Roffelend geluid van onder de Mini?

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

Roffelend geluid van onder de Mini?

03 jan 2006, 20:33

Ik heb sinds ca. 2 weken bij het optrekken in de 2e en 3e versnelling (als de Mini wat hoger in de toeren klimt) een lichte roffel van onder de Mini vandaan. Niet hard maar toch. Het komt van midden onder de auto vandaan. M'n eerste angst was 'o nee toch niet de versnellingsbak?' maar het lijkt eigenlijk meer iets met de uitlaat. Misschien een middendemper waarin aan de binnenkant een schotje is los geoxideerd en dat dan bij bepaalde uitlaatgasdruk een beetje resoneert? Iemand een idee? Een monteur van de dealer heeft het ook gehoord terwijl ik met hem een ritje reed voor m'n inmiddels opgeloste dashboard rammel, maar die was er vrij kalm over en deed er verder geen uitspraak over. Bij iets ernstig zou hij toch wel meteen groot alarm hebben geslagen?
Het is trouwens een Cooper uit 2002 met 52.000 km op de teller. Ik heb er inmiddels in 8 maanden al 25.000 km (lange ritten) mee gereden, maar de vorige eigenaar had in 3 jaar 27.000 km op de klok staan (waarschijnlijk korte ritjes dus). En korte ritjes zijn funest voor de levensduur van een uitlaat. Er zit trouwens gewoon een 1.6 in en geen V8, vandaar m'n vraag vanwaar die roffel?
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

03 jan 2006, 20:43

Het zou iets met de middendemper kunnen zijn. Hoor je dit geluid ook als de auto in zijn vrij staat en dan gas geeft?

Gr.werner
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

03 jan 2006, 20:56

Ja als je stilstaat en met open portier je oor te luisteren legt bij het midden onder de auto en een beetje gas geeft dan klinkt die middendemper een beetje blikkerig. Terwijl de achterdemper een mooie donkere toon geeft zoals het hoort. Ik denk zelf dus ook aan de middendemper als boosdoener. Die standaard uitlaatjes zijn tenslotte niet zo degelijk als een mooie RVS sportuitlaat natuurlijk.
Afbeelding
donkie
Nieuw Lid
Nieuw Lid

11 jan 2006, 19:55

Sepp, had je mijn short story bij onderwerp 'rammeltjes' al gelezen? Ik heb, denk ik het soortgelijke geluid. Ook hiervan dacht de dealer dat het met de uitlaat of schildje of weet ik veel van doen had. Ook mijn wrakhout is van 2002 en had dat geluid al na paar duizend km. Na al bijna 76000 en het wordt alleen maar erger. De dealer interesseert het geen zak, of ze weten er geen raad mee. Ik wel, weg met deze auto. Ik snap niet dat er zoveel vanverkocht worden. Zoveel mankementen, zoveel rammels, zulke slechte stoelen met de idiootste geluiden die er uit komen, geen oplossingen van dealers. Tja, in Engeland in elkaar gezet. Eigenlijk is het de duivel verzoeken. Rover achterna. Zal even duren.
Robin
Enthousiast
Enthousiast

11 jan 2006, 20:17

Doe jij ff vrolijk donkie.. ;)
LUV2XLR8
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 jan 2006, 22:26

donkie schreef:Sepp, had je mijn short story bij onderwerp 'rammeltjes' al gelezen? Ik heb, denk ik het soortgelijke geluid. Ook hiervan dacht de dealer dat het met de uitlaat of schildje of weet ik veel van doen had. Ook mijn wrakhout is van 2002 en had dat geluid al na paar duizend km. Na al bijna 76000 en het wordt alleen maar erger. De dealer interesseert het geen zak, of ze weten er geen raad mee. Ik wel, weg met deze auto. Ik snap niet dat er zoveel vanverkocht worden. Zoveel mankementen, zoveel rammels, zulke slechte stoelen met de idiootste geluiden die er uit komen, geen oplossingen van dealers. Tja, in Engeland in elkaar gezet. Eigenlijk is het de duivel verzoeken. Rover achterna. Zal even duren.
Hmmm...toe aan wat anti-depressiva...??? :mrgreen:
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

12 jan 2006, 08:03

@Donkie: hmmm...zo erg als jij het ervaart is het bij mij gelukkig niet hoor. De dashboardrammel is opgelost. De roffel waarin ik het in dit topic heb is iets waarvan ik nog niet kan plaatsen waaraan het ligt. Het valt mij op dat het alleen bij een koude motor is en alleen bij het optrekken in de 2e en 3e versnelling. Het geluid komt niet van voor maar van midden onder de auto vandaan. Het is geen hard geluid, het lijkt me ook niks levensbedreigends, maar ik vraag me toch af wat het is???
Afbeelding
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

12 jan 2006, 08:12

@Donkie: ff Off-topic: Wat voor auto's heb je hiervoor gereden dan dat je je MINI die je nu rijdt zo slecht vindt?
Afbeelding
!Xabbu
Nieuw Lid
Nieuw Lid

12 jan 2006, 18:39

In elk geval geen fiat stilo.
Want slechter dan die worden er niet gebouwt (ook al komen ze niet uit Engeland).

