Ratelend metaalachtig geluid bepaalde snelheden MINI

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
MINI_Marcel
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Ratelend metaalachtig geluid bepaalde snelheden MINI

10 jan 2013, 00:04

Beste MINI-fans,

Ik hoop dat jullie even de tijd willen nemen voor de onderstaande vraag en mijn raad, aanwijzigingen of tips willen geven.
Ik heb op dit forum al diverse gelijkgestemde berichten gelezen over mijn euvel, maar deze berichten waren zeer gedateerd. Ik hoop dat in de loop van tijd er inmiddels iemand is die óók bekend is met dit probleem en daar een oplossing voor heeft gevonden.

MINI:
Ik ben sinds een paar maanden in het (trotse) bezit van een New MINI Cooper, 2002, 150.000 KM. Deze wagen zit momenteel nog voor 2 maanden in de BOVAG-garantie.

PROBLEEM:
De wagen maakt een ratelend - ijzerachtig - of er elementen tegen elkaar trillen - geluid, bij bepaalde snelheden en versnellingen (niet in zijn vrij):
• 2e versnelling tussen de 40 en 60km p.uur
• 3e versnelling rond de 80km p.uur
• 5e versnelling van het laten terugzakken van 110 naar 100km p.uur

Het vermoede is dat het om de versnellingsbak gaat, maar de bak schakelt goed. De bakolie is inmiddels al vervangen, daar zaten geen metaal-resten in. Naar het vervangen van de bakolie leek het geluid enkele dagen nihil te zijn. Maar het geluid keert terug. Opvallend is dat het geluid zich alleen laat horen wanneer de auto/motor koud is. Wanneer je er 20 min. mee onderweg bent verdwijnt het geluid geheel naar de achtergrond en is het nauwelijks meer waar te nemen. Ik begrijp dat olie naarmate het warmer word vloeibaarder wordt, maar kan bakolie überhaupt warm worden, waardoor het meer zou gaan smeren???

Herkent iemand dit probleem?
Levert dit op langer termijn schade op? Is het wel de versnellingsbak of misschien geheel iets anders?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen, adviezen, aanknopingspunten, tips of eventuele oplossingen.

Met vriendelijke groet,
Marcel

P.S. dealer neemt auto volgende week wederom in om het nader te bekijken.

Afbeelding
jerroo
Be Mini
Be Mini

10 jan 2013, 00:26

ik heb dat /zoiets ook gehad bij mijn cooper, nadat de motor/bak op temperatuur was was het weg, heeft nooit voor problemen gezorgt, mijn cooper was ook uit 2002, wellicht iets dat coopers uit die periode hebben, ben echter nooit echt op zoek gegaan naar wat het was..auto reed perfect en ook de bak schakelde als een zonnetje, kan vanaf hier niet jouw geluid beoordelen na laten kijken in de garantie kan nooit geen kwaad, het geluid zal een oorsprong hebben, suc6
Raymond
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

10 jan 2013, 00:42

Voor de versnellingsbak kun je zoeken op Midland.
Om je voor te stellen kan je hier terecht, om je ride voor te stellen en meer van die mooie foto´s te laten zien kun je terrecht. hier .

Wellicht krijg je meer reacties op je probleem. Ik heb het iig nog niet eerder vernomen, maar zoals ik al tipte.. gebruik de zoekfunctie voor een midland bak..
Afbeelding
MINI_Marcel
Nieuw Lid
Nieuw Lid

10 jan 2013, 23:23

@Jerroo Dank voor je antwoord! Dat klinkt aan de ene kant iets geruststellend, maar ik hoop inderdaad dat er toch nog wat uit het onderzoek komt bij de dealer. BMW-dealer zegt, dat de versnellingsbakken uit deze serie auto's kunnen kraken, maar dat het niet op specifieke punten aan de orde moet zijn. Bij mij is het geen gekraak maar écht meer 'n los trillend ratelend geluid, en juist wel bij specifieke snelheden...

@Raymond Dank voor je TIPs en compliment, ik ga er zeker op verder zoeken. Midland is de naam of merk van de versnellingsbak??? En wanneer ik wat meer vrije tijd heb zal ik mij in de overige topics mengen.

Maar mochten er nog meer MINI-mensen bekend zijn met mijn bovenstaande probleem, dan verneem ik natuurlijk graag jullie input!

