Versnellingsbak weigert...

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
JCW_Werk
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

Versnellingsbak weigert...

15 jan 2007, 19:20

Vandaag wilden we even bij ons nieuwe huis gaan kijken aan de andere kant van gouda. We kwamen onderweg nog rudi de jong tegen met zijn mini. Maar dat doet er nu even niet meer toe want we zitten met een probleem:

Bij de laatste afslag voor ons huis, moesten we voor het stoplicht wachten. Het werd groen, maar de mini ging niet meer in de versnelling. Ik snel uitgestapt en de mini naar huis geduwd, want er stond een hele stoet mensen achter ons te wachten... Daar even gekeken met de motorkap open.

De auto stonk een heel klein beetje. Inmiddels ging de mini daar weer in zijn versnelling. Dus heel even de motor laten draaien. Het klinkt allemaal als een zonnetje als je de koppeling induwd, maar zodra je deze loslaat, hoor je een klein rammelig geluid. Het lijkt net of er iets los zit. We hebben de mini daar achtergelaten, op verzoek van mijn vader. Hij zei dat het niet verstandig was om nu te rijden. Vanavond gaat mijn vader de mini naar huis slepen, zodat hij kan kijken wat er aan de hand is... Bij onze oude mini hebben we ook al zoiets gehad. Iemand ook ervaring of bekend met het probleem?
emillio
Be Mini
Be Mini

15 jan 2007, 19:25

Hmmm...lastig als je niet meer kunt schakelen...

Maar dat rammeltje dat je hoort bij het los laten van de koppeling is bijna standaard voor een Mini...heb dat zelf ook, en heb er meer over gehoord...zou geen kwaad moeten kunnen
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 jan 2007, 19:32

Ik heb het wel eens gehad. Heb toen simpelweg de koppeling even oplaten komen weer opnieuw ingeduwd, toen was het over en heb ik er overigens ook nooit meer last van gehad.
Afbeelding
JCW_Werk
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

15 jan 2007, 19:34

En dat stinken komt ook niet bekend voor? En trouwens dat rammelen lijkt me sterk dat jullie dat hebben. Wij hebben het hiervoor nog nooit eerder gehoord...
emillio
Be Mini
Be Mini

15 jan 2007, 19:36

Stinken...Nee niet echt...

Wat voor geur...verbrande olie, rubber, geur van heet staal....(ja, weet niet of je dat een geur kan noemen maar oververhitting van onderdelen wil nog wel eens een speciaal scherp geurtje afgeven)
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 jan 2007, 19:40

Een beetje rammelend geluid komt bij meer auto's voor. Ook bij niet Mini's. Het druklager beweegt dan een beetje als de spanning eraf is. Kan verder geen kwaad, het klinkt alleen niet zo lekker.

De geur kan toeval zijn....
minibandit
Mod virus alert!
Mod virus alert!

15 jan 2007, 20:09

is het enkel dat geluidje...of is ook de "aandrijving" verdwenen...?
want dan zou je ganse drukgroep (koppelingsplaat+druklager) wel eens naar de eeuwige jachtvelden kunnen zijn.. :|

en die geur...was dat een beetje te vergelijken met de geur die je remmen soms achterlaten als ze eens deftig actief geweest zijn !?
want das typisch voor de koppeling ook...de "bekleding" is eigenlijk een beetje dezelfde ... :o
Afbeelding
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 jan 2007, 20:55

rammelende koppeling heb ik dagelijks tegenwoordig.
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 jan 2007, 21:02

Dat stinken ken ik alleen van onze Land Rover Freelander nadat we in het bos hadden gereden! Veel zooi op de motor en slippende koppeling! :mrgreen: Jummie!

Overigens herken ik het stinken ook van verkeerde chiptuning!
Afbeelding
Pretty Cooper
Bling-Bling Queen

15 jan 2007, 21:04

Het klinkt toch niet als een potje rammelende knikkers. Dan is het foute boel. :cry:
Gewoon een rammeltje is idd dagelijkse kost met de Mini was vanaf de eerste kilometer :wink:
Afbeelding

-The MINI is simply too beautiful to be true-
JCW_Werk
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

15 jan 2007, 21:24

Nou kijk: Eerst ging de auto niet in de versnelling. Je kreeg hem niet in zijn 1e,2e,3e en 4e versnelling. De anderen hadden we niet geprobeerd, maar die zullen het ook wel niet gedaan hebben. Een paar minuten later ging hij wel weer in de versnellingen. Maar maakte de auto in z'n vrij een tikkend geluid als je de koppeling niet induwde. Dit geluid tikte om de halve seconde ofzo. Dit lijkt mij in ieder geval niet normaal... Het stinken kan toeval zijn geweest, we zijn alleen vergeten hoe het rook :oops:
MINIJCW
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 jan 2007, 21:45

Heb dat met de Porsche ook een keer gehad, midden in een file :? . Paar keer koppeling ingetrapt en nooit meer last van gehad. Maar je rijd niet prettig als dat een keer gebeurd is. Succes
Afbeelding

R56 Still fun but easier to live with
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 jan 2007, 21:49

emillio schreef:Hmmm...lastig als je niet meer kunt schakelen...

Maar dat rammeltje dat je hoort bij het los laten van de koppeling is bijna standaard voor een Mini...heb dat zelf ook, en heb er meer over gehoord...zou geen kwaad moeten kunnen
Rammeltje hoort bij de nieuwe koppelingen, als hij vrij staat dus niet ingetrapt!
Nieuw type koppeling.
Als je het koppelingspendaal langzaam oplaat komen in zijn vrij dan hoor je het niet.
Werkt het zelfde als de droge koppelingen van ducati :wink:

PS. Niet meer schakelen, is er soms een beetje water in gekomen :mrgreen: :?
JCW_Werk
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

16 jan 2007, 07:48

Nou me moest uitgerekend gisteravond ook nog eens overwerken. Hij was pas 3 uur bij de mini en heeft toen heel even gekeken. Hij denkt dat de druklager kapot is en heeft de mini voorzichtig naar huis gereden. Vanavond komt mijn vaders vriend. Hij werkt bij de Bmw dealer en misschien dat hij er iets aan kan zien...
JCW_Werk
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

16 jan 2007, 18:45

Vandaag even met de vriend van mijn vader een stukje gereden. Zodra de motor warm wordt, begint het gezeur weer. Auto is heel erg moeilijk in de versnelling te krijgen. Uiteindelijk bleef net het koppelingspedaal op de grond plakken... :oops: Dus we konden de auto nu helemaal niet meer aan de praat krijgen, dus moest de mini even achter de andere auto gesleept worden! Ook de vriend van mijn vader, die bij de bmw dealer werkt, kwam tot de conclusie dat de druklager kapot was. Heel misschien moet ook de koppeling eraan geloven. We gaan even kijken of het nog onder de garantie valt, anders gaan we het volgende week zelf allemaal vervangen...

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”