Gekraak tijdens remmen en sturen niet altijd homokineet

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Spi
Mod virus alert!
Mod virus alert!

Gekraak tijdens remmen en sturen niet altijd homokineet

06 aug 2013, 08:53

Morgen luitjes,

Een aantal maanden al een kleine tik rechtsvoor tijdens het remmen, gas geven, scherpe bocht maken. Dit alles bij een lage snelheid. Op de snelweg rijdt die zoals gewoonlijk top.

Denk dat het mijn homokineet is.

Iemand op het forum die deze kan, wil en al eens vervangen heeft? Normaal ga ik naar Sam in Barendrecht, maar die heeft 't momenteel een beetje druk. Wil er namelijk niet meer te lang mee wachten, aangezien het nu ergert word..

Thanks
Laatst gewijzigd door Spi op 12 aug 2013, 19:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
P5ycH0
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Re: Aandrijfas (rechts) homokineet vervangen

06 aug 2013, 09:05

FYI: Ik heb net zelf twee nieuwe assen laten monteren, maar ik herken de problemen die jij omschrijft niet echt. Ik had alleen vette trillingen en schudden bij accelereren vanaf 80 tot 120 km/u, en helemaal geen problemen met remmen en sturen.....
Spi
Mod virus alert!
Mod virus alert!

06 aug 2013, 09:13

Heb totaal geen last van trillingen en schudden. Op de snelweg rijd en stuurt die zoals het hoort.

Het is echt als ik bijna stil sta en het stuur bv helemaal naar links draai..
Stil sta, mijn koppeling op laat komen en een klein beetje vooruit rol...
Heel langzaam rol en rem...

Dan hoor je 'm kraken, tikken, bonken (geluid is een beetje moeilijk om te beschrijven)

Het begon met een tik, bonk geluid, nu tikt die die vaker achter elkaar..

P.s. Als ik dit terug lees lig ik helemaal dubbel :lachuh
Afbeelding
braba
Nieuw Lid
Nieuw Lid

06 aug 2013, 13:28

Parkeerplaats op zoeken met ruimte. Stuur maximaal links (c.q. rechts) en rondjes rijden. Knoekend, bonkend geluid dan is de homokineet stuk. Is niets anders dan een kruiskoppeling die door speling/slijtage geluid gaat maken. Vervangen is op zich niet heel moeilijk als alles makkelijk los komt. Je hebt wel iets extra gereedschap nodig maar daar hebben we brezan, gami etc voor. Ben zelf ook geen monteur maar was ook voor deze d.h.z. te doen. Wiel verwijderen, remschijf verwijderen, centrale moer op aandrijfas los. Rubbermanchet op de aandrijfas verwijderen. Vet vrij maken en met tik d.m.v. bijv. hamer kun je de koppeling losmaken van de aandrijfas (zit geborgd met een klein borgringetje). Alles weer monteren. Wel goed kijken of de kruiskoppeling al door de fabriek is gesmeerd of dat je hem na montage moet smeren. Succes. :wink:
Al jaren een Mini fan en nu eindelijk een rijder (R53)
Spi
Mod virus alert!
Mod virus alert!

07 aug 2013, 14:55

@ Braba Weet wel zeker dat het de homokineet is. Thanks :wink:

Alleen homokineet vervangen is echt een rampen werk.

Homokineet kost rond de €50.- en de aandrijfas €125.- Het plaatsen is velen malen makkelijker en sneller dan alleen de homokineet. Dan vind ik het die €75.- extra zeker wel waard. Ben je anders wel kwijt aan uurloon..

Zaterdag ochtend richting Sam.
Afbeelding
Spi
Mod virus alert!
Mod virus alert!

10 aug 2013, 13:06

Gisteren heeft Sam mijn aandrijfas vervangen... En wat blijkt? Ik rij weer richting huis en nog steeds het zelfde gebonk als ik rem omdat ik een stoplicht nader en bij het langzaam optrekken. Eenmaal rijden niks aan de hand. Remmen op de snelweg ook niks aan de hand. Alleen bij stapvoets...

Dacht dat ik gek werd. Homokineet van de andere aandrijfas was dus niet versleten / kapot...

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn. Motorsteun boven op is ook al vervangen.

Vanmiddag weer terug naar Sam om te kijken wat het zou kunnen zijn.