Ik blijf het forum volgen!
Marcel Always Open
Cabrio-King

10 jan 2013, 23:45

Midland is inderdaad het merk van de versnellingsbak, zoals gemonteerd op One en Cooper van jaren 2001-2004. (=prefacelift)
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Mclain
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

11 jan 2013, 01:08

De mini Midland bak is niet de meest sterke bak wat je kunt vinden. Ze hebben nogal wat problemen.
Echter de klacht omschrijving wat jij hebt is niet de meest voorkomende. Heb het wel eens meegemaakt, en toen was het een combinatie van lagerspeling en ingeslagen opsluitplaten.

Wat betreft de olie. Die doet niet zo heel veel warm of koud. Is namelijk 75w80 wat erin zit. Dus de viscositeit warm en koud verschilt nauwelijks. Wel zetten lagers en al uit en zorgen dan meestal voor een betere passing waardoor het probleem warm net wat minder kan zijn.

Maar ik zou geen risico nemen, en een ander versterkt bakje eronder hangen. Meteen koppeling vervangen en je bent er weer een hele periode ervanaf.
if it doesn't break, your not driving it hard enough.
mrobers
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:

11 jan 2013, 08:41

Mischien een rare gedachtenkronkel, maar kan het ook niet het dubbelmassa-vliegwiel zijn? Toen die van ons kapot was (zie ergens mijn topics), maakte die ook een metaalachtig, ratelend geluid bij verschillende toerentallen. Ook rijdend.

Just my .02
1976-er Dodge W200 5.2 V8 (offroad-hobby)
1991-er Jeep Cherokee 4.0
2002-er Chevrolet Avalanche Z71 5.3 V8 (lifted)
2003-er MINI Cooper S John Cooper Works
2004-er Smart Roadster 0.7 82kW (Stage 3 chipped)
Mclain
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

11 jan 2013, 09:52

De Cooper heeft geen dubbelmassa vliegwiel. Die ellende is alleen weg gelegd voor de Cooper S.
mrobers
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:

11 jan 2013, 12:27

Mclain schreef:De Cooper heeft geen dubbelmassa vliegwiel. Die ellende is alleen weg gelegd voor de Cooper S.
Kijk, da's mooie info! Learning all the time :mrgreen:
1976-er Dodge W200 5.2 V8 (offroad-hobby)
1991-er Jeep Cherokee 4.0
2002-er Chevrolet Avalanche Z71 5.3 V8 (lifted)
2003-er MINI Cooper S John Cooper Works
2004-er Smart Roadster 0.7 82kW (Stage 3 chipped)
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 jan 2013, 13:53

Ik zet m'n geld op de Midland-versnellingsbak.
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
MINI_Marcel
Nieuw Lid
Nieuw Lid

13 jan 2013, 21:23

@Marcel Always Open - @Mclain - @mrobers - @mushrop, Thanks, voor jullie meedenken en uitgebreide antwoorden. Ik neem ze zeker mee.

Ik heb zelf ook nog wat rondvraag gedaan en een mede MINI-kenner kwam met de volgende insteek: De spanner op de distributieketting, waardoor er iets van spelling ontstaat en dat zou kunnen zorgen dat bij bepaalde snelheden een ratelend en zeker metaal-achtig geluid te horen zou zijn.

Wat denken jullie hiervan?
Wanneer de oplossing bekend is laat ik het hier zeker weten!

Nogmaals dank,
Marcel
Marcel Always Open
Cabrio-King

13 jan 2013, 21:30

Daarvan denk ik dat het vooral een Gen2 probleem is en niet Gen1, en voorts werkt McLain in de versnellingsbakken revisie volgens mij , dus kunnen jullie vast onderling wel een afspraakje maken. (als hij zin en tijd heeft).
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Mclain
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

18 jan 2013, 17:28

Ik heb een weekje doorgewerkt. straks liggen er 3 op voorraad... en dinsdag nog maar 1.. Gaat hard met die dingen :P
MINI_Marcel
Nieuw Lid
Nieuw Lid

19 jan 2013, 17:03

@Mclain!

Word inderdaad een nieuwe versnellingsbak, dealer zet hem binnen de garantie er onder en is opzoek naar een (gereviseerde) bak. Hij heeft inmiddels al een oproep op het internet geplaatst. Weet niet waar precies, maar mocht jij een versnellingsbak (Cooper 2002) kwijt willen dan zou ik jou eventueel de contactgegevens kunnen verstrekken.
Mclain
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

19 jan 2013, 21:02

Hij kan me bellen op 06 29 357 538 of mailen naar [email protected]

Heb bakken op voorraad, kan hem ene opsturen, en komt de oude retour. Uiteraard met rekening en garantie

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”