Cooper S R53 Stofzuigergeluid, koelvloeistof?

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
ForayNL
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Cooper S R53 Stofzuigergeluid, koelvloeistof?

11 mar 2012, 18:40

Hallo,

Sinds een jaar heb ik een 2e hands Mini Cooper S park lane astroblack. Zeer tevreden over, echter heeft de auto sindskort het volgende probleem. Als ik na een rit de motor stop, hoor ik ongeveer 5 minuten lang een heel hard stofzuiger geluid.
Al wat over gelezen dat het mogelijk de fan is van de radiateur. Ik ga dus zeker de garage bellen. Echter moet ik morgen per se op pad en wilde dus de koelvloeistofniveau checken. Kan het zo niet zien, dus wilde het reservoir openmaken. Helaas krijg ik met geen mogelijkheid die dop los (kinderslot). Beetje tikken met een hamer werkt ook niet. Heeft iemand tips hoe deze open te krijgen, of kan ik er van uitgaan dat het puur de fan is (of lagers) en kan ik er wel nog 2 keer mee rijden (90 km).
Marcel Always Open
Cabrio-King

11 mar 2012, 19:12

Het is ofwel de koelfan waarvan een schakelaar doorgeroest is, ofwel het is een kvs lekkage waarbij je dus bij moet vullen...

In beide gevallen heb je koelingprobleem en blijft de fan op volle toeren "nadraaien" , zelfs als je inmiddels al geparkeerd hebt en je , met contact uit, sleutel in je broekzak naast je auto staat.

Begrijp niet waarom de dop zo zou klemmen, maar je kunt met een handdoek en twee handen normaal gesproken voldoende kracht zetten om de dop open te wippen. (het is geen draaidop)

Probeer het eens met een volledig koude motor, want met warme motor zet de KVS uit en is er zelfs stoomvorming. Die overdruk zorgt mogelijk dat de dop lastig eraf gaat, maar belangrijker nog, gevaarlijke situatie mbt handen verbranden aan de stoom als de dop er wel af gaat.

Dit verhaal heeft niets met lagers te maken.
Laatst gewijzigd door Marcel Always Open op 11 mar 2012, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
ForayNL
Nieuw Lid
Nieuw Lid

11 mar 2012, 19:19

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb het inderdaad al met een handdoek geprobeerd. Vreemd dat het niet lukt, heb toch wel voldoende kracht normaal gezien. Dacht inderdaad dat het een draaidop was. Drukken ofzo lukte ook niet. Zo nogmaals proberen dan! De motor was reeds 7 uur koud. Helaas heb ik ook geen tang ofzo die eromheen past. Ik ga wel morgenvroeg gelijk de dealer bellen. Hopelijk kan ik er morgenmiddag dan terecht. Overigens hoor ik ook een suis als ik mijn ventilator in de auto aan heb staan, dus zal vast iets met die fan zijn.
cooperke s
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

11 mar 2012, 20:21

Dop van koelvloeistof is WEL een draaidop,kan behoorlijk vast zitten!
ForayNL
Nieuw Lid
Nieuw Lid

13 mar 2012, 19:56

Het blijkt dat er dus niets aan de hand was met de fan of de koelvloeistof. Blijkbaar hoort het zo, ik vind het toch vreemd omdat het geluid op 30 meter afstand nog hoor. Verder was er wel een 1 ander ventilator bakje afgebroken, deze kan eenvoudig worden vervanger maar is voor nu gewoon vastgezet. Ik verneem snel wat dit nu precies was.

Voor nu is dus het suizende geluid weg (bij bepaalde snelheid een suis uit de ventilatoren binnen), komende week eens testen of ik die fan nog extreem hard hoor na het afzetten van de motor.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”