Wie o wie kan me helpen, heb weer pech met de mini
Als ik mn (r50 one) mini start maakt hij een hard tikkend geluid maar slaat niet aan. Als ik kijk naar de riemen dan draaien deze wel bij het starten maar niet continu maar schokkend, overeenkomstig de harde tik. De binnenverlichting gaat tijdens het starten flikkeren met hetzelfde frequentie als de tik.
Is het een lege accu, het klinkt ernstiger. Alsof hij niet overslaat. En ik had juist daarvoor nog gestart. Of klinkt een lege accu zo schokkerig en tikkend?
Thanks Evomini
PS had net mn uitlaat vervangen, maar lijkt me sterk dat t daarmee iets te maken had.
Harde Tik bij starten: slaat niet aan {ACCU topic}
- BRG
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: NL
- Evomini
- Enthousiast
Bericht
Heb ik niet bij de hand, ga morgen even proberen andere accu halen. De tik klinkt bijna mechanisch, maar kan het wellicht de ontsteking of relais zijn wat je hoort?
Verder klonk het me niet zoals een typische zwakke accu, dan hoor je vaak de motor echt overslaan. Maar misschien dat het bij een mini zo klinkt als de batterij dood is?
Opzich had hij een aantal dagen in mn garage stilgestaan omdat ik bezig was geweest de uitlaat te vervangen. Ik had hem gestart, toen sloeg hij aan na iets langer dan normaal. Misschien heeft dat hem uitgeput? Ik heb hem toen afgezet en een paar minuten later wilde ik hem weer starten om naar buiten te rijden en toen dit.
Kortom alle omstandigheden wijzen op accu, alleen klinkt het zo raar dat ik nerveus ben dat het iets anders is.
Verder klonk het me niet zoals een typische zwakke accu, dan hoor je vaak de motor echt overslaan. Maar misschien dat het bij een mini zo klinkt als de batterij dood is?
Opzich had hij een aantal dagen in mn garage stilgestaan omdat ik bezig was geweest de uitlaat te vervangen. Ik had hem gestart, toen sloeg hij aan na iets langer dan normaal. Misschien heeft dat hem uitgeput? Ik heb hem toen afgezet en een paar minuten later wilde ik hem weer starten om naar buiten te rijden en toen dit.
Kortom alle omstandigheden wijzen op accu, alleen klinkt het zo raar dat ik nerveus ben dat het iets anders is.
- MartijnGizmo
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Almere
Bericht
Ik zou ook beginnen met de accu, misschien komt de startmotor niet goed naar voren door de te lage spanning...
- mushrop
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Amstelveen
Bericht
wat spenki zegt
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

