Wegligging R53 normaal of probleem? En opgelost!!

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
braba
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Wegligging R53 normaal of probleem? En opgelost!!

17 apr 2013, 18:23

Forum vrienden,

Ik ben sinds een volle week een trotse eigenaar van R53. De foto staat in mijn voorstel topic. Ik heb alleen een vraag als relatief beginnende Mini fan.

De wegligging:

Spijkerhard en comfort met een kleine c ondanks "normale" banden en geen RF. Bekend verhaal en een bewuste keuze na de proefrit. Alleen bij kort op elkaar volgende lichte hobbels, putdeksels, schuin van drempels rijden etc. heb ik het gevoel dat er rechtsachter iets niet klopt. Het lijkt wel of de rechterachterzijde voorzien is van een slechte schokbreker. De Mini lijkt wel weg te stappen c.q. te ver in te veren waardoor er tijdelijk een verminderd contact met het wegdek is. Je voelt in de bestuurdersstoel bij het nemen van die hobbels gewoon dat hij rechtsachter verder in veert en slecht terug reageert en weg stapt naar links. Ik heb al een lichte visuele inspectie genomen maar zie op dit moment niet iets verdachts. Ook de zoeksleutel van het forum heeft mij wel idee gegeven maar geen directe oplossing.

Wielophanging rechtsachter? Uitlijning? Draagarm?

Misschien dat de echte Mini die hards een richting weten?
Laatst gewijzigd door braba op 20 apr 2013, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Al jaren een Mini fan en nu eindelijk een rijder (R53)
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 apr 2013, 18:25

Als het voelt als een slechte schokbreker, dan zou ik eerst eens checken of het de schokbreker niet is... ;)
zmorf
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

17 apr 2013, 19:14

Wegligging van een Mini is erg afhankelijk van velg/bandenmaat,
Rf of non rf,bandenspanning.
Maar het zou met deze klachten geen kwaad kunnen om idd de schokbrekers te controleren :wink:
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 apr 2013, 19:19

laat iemand achter je aan rijden terwijl je over een slechte hobbelige weg rijdt. Dan zie je snel genoeg of je schokbreker naar zn grootje is. Verottte schokbrekers stuiteren als een malle.
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
braba
Nieuw Lid
Nieuw Lid

17 apr 2013, 19:25

Het rare is dat bij rechtuit over objecten er geen probleem lijkt te zijn. Alleen bij schuin eraf c.q. hobbels in bocht c.q. putdeksels waardoor de sporing tijdelijk word beïnvloed.

Dempers lekken niet en de ouderwetse druk de bumper naar beneden en laat los test laat geen na schommelingen zien :?
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

17 apr 2013, 19:40

Kan zelfs een kapot karkas van de band zijn.
Wissel links en rechts eens om als het symmetrische banden zijn.
braba
Nieuw Lid
Nieuw Lid

20 apr 2013, 14:39

Berthil schreef:Kan zelfs een kapot karkas van de band zijn.
Wissel links en rechts eens om als het symmetrische banden zijn.

Dacht vandaag is het mooi weer en ik zal de tip eens gaan uitvoeren. Bij controle van de banden heb ik het probleem van de wegligging gevonden.

Een verkeerde band :shock:

Bij aflevering is er 1 band vervangen aan de linker achterzijde. Bridgestone Potenza RE-50A in de maat 205/45/17 alleen dan wel zonder RFT (runflat) :s

Ik rij dus nu op drie maal RFT en 1 maal zonder en dat spoort niet echt lekker. Nu snap ik ook het 'slappe' gevoel aan 1 zijde. Een stugge en minder stugge band op een as.

We hebben 6 maanden Bovag garantie, dat wordt dus prima opgelost door de 'leverancier'

Bedankt voor het meedenken.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”