Aandrijfas vervangen HELP SPOED!

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Patrick13
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

Aandrijfas vervangen HELP SPOED!

22 jan 2012, 13:53

Hallo,

Ik heb een dringende vraag. De homokineet aan de linkerkas is stuk. De gehele aandrijfas moet vervangen worden. Bij BMW kost deze al €310,- ex btw en dan komt er nog ca. 2 uur a €95,- ex loon bij...pffff. Wat vreemd is want de als vervangen doe je in ca een klein uurtje...maar dat daar gelaten.

Nu heb ik via VDG parts een nieuwe as gekocht van Interparts (bekend aftermarket merk) om er in te laten zetten.
Deze al bij de garage laten plaatsen....past niet.

Kwamen tot de ontdekking dat de as de bak niet in wil omdat hij op het borg/veer-ringgetje blijft hangen die de versnellingsbak in gaat. Hebben hem gepast zonder dat ringetje en hij gaat er dan zo in...ligt dus aan het ringetje. Hij had nog een oude bak liggen en we hebben het daar mee gepast...zelfde effect. Nu is mijn vraag kan ik de as zonder dat borgringgetje plaatsen in de bak.
Gaat dus over de zijde van de aandrijfas die de versnellingsbak in moet....dat is de zijde met fijne vertanding/ribbels. Aan het einde van die ribbels is rondom een sleuf gefreesd waar dat borgringgetje in ligt.
Dient dit ringetje ergens voor? Als je de as namelijk monteerd kan die geen kant meer op. Wie weet er een goede betaalbare oplossing...of kan ik alleen maar een as van BMW gebruiken.

Dank voor jullie hulp!
Ben
4 op een rij!
4 op een rij!

22 jan 2012, 19:07

Lijkt mij sterk dat dat niet gaat passen.
Nieuwe borgringen passen erg moeilijk maar dat geld voor alle aandrijfassen.
Als je woensdagavond tijd heb wil ik hem er wel inzetten.
Gr Ben
Patrick13
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

22 jan 2012, 22:35

@Ben, ik zal je een pb sturen
henne
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:

23 jan 2012, 07:48

de as moet passen met nieuwe borgveren gaat hij er soms heel moeilijk in.
ik doe de buitenste kant dan in zo'n geval in de fusee en duw er hard tegen of op de vlakke kant van de schijf een blokje hout tegen aan zetten en voorzichtig met de hamer een tik geven .
wil ook nog wel eens helpen.

als je de borgveer weglaat zal er niet veel gebeuren wnt de as zit opgesloten maar ik zeg wel zo'n veertje hebben ze er niet voor niets om gedaan.

succes
Patrick13
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

23 jan 2012, 20:24

Dank voor alle info. As bleek niet goed te zijn. De groef van de veer bleek niet diep genoeg te zijn waardoor deze niet voldoende weggedrukt kon worden als hij de bak in werd gedrukt.
Wordt nu een orginele geplaatst :s ....Pfffff €€€€€€€
Evomini
Enthousiast
Enthousiast

23 jan 2012, 20:47

Bedoel je dat deze ene as niet goed geproduceerd was, of is het een eigenschap van die Interparts assen dat ze gewoon altijd fout zijn?
Patrick13
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

23 jan 2012, 23:07

durf niet te zeggen of ze het allemaal hebben....maar een tweede nieuwe as had het zelfde probleem......met het overplaatsen van het al gebruikte oude borgringgetje lukte het ook niet...dus lag niet aan het ringetje maar de diepte van de sleuf waar de ring in ligt.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”