Maar dit verontrust me wel.
We doen de Stilo weg vanwege alle problemen, maar dan vind ik het minder om dit te lezen.

Laten we maar hopen dat wat anti-depressiva inderdaad bij hem helpt. :roll:

(nog 3 1/2 maand wachten en we kunnen gaan karten 8) )
donkie
Nieuw Lid
Nieuw Lid

12 jan 2006, 21:43

Tja Sepp, meest duits en wat nederlands, degelijk spul in ieder geval. Maar zonder gekheid, want ik baal er toch van; even enkele punten, en als iemand oplossing(en) weet dan hoor ik ze graag:
1. De bestuurdersstoel: het instap mechanisme GRRRR; kreunende geluiden uit de rugleuning; piepend geluid in zitvlak; kabel slijt door op rechter stoel rail; tikkende geluiden indien stoel op laagste stand staat; grendel van de veiligheidsgordel (rechts van je) tikt als je al over een hobbeltje rijdt. (helaas chili pakketje); als je de stoel beet pakt, terwijl je naast de auto staat, dan zit er flinke speling in het geheel terwijl er geen schroeven loszitten. Ben zelf toch licht van postuur. Wat is jullie ervaring?
2. Passagiersstoel: het instap mechanisme GGRRRRRRRRR; luid piepschuimachtig geluid in zitvlak als er iemand op zit. (gevolg is dat niemand meer mee wil rijden); hoofdsteun tikt, niet in de laagste stand.
3. De R versnelling inleggen gaat soms niet, moet je weer een stukje naar voren rijden.
4. Rammel in linker portier tpv het rode reflectortje. Is door dealer diverse malen naar 'gekeken', is dan even weg en komt weer terug. Dat 'kijken' komt waarschijnlijk uit een spuitbus, geen structurele oplossing in ieder geval. Die had ik wel, gooi van ergernis de deur hard dicht, tot eea op de goede plek zit.
5. Rammel ergens bij ondergedeelte middenconsole, lijkt in deel met de twee bakjes te zitten. Als je aan die bakjes hard trekt is de rammel weg, zelfs de aansteker al weggehaald maar helpt niet. Is een heel irritante en al 3.5 jaar aanwezig.
6. Ratel in de toerenteller.
7. Ratel in het dashboard achter de toerenteller.
8. Het al eerder genoemde 'borrelende' geluid; ik vermoed lager(s) in de bak, maar in 1 en 4 hoor je het niet, das dan raar.
9. Knakkende stuurkolom (joho, is verholpen geweest)
10. De hoedenplank bonkt bij ieder hobbeltje.
11. Het luide stompzinninge gejankvan de electro-hydraulische stuurverkrachtiging zal ik maar niet noemen. Zeer on-cool geluid.
Voor de volledigheid, tis een MSCch van 2002. Al deze punten zijn bij iedere beurt en tussen door weer gemeld en hooguit 10% is verholpen.
Gegroet
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

13 jan 2006, 00:31

Tja Donkie, er zitten wel dingen bij die ik herken, zoals dat borrelende geluid (2e en 3e versnelling), dashboardrammel heb ik ook gehad maar die is nu verholpen. Gepiep en gekraak van interieurdelen heb ik ook weleens hier en daar maar wat ik al zei...het is maar wat je hiervoor gewend was. Ik heb voor de MINI een Opel Manta ('83), VW Golf III ('92), Opel Vectra ('91) gereden en daar rammelde nooit wat aan. Daarna een Opel Corsa C (2002) en binnen een half jaar rammelde, kraakte, piepte het hele interier. Bovendien de meest vreemde storingen en reparaties aan gehad. Nu een MINI Cooper (2002) en ik moet zeggen dat ik in deze kar toch weer alle vertrouwen heb. Alleen dat versnellingsbakgedoe staat me niet aan. Stel dat er een nieuwe in moet? Op het Belgische forum stond dat dit 3.700,-- pleuro's kost!! Tata!! Als dit zo zou zijn na 52.000 km zou ik dat heeeeel BMW-onwaardig vinden, maar ja...
Overigens wat betreft de versnellingsbak slecht in z'n achteruit zetten:
Als ie niet wil moet je hem 's in z'n 'vrij' zetten, een keer tussengas geven en dan opnieuw in z'n achteruit. Is een ouwe truck van de oudere generatie die nog vrachtwagen zonder koppelingspedaal hebben gereden
in militaire dienst. Werkt bij een MINI dus ook perfect. Dus toch iets (Oost) Duits :wink:
Afbeelding
flyguy
Enthousiast
Enthousiast

