Climate Control -> DIY

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Misterman
Be Mini
Be Mini

Climate Control -> DIY

25 sep 2012, 21:53

Ik ben bezig mn mini om te bouwen van handbediende airco naar climate control. Ik loop tegen het volgende probleem:

Deze stekkers representeren de stekker waarmee de handbediende airco aan de moederkabel hing ( links ) en de kabel waarmee de climatronic aan de moederkabel moet gaan hangen ( rechts )

Probleem! Wie helpt!!!

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Misterman op 30 sep 2012, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Verkies onwetendheid wanneer kennis tot ellende leidt.
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

25 sep 2012, 23:01

Heb je hier iets aan: http://wds.spaghetticoder.org/ ?
Misterman
Be Mini
Be Mini

26 sep 2012, 13:23

Die ga ik proberen. Het lastige zit hem er in dat er in de handmatige klimaatregeling een aantal dikke kabels naar binnen gaan... ik vermoed voor de snelheidsregeling van de blower. Die dikke kabels vinden geen van alle aansluiting op het climate controle paneel. Daarbij is zichtbaar dat de oude witte stekker hierboven van de moederkabel veel meer aansluitingen (17) heeft dan de nieuwe aansluiting van de nieuwe climate control kabel. ( slechts 9 ) De oude klimaatregeling nam wél al deze aansluitingen over, de nieuwe niet en heeft daarbij vreemde kleuren ( paars ) die nergens in de BMW schema's voorkomen.
Evomini
Enthousiast
Enthousiast

26 sep 2012, 20:36

Neem aan dat je deze al hebt, maar voor de zekerheid:

http://newminiclub.nl/diy/444doc.pdf
Misterman
Be Mini
Be Mini

27 sep 2012, 13:23

Ik heb inmiddels ontdekt waar ik het paard/blauw en het wit/geel/rood kabeltje vandaan kan halen. Die laatste is voor de KAN-bus.... die moet ik dus van de centrale regeleenheid aan de passagierszijde. Ik hoop dat dat werkt!
Misterman
Be Mini
Be Mini

27 sep 2012, 19:13

Jes! Het werkt!

De witte kabel met gele blokjes en een rode streep (KAN-bus) heb ik aangesloten op stekker X255 bij de centrale regelunit bij de voeten van de bijrijder ( de grote blauwe stekker aan de bovenkant )

De paars/blauwe gaat volgens de schema's gelijk op met een rood/gele kabel welke terug te vinden is in stekker X15 onder de zekeringenkast bij de voeten van de bestuurder.

Eenmaal aangesloten komt het paneel tot leven. De klep die de verhouding warme en koude lucht regelt werkt nu, de kleppen die de lucht de verschillende kanten op sturen werken. De blowersnelheid werkt en de airconditioning werkt.

Het enige dat nu nog tot leven gewekt moet worden is de achterruitverwarming en de mogelijkheid om de lucht intern te circuleren. Ook sommige temperatuursensoren moeten nog geplaatst worden dus... wordt vervolgd!

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Misterman op 27 sep 2012, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Misterman
Be Mini
Be Mini

27 sep 2012, 22:13

mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 sep 2012, 10:44

knap dat je dit er zelf "even" in knutselt!
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 sep 2012, 10:56

mushrop schreef:knap dat je dit er zelf "even" in knutselt!
x2 !! gaaf hoor 8)
Misterman
Be Mini
Be Mini

28 sep 2012, 18:41

Mmm... lampje van de airco brand wel, maar hij gaat niet daadwerkelijk aan. Ik heb lichtelijk het vermoeden dat er via de KAN-Bus een heleboel aangestuurd zou moeten worden ( airco, intern ventileren, achterruitverwarming ) maar dat dit niet werkt. In de oude situatie stuurde het paneel dit rechtstreeks aan met meer kabels waar het climate controle paneel slechts met 8 kabels werkt.
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

28 sep 2012, 18:55

Kan zijn dat de dealer hem moet activeren.
Of zelf via Inpa stekker en NCS Expert (even zoeken).
Misterman
Be Mini
Be Mini

28 sep 2012, 23:26

Ik ben de alternatieve weg ingeslagen. Mijn regelunit (07-2003) is niet compatible met de climate control uit 2006. Gelukkig doen de functies die de kleppen en blower aansturen het wel evenals de sensoren zodat de temperatuur digitaal geregeld wordt. De airco, interne luchtcirculatie en achterruitverwarming kunnen niet aangezet worden. Het paneel laat wel weten wanneer ze de airco aan wil zetten.

Heb inmiddels twee drukschakelaars van het oude panneel in het nieuwe frontje gebouwd waardoor de luchtcirculatie nu aan en uit gezet kan worden en ik de achteruitverwarming aan kan. Morgen daar nig even de ledjes bij plaatsen. Dan op de sense van het ledje de aircorelais aansturen en de klus is geklaars.

Alles werkt dan zoals het moet, maar de conversie is niet voor herhaling vatbaar omdat het veel verbouwd en gesoldeerd moet worden.

Toch zal ik nog verslag uitbrengen als alles klaar is.
Misterman
Be Mini
Be Mini

29 sep 2012, 15:38

Vandaag weer een stap verder. Ik heb de ledjes en schakelaars uit het oude airco-paneel in het climate control paneel gebouwd en met draden aan de oorspronkelijke stekker gemaakt. Alles werkt nu behalve de inschakeling van de airco, maar ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat de blower moet draaien voor de airco inschakelt. In de huidige kabelboom komt dat signaal niet bij de aansturing, dus dat ik het laatste dat ik even moet uitzoeken en oplossen en dan werkt het alsof het 100% origineel is.

Afbeelding

Het ziet er misschien wat rommelig uit, maar het is allemaal bijna modelbouw met die kleine schakelaartjes, ledjes en weerstandjes.
jerroo
Be Mini
Be Mini

30 sep 2012, 01:29

petje af voor al het uitzoek werk en toewijding, hoop alleen of je hiermee een duurzame oplossing hebt gevonden, aan de foto te zien is heel veel van alles verhit geweest, heb mijzelf ooit ook op dit soort paden begeven, besteed soldeer werk daarom uit , hoop voor jou dat het heel blijft, desalniettemin toch een knappe klus.
Black_Devil
Mod virus alert!
Mod virus alert!

30 sep 2012, 09:56

Mooi project!! Ik zou het niet aandurven om zoiets te doen.. :shock:

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”