- JR mini
- Enthousiast
Bericht
Das toevallig, vanochtend exact dezelfde symptomen zoals beschreven. Gisteren nog nergens last van maar vanochtend ook alleen maar een tikkend geluid. Nieuwe accu erin laten plaatsen en werkt weer prima.
Zat overigens nog de originele BMW accu in. Gebruikt de dealer deze ook bij vervanging, of was dit dan nog de eerste accu?
Zat overigens nog de originele BMW accu in. Gebruikt de dealer deze ook bij vervanging, of was dit dan nog de eerste accu?
- Dick en Natascha
- Enthousiast
- Locatie: Vianen
Bericht
Ik denk de originele deze gaan wel lang mee maar de dealer zet er bij vervanging dezelfde in.
Vandaag zelf ook een nieuwe accu erin gezet.
Dit was ook nog de originele accu maar begon zeker met deze kou wel wat slechter te worden.
Om allerlei rare problemen te voorkomen besloten om deze meteen maar te vervangen.
Dit laat ik niet aan de stealer over omdat je dan denk ik 200,- of meer euro achteruit gezet wordt.
(Ik stond voor iets anders bij de mini dealer en hoorde bij de klant voor me of hij de daksticker nog wilde laten plakken
voor het luttele bedrag van 280 euro......)
Het gekke was dat ik via de diverse aftermarket onderdelen sites heel vaak op een kleinere accu uitkwam
als de originele accu. Zowel qua afmeting als amps.
Er zat origineel in 55amp. en afm. ong 245*175*190 de diverse sites kwamen vaak met 200*175*190/175 44amp op te proppen.
Nu een Coldax type nr. 55559 (55 amp.) erin gezet deze was exact dezelfde maat en amps deze past dan ook perfect.
Na wat googelen voor slechts 69 euro incl. btw. bij mij in de buurt hier kan je niet voor tobben lijkt me.
Wisselen is 5 min. werk en een baco is genoeg.
Het incidenteel kort trillen van de benzine meter ea. bij starten is ook niet meer voorgekomen trouwens.
Vandaag zelf ook een nieuwe accu erin gezet.
Dit was ook nog de originele accu maar begon zeker met deze kou wel wat slechter te worden.
Om allerlei rare problemen te voorkomen besloten om deze meteen maar te vervangen.
Dit laat ik niet aan de stealer over omdat je dan denk ik 200,- of meer euro achteruit gezet wordt.
(Ik stond voor iets anders bij de mini dealer en hoorde bij de klant voor me of hij de daksticker nog wilde laten plakken
voor het luttele bedrag van 280 euro......)
Het gekke was dat ik via de diverse aftermarket onderdelen sites heel vaak op een kleinere accu uitkwam
als de originele accu. Zowel qua afmeting als amps.
Er zat origineel in 55amp. en afm. ong 245*175*190 de diverse sites kwamen vaak met 200*175*190/175 44amp op te proppen.
Nu een Coldax type nr. 55559 (55 amp.) erin gezet deze was exact dezelfde maat en amps deze past dan ook perfect.
Na wat googelen voor slechts 69 euro incl. btw. bij mij in de buurt hier kan je niet voor tobben lijkt me.
Wisselen is 5 min. werk en een baco is genoeg.
Het incidenteel kort trillen van de benzine meter ea. bij starten is ook niet meer voorgekomen trouwens.
Laatst gewijzigd door Dick en Natascha op 08 feb 2012, 20:07, 4 keer totaal gewijzigd.
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
- Locatie: Pijnacker
Bericht
hoi
sommige dingen wil je gewoon niet aan de dealer overlaten, gewoon omdat andere bedrijven dat veel beter kunnen of veel goedkoper kunnen.
- een kwikfit oid kan accu's veel goedkoper inkopen
- een gespecialiseerde mini daken-plakker (zoals BadSmini) heeft de vaardigheid om een daksticker goed, recht, in een keer, en zonder snijschade op het dak te plaatsen. Dat is een klus die je gewoon vaak gedaan moet hebben om het goed te doen, en een dealer doet het nauwelijks.
- een bandenboer heeft veel betere inkoopkanalen
- voorruiten via de ruitspecialisten, glasgarages zijn wel veel goedkoper maar slechte service. Daarentegen, als je het bij de echte dealer laat doen, belt die [heel vaak] stiekem alsnog de ruitspecialist die het op het terrein van de dealer komt vervangen.
De dealer gebruik ik wel structureel voor alle "moeilijkere" zaken. Bijvullen van de vloeistoffen en checken bandenspanning kan ik zowaar zelf
== de "wintercheck"
sommige dingen wil je gewoon niet aan de dealer overlaten, gewoon omdat andere bedrijven dat veel beter kunnen of veel goedkoper kunnen.
- een kwikfit oid kan accu's veel goedkoper inkopen
- een gespecialiseerde mini daken-plakker (zoals BadSmini) heeft de vaardigheid om een daksticker goed, recht, in een keer, en zonder snijschade op het dak te plaatsen. Dat is een klus die je gewoon vaak gedaan moet hebben om het goed te doen, en een dealer doet het nauwelijks.
- een bandenboer heeft veel betere inkoopkanalen
- voorruiten via de ruitspecialisten, glasgarages zijn wel veel goedkoper maar slechte service. Daarentegen, als je het bij de echte dealer laat doen, belt die [heel vaak] stiekem alsnog de ruitspecialist die het op het terrein van de dealer komt vervangen.
De dealer gebruik ik wel structureel voor alle "moeilijkere" zaken. Bijvullen van de vloeistoffen en checken bandenspanning kan ik zowaar zelf

Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- Evomini
- Enthousiast
Bericht
Ik ben ook helemaal voor het zelfdoen, geeft een goed gevoel wetende dat je een hoop uitspaart.
Wat betreft mn accu, inmiddels bij noodgedwongen de kwik fit om de hoek een gehaald blijkt deze veel te klein. Vooral de hoogte 175 ipv 190 was een probleem omdat de klembeugel nu niet werkt en de accu alle kanten opkan.
Ik heb gevraagd of ze eentje hadden/bestellen konden in de goede hoogte, maar dat was er kennelijk niet!? En dit lage type accu stond in hun systeem wel aaangegeven voor de r50.
Nu ga ik maar een Bosch S4 002 ofzo ergens scoren.
Ik heb me er inmiddels redelijk in verdiept, doe er je voordeel mee:
Een R50 accu is standaard 242x175x190 (lxbxh). Korter is geen probleem, bijvoorbeeld 207x175x190. Als de hoogte en liefst ook breedte maar goed zijn voor het vastzetten.
Verder moet de pluspool rechts. De standaard accu heeft 55 Ah, en 480 A (EN waarde). Maar een hoop aftermarket leverancier bieden 44Ah accu's aan als geschikt voor MINI.
Van Bosch kun je bijvoorbeeld hier kijken welke typen geschikt zijn:
http://rb-aa.bosch.com/aa-be/nl/static/ ... endung.pdf
http://rb-aa.bosch.com/aa-batterien/gb/ ... ram_S4.pdf
Van merken als Coldax, VMF enzo kun je vaak al voor 60 tot 70 een geschikte accu scoren.
Wat betreft mn accu, inmiddels bij noodgedwongen de kwik fit om de hoek een gehaald blijkt deze veel te klein. Vooral de hoogte 175 ipv 190 was een probleem omdat de klembeugel nu niet werkt en de accu alle kanten opkan.
Ik heb gevraagd of ze eentje hadden/bestellen konden in de goede hoogte, maar dat was er kennelijk niet!? En dit lage type accu stond in hun systeem wel aaangegeven voor de r50.
Nu ga ik maar een Bosch S4 002 ofzo ergens scoren.
Ik heb me er inmiddels redelijk in verdiept, doe er je voordeel mee:
Een R50 accu is standaard 242x175x190 (lxbxh). Korter is geen probleem, bijvoorbeeld 207x175x190. Als de hoogte en liefst ook breedte maar goed zijn voor het vastzetten.
Verder moet de pluspool rechts. De standaard accu heeft 55 Ah, en 480 A (EN waarde). Maar een hoop aftermarket leverancier bieden 44Ah accu's aan als geschikt voor MINI.
Van Bosch kun je bijvoorbeeld hier kijken welke typen geschikt zijn:
http://rb-aa.bosch.com/aa-be/nl/static/ ... endung.pdf
http://rb-aa.bosch.com/aa-batterien/gb/ ... ram_S4.pdf
Van merken als Coldax, VMF enzo kun je vaak al voor 60 tot 70 een geschikte accu scoren.
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
- Locatie: Pijnacker
Bericht
goeie post
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- Sjees
- 4 op een rij!
- Locatie: Goes
Bericht

Gestart met de kabels en gelijk naar de garage voor een nieuwe. En nu doet ie het weer goed..
Vanmiddag precies hetzelfde bij mijJR mini schreef:Das toevallig, vanochtend exact dezelfde symptomen zoals beschreven. Gisteren nog nergens last van maar vanochtend ook alleen maar een tikkend geluid. Nieuwe accu erin laten plaatsen en werkt weer prima.
Zat overigens nog de originele BMW accu in. Gebruikt de dealer deze ook bij vervanging, of was dit dan nog de eerste accu?

Gestart met de kabels en gelijk naar de garage voor een nieuwe. En nu doet ie het weer goed..

- Automatico
- One wheel wonder
- Locatie: Den Haag
Bericht
Hier hetzelfde probleem...!
Morgen maar even een nieuwe accu kopen. Nog dingen waar ik rekening mee moet houden bij het (de)monteren van de accu??
p.s. ben nieuw op dit forum, zal me binnenkort officieel voorstellen
Morgen maar even een nieuwe accu kopen. Nog dingen waar ik rekening mee moet houden bij het (de)monteren van de accu??
p.s. ben nieuw op dit forum, zal me binnenkort officieel voorstellen

- Automatico
- One wheel wonder
- Locatie: Den Haag
Bericht
Gister een nieuwe accu (Varta Blue Dynamic) gekocht en er in gezet. Probleem opgelost. Ook een wereld van verschil met starten. Ik hoef nu maar even te starten en hop... de motor slaat aan.
Maar vrij logisch, de accu was gewoon op. Op het eerste gezicht kon ik geen jaartal ontdekken, tot ik even onderop keek. Blijkt dat de accu van oktober 2002 was. De originele accu dus.
Maar vrij logisch, de accu was gewoon op. Op het eerste gezicht kon ik geen jaartal ontdekken, tot ik even onderop keek. Blijkt dat de accu van oktober 2002 was. De originele accu dus.
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors