Lekke runflat

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10016
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

Lekke runflat

08 jan 2007, 17:49

Luitjes,

De achterbanden van mijn S waren gecupt. Met als gevolg wat rommelende geluiden tijdens het rijden. Op zich niet zo'n probleem, maar nu had ik ook een lekke achterband. Aan de binnenkant van het loopvlak zaten allemaal kleine scheurtjes tussen het profiel waar dus de lucht bijna net zo hard weer uit liep als het erin ging. Het lijkt erop dat door het wat bonken door de gecupte banden de beschadigingen ontstaan zijn. Iemand anders ditzelfde wel eens bij de hand gehad?

Nu gelukkig weer 2 verse Pirelli's Euphori@ eronder... is trouwens best een rot karwei, om die stugge runflats van de velg te krijgen
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6582
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

Re: Lekke runflat

08 jan 2007, 18:53

frankie schreef:is trouwens best een rot karwei, om die stugge runflats van de velg te krijgen
Klopt, op de zaak kregen we ze er nauwelijks vanaf dus ik heb er 3 bij Oppelaar laten afhalen. Die heeft een speciaal apparaat staan met allemaal extra armen om runflats te de- en monteren.

Laat daar ook me nieuwe non-runflats monteren aangezien de velgen dan net weer netjes zijn gemaakt en ik heb niet zo'n zin om er meteen weer beschadigingen op te hebben. Je weet maar nooit hè...
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

08 jan 2007, 19:37

Ja zo heb ik linksvoor een keer lek gehad, lampje niet in de gaten gehad en zonder problemen van Rotterdam naar huis gereden met pieken van 160. Pas toen ik een kleine 5 a 10 km van huis was zag ik het lampje.

Inderdaad een leuk klusje. Bij de Kwik Fitt hier hebben ze ook zo'n apparaat. "Ja als zelfs de MINI-tjes het nu al standaard krijgen moeten we echt eens met de tijd mee", zei die kerel.
Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10016
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

08 jan 2007, 19:45

Hehe, ja hier ook zo'n apparaat met extra armen en de hele reutemeteut. Toch wel ff slikken als je die gasten met een bandelichter en veel kracht bezig ziet...Maar allemaal netjes gegaan zonder beschadigingen.
Black Berliner
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Bilthoven
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 sep 2006, 15:16

Re: Lekke runflat

09 jan 2007, 18:24

frankie schreef:Aan de binnenkant van het loopvlak zaten allemaal kleine scheurtjes tussen het profiel waar dus de lucht bijna net zo hard weer uit liep als het erin ging.
Dat had ik ook precies zo! Hardstikke lek 0,0 bar...
MINI: SIZE IS DECEPTIVE
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13434
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

09 jan 2007, 19:02

Lijkt er dus op dat de runflat niet geschikt is als je gaat verlagen en/of stevig door de bocht. De vervorming van de band is dan wat groter aan de binnenkant van het loopvlak en de runflat haalt dus niet alleen de stevigheid uit het binnenwerk maar ook uit de stevigheid van het rubber waardoor het onder grotere belasting minder meegeeft of teveel wordt ingedrukt en uitgerekt tijdens rijden. Flex-cracking heet dat.

Welke runflat was dit? De Dunlop of Pirelli?
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10016
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

09 jan 2007, 21:09

Dit was de Pirelli in mijn geval... Maar als ik het goed begrijp kun je voor een stevig stukje gummen dus beter non-runflats hebben? Heb overwogen om er nu normale banden onder te laten zetten, maar zonder reserve wiel vond ik dat geen prettig idee.
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: In die Heimat
Berichten: 3553
Lid geworden op: 13 jan 2006, 10:12

