Koelventilator draait terwijl de motor koud is

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Fabian EC
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Koelventilator draait terwijl de motor koud is

12 feb 2012, 23:53

Hallo, mijn koelventilator draait terwijl de motor koud is. Temperatuur meter in auto geeft normaal aan. Naarmate dat de auto warm wordt loopt deze netjes op en bij normale motortemperatuur staat deze op de helft. Blijft er ergens een relais hangen? Wat kan hier het probleem zijn? Wier heeft hier ervaring mee? :?

Groet, Fabian
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

12 feb 2012, 23:59

ik gok dat de temperatuurmeter niet meer is zoals die was..
Dus de koelwatertemperatuurmeter (minimaal 12x woordwaarde!) even laten checken :)

Ik weet niet waar je woont maar miss dat iemand met een OBD-setje de waarden kan uitlezen.. als die niet goed zijn dan ben je al een stap dichterbij :)
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Fabian EC
Nieuw Lid
Nieuw Lid

13 feb 2012, 00:07

BMX schreef:ik gok dat de temperatuurmeter niet meer is zoals die was..
Dus de koelwatertemperatuurmeter (minimaal 12x woordwaarde!) even laten checken :)

Ik weet niet waar je woont maar miss dat iemand met een OBD-setje de waarden kan uitlezen.. als die niet goed zijn dan ben je al een stap dichterbij :)
Maar als de koelwatertemperatuurmeter niet meer goed is dan moet hij in de auto toch ook de verkeerde temperatuur aangeven? Deze staat op een normale stand. Als hij koud is dan moet hij eerst langzaam oplopen totdat hij zijn bedrijfstemperatuur gehaald heeft. Dit doet hij keurig.
speedy
NMC Legend
NMC Legend

13 feb 2012, 02:49

Draait die ook na als je de auto uitzet?
Fabian EC
Nieuw Lid
Nieuw Lid

13 feb 2012, 10:18

speedy schreef:Draait die ook na als je de auto uitzet?
Nee, hij draait niet na. Hij heeft dus geen problemen met een te hoge temperatuur. Airco in auto staat ook uit. Hier kan het du ook niet weg komen. Twee a drie seconde na het starten met koude motor gaat de ventilator in stand twee draaien
griendar
4 op een rij!
4 op een rij!

13 feb 2012, 12:51

temperaruurmeter is gewoon een thermometer :mrgreen:
speedy schreef:Draait die ook na als je de auto uitzet?
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

13 feb 2012, 20:55

Missschien is je weerstand kapot die ook de lage ventilatorstand regelt voor de airco.

Dat betekent vervangen van de gehele ventilator-unit want de weerstand is bij BMW niet los te krijgen.
Ben
4 op een rij!
4 op een rij!

13 feb 2012, 22:24

Weerstand van de eerste trap is defect.
Kost je een koelfan.
Gr Ben
Fabian EC
Nieuw Lid
Nieuw Lid

14 feb 2012, 01:19

Ben schreef:Weerstand van de eerste trap is defect.
Kost je een koelfan.
Gr Ben
De ventlator is oke. Als de ventilator in stand twee draait en vervolgens het relais trek van stand twee uit het zekeringenkasje gaat deze keurig op de eerste stand verder draaien. Vervolgens heb ik dit ook nog getest door de ventilator rechtstreeks op een accu aan te sluiten. Ook dan werkt de eerste en de tweede stand. Dus toch maar weer verder zoeken :(
Fabian EC
Nieuw Lid
Nieuw Lid

14 feb 2012, 01:21

Ben schreef:Weerstand van de eerste trap is defect.
Kost je een koelfan.
Gr Ben
De ventlator is oke. Als de ventilator in stand twee draait en vervolgens het relais trek van stand twee uit het zekeringenkasje gaat deze keurig op de eerste stand verder draaien. Vervolgens heb ik dit ook nog getest door de ventilator rechtstreeks op een accu aan te sluiten. Ook dan werkt de eerste en de tweede stand. Dus toch maar weer verder zoeken :(
Fabian EC
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Het antwoord

27 feb 2012, 16:28

Eindelijk de oplossing gevonden. Het blijkt dat een slechte verbinding of een defecte druksensor (sensor in koelleiding onder de accubak) van de airco dit probleem heeft veroorzaakt. :D

Alles weer tip top in orde!

Iedereen bedankt bij het meedenken voor het oplossen van dit probleem.

Heb overigens wel direct diagnose software aangeschaft. In de toekomst toch maar zelf uitlezen en resetten.
Ben
4 op een rij!
4 op een rij!

27 feb 2012, 22:18

Super ga ik onthouden.
Gr ben

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”