurd. Een nieuwe is besteld op kosten van de garage ( €150,-) . Deze komt in de loop van deze week binnen.

Moet snel maar weer een afspraak maken bij van Beek de auto is op dit moment voorzien van originele software.
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

Re: Noodloop . Foutcode P1689... Opgelost

05 mei 2014, 11:02

Al een tijdje geleden maar weet je waar in de kabelboom het probleem zat? Gaspedaal, benzinepomp, gasklep?
Ik heb hetzelfde en kom er ook niet achter waar het zit.
Manick
Sponsor

05 mei 2014, 20:31

Berthil schreef:Al een tijdje geleden maar weet je waar in de kabelboom het probleem zat? Gaspedaal, benzinepomp, gasklep?
Ik heb hetzelfde en kom er ook niet achter waar het zit.

Heb je Berthil al geprobeerd de klep schoon te maken, adaptie waarden resetten en opnieuw ingeleerd ?

wat ik zo lees wat de fout code ongeveer beschrijft zou de ECU 2/3 van de gasklep stand niet kunnen meten hoe de klep daar werkelijk staat

wat wel eens voor komt bij VW/VAG dat de plastic tandwieltjes kapot gaan waar de klep ook niet meer goed functioneert
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

05 mei 2014, 20:45

Ik heb mijn gasklep aan de voor en achterkant schoon gemaakt. Toen nogmaals gereset.
Sindsdien geen problemen meer gehad.
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

05 mei 2014, 21:15

Ik heb er al 4 keer een andere (schone) gasklep in gezet en het probleem blijft.
Voorheen echter steeds met een andere code P1688 maar nu voor het eerst alleen P1689 na nakijken en afschuren massa punten van de motor.
Bypass klep is het ook niet, ook al twee keer vervangen intussen.
Beide MAP sensoren zijn ook al vervangen.
Ik heb eigenlijk alleen het gaspedaal nog niet vervangen.
Heb ik ook een nieuw benzinefilter liggen en ga bij vervangen die bedrading ook nakijken.

Denk zelf dat het een elektrisch probleem is want treed alleen op bij gas intrappen bij heftige opwaartse bewegingen op de Ring. Vandaar de vraag waar het elektrisch probleem hier gevonden is.
Maar adaptieve waarden resetten ga ik zeker doen al staat de Mini soms weken zonder accu en dan zijn die ook weg dacht ik. Gaspedaal ga ik ook vervangen en daarbij de bedrading nakijken.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”