Motor MINI R50 wordt warm / overhit

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
eyecatcher
One wheel wonder
One wheel wonder

Motor MINI R50 wordt warm / overhit

06 nov 2013, 10:49

Hallo,

Mijn MINI R50 uit 2003 heeft sinds enkele maanden last van oververhitting. Na een autorit van enkele minuten blijft de ventilator na parkeren nog enkele minuten (luid) doordraaien. Dit probleem was sinds kort verholpen (te weinig olie), echter gisteren tijdens een korte autorit naar huis zag ik opeens de temperatuurmeter in mijn auto snel oplopen naar het rode streepje. Ik ben toen langs de weg gaan staan om hem te laten afkoelen. Olie en koelvloeistof gecontroleerd en slechts een klein beetje hoeven bijvullen.

Weet iemand wellicht wat het probleem zou kunnen zijn waardoor de motor steeds zo warm wordt? Zou het misschien aan de thermostaat of waterpomp kunnen liggen? Ik heb gekeken en verlies geen olie of koelvloeistof.

De motor maakt trouwens tijdens het rijden wel niet een heel "smooth" geluid meer. Dit is lastig uit te leggen, maar het klinkt alsof er weinig smering inzit, beetje tikkend / schurend ijzer geluid.
Alvast bedankt voor jullie tips!
speedy
NMC Legend
NMC Legend

Re: Motor MINI R50 wordt warm / overhit

06 nov 2013, 10:56

hmm klinkt niet echt best :(
ben geen monteur maar het feit dat je met te weinig olie hebt gereden en nu een niet mooi soepel lopend blokje hebt lijkt mij toch wel een probleem.
Afbeelding
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

06 nov 2013, 11:11

Klinkt alsof de waterpomp het niet doet.
Voel eens aan de koelslag vóór het starten en ná het starten... die moet namelijk op druk komen.
Let wel: pas als de thermostaat open gaat, komt de slang op druk.
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
eyecatcher
One wheel wonder
One wheel wonder

06 nov 2013, 12:14

oké, ik zal dit vanavond eens controleren. Valt me trouwens ook net in dat ik gisteren tijdens het rijden merkte dat de verwarming het ook niet meer deed (terwijl ik hem bijna helemaal had openstaan). Het lampje van de airco ging knipperen en in de tussentijd liep de temperatuurmeter omhoog. Lees op het forum verhalen over een defecte thermostaathuis, kan dit het eventueel ook zijn?

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”