Mini Cooper 2002 met roestende uitlaat

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
JBalthazar
Enthousiast
Enthousiast

Mini Cooper 2002 met roestende uitlaat

31 mar 2012, 19:31

Hallo,
Sinds vandaag ben ik de trotse bezitter van een Mini Cooper (chili rood met witte strepen) uit 2002 met 111.000 km op de teller! :)

Ik heb hem gekocht bij een universele dealer in leiderdorp. Toen ik m zag moest ik m gewoon hebben haha, op slag verliefd. Uiteraard weet je het nooit als je een tweedehands auto aanschaft, maar de auto ziet er perfect uit. Ik kan geen deukjes vinden en hij rijdt echt SUPER! (vooral in vergelijking met m'n vorige auto, een mitsubishi lancer uit 1994). Zo op het eerste gezicht konden we ook geen mankementen zien, al ben ik geen automonteur. Ik heb de auto gekocht met 3 maanden BOVAG garantie, een beurt en een nieuwe APK.

Alleen zojuist viel het mij plotseling op dat de uitlaat compleet verroest is. Kan dit gezien worden als "mankement" wat in de BOVAG garantie valt? Of is de uitlaat nog technisch in orde, en is het alleen een cosmetisch probleem (er van uitgaande dat er geen gaten in zitten, hierdoor zou de auto afgekeurd worden lijkt mij)? Ik heb zojuist nog even goed onder de auto gekeken, maar zover ik kan zien, kan ik (los van de uitlaat) verder geen roest ontdekken.

Ik ben sowieso van plan de auto door mijn reguliere garage na te laten kijken tegen het einde van de garantieperiode of er dan nog verborgen ontbreken zich voordoen.

gr, Jeroen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

31 mar 2012, 19:46

Ze noemen dit de ideale reden om dat bierblikje te vervangen voor een echte uitlaat, zoals de Playmini van het groupbuy-topic
JBalthazar
Enthousiast
Enthousiast

31 mar 2012, 19:52

haha, dat zou inderdaad een hele goede reden zijn, alleen laat ik nu niet zo breed in de centjes zitten door de aanschaf van de auto :)
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

31 mar 2012, 20:10

De PlayMini is absoluut goedkoper (en RVS!) Dan de standaard uitlaat!
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

31 mar 2012, 20:38

het lijkt soms idd dat de roest zich allemaal verzameld op de originele uitlaat van een MINI. Zolang hij gasdicht is, maakt het niet uit dat hij zo roestig is. Maar ik denk dat je wel binnen nu en zeg een half jaar aan de beurt bent.

De Playmini-uitlaat uit de Groupbuy is wel een buitenkansje. Voor 250 euro heb je dan een RVS uitlaat die er gaaf uitziet en nog eens te gek klinkt. Mss toch nog een keer je spoaarvarken op z'n falie geven?

Groupbuy: http://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?t=25514
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
JBalthazar
Enthousiast
Enthousiast

31 mar 2012, 20:45

bedankt voor jullie reacties!
Hmm zo te zien vallen de kosten idd mee! Ik wacht iig ff rustig af, ik overleg straks wel met de garage, ik hoop natuurlijk de uitlaat in de garantie te vervangen. Zijn er nog meer dingen waar ik wellicht op kan letten tegen het einde van de garantie periode? Ten gewaarschuwd mens telt tenslotte voor twee :)
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

31 mar 2012, 22:04

Het is alleen nog maar de buitenmantel die roest en er vanaf valt. Kan zeker op korte termijn geen kwaad en zal voor de APK (nog) geen issue zijn. Het ziet er alleen niet zo netjes uit.
JBalthazar
Enthousiast
Enthousiast

31 mar 2012, 22:07

daar lijkt het inderdaad op ja, puur cosmetisch.
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

01 apr 2012, 01:47

3 maanden bovag garantie bestaat niet...

In principe lijkt de uitlaat me gasdicht. De buitenmantel is doorgeroest maar er zitten nog een paar lagen onder.

Met half versleten remmen of banden is ook niets mis. Die gaan ook niet zomaar onder garantie vervangen worden.
Evomini
Enthousiast
Enthousiast

01 apr 2012, 16:00

check even de aansluiting waar de las waar de uitlaatbuis de einddemper ingaat, dus de buis midden onder de auto naar de einddemper. Daar was mijn uitlaat doorgeroest. Hele uitlaat had geen enkele roest, alleen p die plek was hij helemaal door. Toen ik hem demonteerde kwam hij er in twee stukken vanaf.

Gasdichtheid kun je checken door iemand gas te laten geven en heel even met je hand of een doek (ivm hitte!) de uitlaatmond af te dekken. Als het lek is hoor je gas ontsnappen daar.
JBalthazar
Enthousiast
Enthousiast

01 apr 2012, 16:30

@evomini, bedankt voor de tip!

@peter, ik heb het even opgezocht en je hebt gelijk. Heel vreemd, want er is mij verteld dat dit bovag garantie is. Rare bedoeling dus :(
JBalthazar
Enthousiast
Enthousiast

01 apr 2012, 21:33

Nog even een andere vraag:
In het instructieboekje kom ik airconditioning en klimaatregeling tegen. Is dit hetzelfde? De optie klimaatregeling zit iig niet op mijn mini.

Afbeelding
Marcel Always Open
Cabrio-King

01 apr 2012, 22:26

3 opties mogelijk

1. Geen airco
2. Handbediende airco (incl klimaatregeling)
3. Volautomatische airco

Pagina 63 voor uitleg: http://www.newminiclub.nl/data/MINI_Han ... _Sep02.pdf

Bovenstaande foto lijkt mij van een auto zonder airco want ik zie geen knop (rechtsboven de "4") voor de klimaatregeling.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

01 apr 2012, 22:34

Volgens mij is volautomatische airco hetzelfde als klimaatregeling.
JBalthazar
Enthousiast
Enthousiast

01 apr 2012, 22:44

Kan het zijn dat de mini een manuele airco bevat? De auto is namelijk verkocht met aurco als verkooppunt, maar ik twijfel nu of het er wel in zit. De auto hierboven is trouwens mijn eigen mini. En de knop klimaatregeling (met het sneeuwvlokje) ontbreekt. Het instructieboekje ontbreekt ook, dus ik heb die van internet gedownload.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”