09 jan 2007, 21:35

frankie schreef:Dit was de Pirelli in mijn geval... Maar als ik het goed begrijp kun je voor een stevig stukje gummen dus beter non-runflats hebben? Heb overwogen om er nu normale banden onder te laten zetten, maar zonder reserve wiel vond ik dat geen prettig idee.
Je zou eens moeten voelen wat een verbetering dat is!
Ik heb ook die Pirelli's runflats (Euforia) gehad. Nu heb ik Dunlop SP 9000 Sport, deze hebben niet de neiging tot spoorzoeken, veel meer grip in de bochten en toch iets meer comfort. Nu heb ik banden met een loadindex van 88 ipv 84 en pomp er 2,8 bar in en heb dan toch dat stugge gevoel. Dit is misschien wel de beste verbetering geweest die ik gedaan heb.
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10016
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

09 jan 2007, 21:54

Maar hoe doe je dat dan met een lekke band? Ben nogal veel 's-nachts onderweg en het idee dat ik dan met een lekke band toch nog goed kan thuis komen vind ik wel zo prettig. Okee, statistisch gezien is de kans op een lekke band natuurlijk niet zo heel groot, maar het zal me gebeuren zeg, sta ik daar langs de A2 om 02:00 uur :s .... :wink:
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: In die Heimat
Berichten: 3553
Lid geworden op: 13 jan 2006, 10:12

09 jan 2007, 22:02

frankie schreef:Maar hoe doe je dat dan met een lekke band? Ben nogal veel 's-nachts onderweg en het idee dat ik dan met een lekke band toch nog goed kan thuis komen vind ik wel zo prettig. Okee, statistisch gezien is de kans op een lekke band natuurlijk niet zo heel groot, maar het zal me gebeuren zeg, sta ik daar langs de A2 om 02:00 uur :s .... :wink:
Dan bel ik m'n pa of broertje (Henkietenk) uit bed (andersom ook). :mrgreen:
We hebben namelijk nog vier velgen met banden liggen die er zo onder geschroefd kunnen worden. Kan het echt niet dan heb ik een compressortje onderin de kofferbak liggen met daarbij een bus met van dat dichtingsspul.
Voor die enkele keer laat ik mij niet de pret drukken van al die andere keren om persé runflats te nemen.

Staat 'ie ergens veilig en is het overdag, dan heb ik altijd nog mijn OV-jaarkaart. :mrgreen:
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10016
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

09 jan 2007, 22:37

OV jaarkaart, sja das al lang geleden dat ik die had :mrgreen: (nou rijden er geneens treinen als ik uit m'n werk komt mis er niks aan :wink: )
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6582
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

09 jan 2007, 23:43

aah, SP9000.

In welke maat?
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: In die Heimat
Berichten: 3553
Lid geworden op: 13 jan 2006, 10:12

10 jan 2007, 00:07

205/45/17 88W (heb getwijfeld tussen 205/45/17 en 215/40/17)

W = tot 300 km/h
V (= tot 240 km/h) was ook voldoende geweest, maar deze hadden ze op voorraad.
Ik zou in jouw geval met je Cooper S wel voor W gaan om zo op save te gaan.

84 was de originele loadindex, maar omdat ik de stugge run-flats al gewend was heb ik 88 eronder liggen. Deze zijn iets stugger dan de 84 (tov non-runflats) om een hoger wagengewicht te kunnen dragen.
In deze banden heb ik nu 2,8 bar inzitten (rondom), bij de run-flats was dat 2,4.

Het comfort is iets beter geworden, maar stug genoeg en hoef nu niet meer hele tijd bij te sturen zoals ik dat wel bij de run-flats moest doen. Bovendien merk ik dat ik nu meer grip heb dan bij die Pirelli's die ik eerst had.
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6582
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

10 jan 2007, 08:17

Maaij z'n 'oude' banden heb ik overgenomen. Deze zijn 215/40/17. Loadindex en snelheidsindex durf ik niet te zeggen.

bedankt,
Peter
Gebruikersavatar
horn
Be Mini
Be Mini
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 sep 2006, 00:56

10 jan 2007, 08:33

nooit meer runflats. beste verandering ooit, wisseling naar gewone banden. en gewoon zo'n schuimbusje achterin voor als ik toch toevallig een lekke band krijg.
Het leven heeft geen zin
Nou, ik toevallig wél!


Afbeelding

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”