Ik hoop dat jullie even de tijd willen nemen voor de onderstaande vraag en mijn raad, aanwijzigingen of tips willen geven.
Ik heb op dit forum al diverse gelijkgestemde berichten gelezen over mijn euvel, maar deze berichten waren zeer gedateerd. Ik hoop dat in de loop van tijd er inmiddels iemand is die óók bekend is met dit probleem en daar een oplossing voor heeft gevonden.
MINI:
Ik ben sinds een paar maanden in het (trotse) bezit van een New MINI Cooper, 2002, 150.000 KM. Deze wagen zit momenteel nog voor 2 maanden in de BOVAG-garantie.
PROBLEEM:
De wagen maakt een ratelend - ijzerachtig - of er elementen tegen elkaar trillen - geluid, bij bepaalde snelheden en versnellingen (niet in zijn vrij):
• 2e versnelling tussen de 40 en 60km p.uur
• 3e versnelling rond de 80km p.uur
• 5e versnelling van het laten terugzakken van 110 naar 100km p.uur
Het vermoede is dat het om de versnellingsbak gaat, maar de bak schakelt goed. De bakolie is inmiddels al vervangen, daar zaten geen metaal-resten in. Naar het vervangen van de bakolie leek het geluid enkele dagen nihil te zijn. Maar het geluid keert terug. Opvallend is dat het geluid zich alleen laat horen wanneer de auto/motor koud is. Wanneer je er 20 min. mee onderweg bent verdwijnt het geluid geheel naar de achtergrond en is het nauwelijks meer waar te nemen. Ik begrijp dat olie naarmate het warmer word vloeibaarder wordt, maar kan bakolie überhaupt warm worden, waardoor het meer zou gaan smeren???
Herkent iemand dit probleem?
Levert dit op langer termijn schade op? Is het wel de versnellingsbak of misschien geheel iets anders?
Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen, adviezen, aanknopingspunten, tips of eventuele oplossingen.
Met vriendelijke groet,
Marcel
P.S. dealer neemt auto volgende week wederom in om het nader te bekijken.