13 jan 2006, 01:05

Sepp schreef: Overigens wat betreft de versnellingsbak slecht in z'n achteruit zetten:
Als ie niet wil moet je hem 's in z'n 'vrij' zetten, een keer tussengas geven en dan opnieuw in z'n achteruit. Is een ouwe truck van de oudere generatie die nog vrachtwagen zonder koppelingspedaal hebben gereden
in militaire dienst. Werkt bij een MINI dus ook perfect. Dus toch iets (Oost) Duits :wink:
Had ik ook weleens last van, ik gebruikte een ander trucje. In z'n vrij zetten en dan gewoon een keer de koppeling op laten komen. Heb me eens laten vertellen dat dat ook minder slecht is voor de versnellingsbak, als je gas geeft en daarna achteruit selecteert gaat dat meestal vrij agressief.
LUV2XLR8
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

13 jan 2006, 06:40

Als ik het me goed herinner heeft dat allemaal te maken met een andere manier van montage van de tandwielen in de versnellingsbak ten opzichte van meer conventionelere manier, dus zoals gebruikt door de meeste merken...

Kan er alleen niet zo snel meer iets over vinden op het Wereld Wijde Web...

Overigens, mijn VW Golf IV TDI uit 2002 had daar ook last van...
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
Eelke
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Nederland

13 jan 2006, 15:55

Misschien een idee om de opsommingen van mankementen even apart te nemen, het begon over een enkel rammeltje... Ook zou ik tegen degenen die zich afgeschrikt voelen hierdoor willen zeggen: het percentage berichten dat over problemen gaat is op een forum als dit vaak erg hoog. Simpel weg omdat mensen als ze geen problemen hebben eerder lekker een stukkie gaan rijden dan over hun probleemloze leven vertellen op een forum :)

Op zich is het dacht ik wel bekend dat de kwaliteit bij de eerste jaargangen wat te wensen overliet. 2002 is het tweede jaar dat de Mini geproduceerd werd. Je kan aan veel dingen merken dat de auto in recordtijd ontwikkeld is, nog steeds zijn sommige dingen "raar". Maar ik heb ook gemerkt dat e.e.a. op andere punten met sprongen vooruit is gegaan. Zo had de 2003 Cooper die ik een paar weken gereden heb vorig jaar nog dat karakteristieke janken van de elektrische stuurbekrachtiging als je langzaam reed. In mijn 2006 Cooper is daar geen spoor meer van te bekennen (of komt dat door het verschil tussen een nieuwe auto en een die er al wat kilometers op had zitten?)

[Edit: leuke smiley trouwens, dat rijden, maar om standaard dat woord erdoor te vervangen is misschien een beetje veel van het goede ;)]
Eelke Blok
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
Gebo
Mod virus alert!
Mod virus alert!

22 jan 2006, 13:49

@Sepp; om weer even terug te komen op de rammeltjes in jouw uitlaatsysteem; zelf heb ik dit met mijn vorige (2003)cooper ook gehad tot 2 maal toe. Eerste keer was het eerste (flexibele)deel van de uitlaat de boosdoener. Deze is toen ook gelijk vervangen. De 2e keer was het middelste ophangpunt van het uitlaatsysteem de oorzaak van een resonantie bij bepaalde toerentallen. Hier is ook een nieuwe beugel voor geplaatst, waarna het probleem was verholpen.

Als ik zo kijk naar de ontevredenheid bij sommige MINI-rijders, denk ik dat dit hoofdzakelijk te maken heeft met de bereidwilligheid van de dealer. Ook ik heb met mijn vorige Cooper best veel probleempjes/problemen gehad, maar deze werden altijd uiterst serieus genomen. Men heeft er altijd voor gezorgd dat ik als tevreden klant het pand verliet.
Soms zelfs door een nieuwe MINI uit de showroom te plukken, en ter plekke zaken te gaan ombouwen. Ook bij rammeltjes net zo lang doorgaan tot deze er uit waren. Zelfs bij een bijgeluid uit de bak gelijk een een nieuwe bak geplaatst. (kostenloos, ook al was dit net na de garantietermijn).
Kijk, de problemen zijn er natuurlijk wel, maar als ze vervolgens weer zo worden opgelost... :D

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”