Zoals al eerder kunnen lezen hebben we onze Cooper S JCW afgelopen zaterdag gekocht waarbij we wisten dat de APK volgende maand af zou lopen. Maar goed; op een haperende Xenon-lamp en een raar geluid bij optrekken na had ik er wel een goed gevoel bij. Nou, dat liep wat anders...
Vanochtend met zowel de Smart Roadster als de MINI naar de APK geweest en de RS vloog er zonder opmerkingen doorheen. De MINI was een heel ander verhaal. 3 banden aan de binnenzijde volledig doorgesleten (een zelfs tot het canvas), achteruitrijlicht defect (niet het lampje), remklauw rechtsachter loopt aan, draagarm rechtsonder veel speling en aandrijfashoes rechtsvoor gescheurd. Sjips.
Zelf geen zin om dit te doen (heb al genoeg sleutelwerk aan mijn andere auto's) dus maar naar een vriend met een eigen autogarage in IJsselstein gebracht. Gelijk diagnose laten stellen voor het geluid bij optrekken en zowel hij als de APK-garage vermoeden inderdaad het dual-mass vliegwiel. Verkoper had in eerste instantie verteld dat de koppeling en drukggroep 2 maanden geleden bij een BMW garage was vervangen. Nu - na enkele SMSjes - blijkt dat het om 'een Turk om de hoek' was gegaan. Ik vermoed dat die zonder het juiste gereedschap de koppeling heeft gemonteerd en al helemaal niet naar het vliegwiel heeft gekeken. Uiteindelijk dus maar besloten alles in één keer te laten doen. Net de onderdelen besteld dus nu afwachten tot het binnen is en Ronald de tijd heeft om aan de slag te gaan...
- Dual-mass vliegwiel (LuK 415 0176 10) : €375
- Koppelingset (Sachs 3000 951 138) : €153
- Draagarmkogels (25384 02) : 2x €35
Bovenstaande plus €15 verzendkosten naar Nederland
- 4x Cooper Zeon 2XS 88W (205/45R17) : €401
Helaas geen runflats maar het is allemaal al duur en onverwachts genoeg