Alle tips zijn welkom.
Afbeelding
Spi
Mod virus alert!
Mod virus alert!

Re: Aandrijfas vervangen. Nog steeds gebonk bij optrekken en

10 aug 2013, 23:50

Het is bij langzaam optrekken, remmen, maar ook bij het draaien van het stuur links en rechts.

Maandag weer richting Sam verder kijken war het zou kunnen zijn. Ik moet en zal er achter komen. Ik haat vreemde geluiden... :lol:
Afbeelding
Jarune
One wheel wonder
One wheel wonder

11 aug 2013, 13:01

Ook ik heb zo'n tikkend geluid bij het optrekken, remmen en sturen.
Bij mij heb ik al het e.e.a. kunnen uitsluiten zoals aandrijfas en stuurkolom. Ik vermoed dat het bij mij in het toplager van de schokbreker zit. Zelf nog geen tijd gehad om verder te kijken, maar misschien heb jij iets aan deze info.

Laat in ieder geval even weten als je het gevonden hebt.
Mini addict
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

11 aug 2013, 13:17

Ik heb het zelfde gehad, vreemd geluid vooral bij langzaam rijden bij gas/los/gas situatie en koppeling oplaten komen bij bv. parkeren.

Ik zocht het ook in de aandrijfas/homokineet maar uiteindelijk was het van voren gezien de linker motorsteun die lek was (tezien door vettigheid op de steun, dan is hij leeggelopen)

Ik ben als volgt te werk gegaan (2 personen)

Maak de klep open en laat door iemand langzaam de koppeling opkomen (auto op rem/handrem), bij mij TOK/TOK geluid, erg vervelend die ondefinieerbare geluiden kunnen zo lastig te vinden zijn.

Nu check bij welke steun dit vandaan kwam en houdt deze onder spanning met een grote schroevendraaier en herhaal procedure, bij mij geluid weg...

Ik hoop dat dit ook het geval is bij jou want is redelijk eenvoudig optelossen dan.

Deze steun vervangen en geluid nooit meer gehoord :))

Succes
Spi
Mod virus alert!
Mod virus alert!

11 aug 2013, 14:12

Motorsteun kan ik uitsluiten!!

Heb het probleem waarschijnlijk gevonden. Aangezien er een mooie brug op mijn werk aanwezig is, heb ik maar gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt.

Rubber rechterkant van de stuurkogel is versleten. De linker kan ik heen en weer halen maar raakt niet de ophanging omdat het rubber er nog goed tussen zit. Bij de rechter is het rubber versleten. Ik kan 'm namelijk heen weer halen en tegen de wiel ophanging aan tikken. Denk dat dat het probleem is. Als die tegen ophanging aan zit en je remt of gas geeft zou dat het probleem kunnen zijn.

Ik ga zo even verder kijken. Heb 'm nu in het midden gezet. Ga zo even klein rondje rijden. Als die er tegen aan zou zitten moet ik het getik / gekraak gelijk horen als ik optrek en rem
Afbeelding
Spi
Mod virus alert!
Mod virus alert!

11 aug 2013, 17:38

Dit is waarschijnlijk de boosdoener..

Afbeelding

Afbeelding

Als ik 'm op en neer haal klinkt het als...

Andere kant hoor je niks
Afbeelding
Spi
Mod virus alert!
Mod virus alert!

12 aug 2013, 18:20

Ter info..

Gekraak en geratel wil niet altijd zeggen dat de homokineet of aandrijfas vervangen moet worden..

Vandaag samen met Sam geconcludeerd dat het gekraak en geratel met remmen, gas geven en sturen komt door een een versleten stuurkogel van de spoorstang...

We hebben weer een uitdaging :)
Afbeelding
Dirkxke
Mod virus alert!
Mod virus alert!

14 aug 2013, 19:00

Spi schreef:Ter info..

Gekraak en geratel wil niet altijd zeggen dat de homokineet of aandrijfas vervangen moet worden..

Vandaag samen met Sam geconcludeerd dat het gekraak en geratel met remmen, gas geven en sturen komt door een een versleten stuurkogel van de spoorstang...

We hebben weer een uitdaging :)

Dat of een wiellager.

een homokineet die erdoor zit is echt merkbaar en ook voelbaar met een opgekrikt wiel

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”