Defectieve koppeling MINI ONE R50 2004-7

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
dark0fire
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Defectieve koppeling MINI ONE R50 2004-7

23 jan 2014, 16:46

Goedemiddag iedereen,

Mijn naam is Rob en ik ben al 6 jaar trotse eigenaar van mijn Mini One.
Deze week heb ik echter een vermoedelijk groot probleem ontdekt: Mijn koppeling of versnellingsbak.

Ik zal even uitleggen wat mijn bevindingen zijn:
-Ik krijg de 1 en de 2 bijna niet geschakeld, minder problemen in de 3-4-5, maar ik denk dat dit komt doordat je wielen dan al toeren hebben, dus als je je motortoeren terug laat vallen naar stationair, dan kom je ergens wel in de schakel range waar de tandwielen nagenoeg synchroon lopen.
-Achteruit klinkt altijd alsof ik de koppeling niet goed heb ingedrukt.
-Op een vlakke parkeerplaats, geforceerd in de 1 of achteruit, begin ik te rollen als ik de koppeling volledig indruk.
-Geen rare geluiden in de koppeling of versnellingsbak(als eenmaal geschakeld, schakelen zelf klinkt als een kokhalzende hond)
-Zet ik de motor uit, kan ik gewoon overal naartoe schakelen, no-problem(dus het moet haast iets zijn met de motor die draait en de koppeling die niet goed onderbreekt).

Ik durf met deze symptomen aan te nemen dat het de koppeling is, niet de versnellingsbak.

Ik heb 142K op de teller, dus het is relatief vroeg voor een nieuwe koppeling, en ik lees overal dat het dus ook de ontluchting kan zijn. PS: Mijn remvloeistoftankje is behoorlijk vol, maar mag misschien eens nieuwe vloeistof in?

Ik wil dit best proberen, maar ik zou het fijn vinden als iemand gewoon online kan zetten wat je moet doen( stapsgewijs, misschien met foto's). Geloof me, ik heb gezocht, ik vind alleen topics waarin de OP wordt afgeblaft omdat deze (zogenaamd) niet goed heeft gezocht...

Elke vorm van bruikbare hulp is welkom :)
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

Re: Defectieve koppeling MINI ONE R50 2004-7

23 jan 2014, 17:34

Hoi,

Welkom. Antwoorden zijn praktisch overal op te vinden, maar zoals ik het zo hoor, zit het probleem eerder in je versnellingsbak. Het ontluchten van je koppeling is een lastig klusje als je niet precies weet wat je aan het doen bent, je moet de cilinder namelijk comprimeren als je hem ontlucht. Als je de druk er dan vanaf haalt zuigt de cilinder van ver boven in je remvloeistof potje de vloeistof aan dus vul hem bij het ontluchten tot boven maximaal!

Je koppeling is het denk ik niet, want dan had je eerder doorschietende acceleratie waarbij je auto bij gas geven wel toeren maakt alleen niet meer vooruit komt.

Bakken van de Coopers en One's zijn gewoon zwakjes.. De Getrag is wel iets beter, maar ook nog niet foutloos

Stel je anders ook even voor in het voorstel-topic, dan weet iedereen wie je bent ;)

Succes met het oplossen van je probleem!
ajede
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 jan 2014, 18:34

Zou zo niet weten wat het exact is, maar weet wel dat bij 147K op de teller een koppeling best aan de beurt kan zijn! Heb dat namelijk zelf ook gehad bij onze Cooper van jaren terug en daar stond "pas" 110K op de teller.

Velen hebben de voet altijd lichtjes op het koppelingspedaal staan (me2) wat de levensduur ook niet geheel bevordert.... :mrgreen:

Succes in ieder geval!
Afbeelding
spenki
Sponsor
Contacteer:

23 jan 2014, 21:36

Ik denk koppeling.
Je mag er ook mee langskomen en ik kan hem ook wel voor je repareren.

GR Roy
Marcel Always Open
Cabrio-King

24 jan 2014, 22:26

Daveke jij gaat ervan uit dat koppelingprobleem altijd een slippende koppeling is, maar koppelingprobleem kan ook zijn dat er niet goed ontkoppeld wordt. (wat hierboven volgens mij beschreven wordt)

hier is iemand die een youtube video heeft gemaakt over dit onderwerp
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

25 jan 2014, 06:10

Ik zet al m'n geld op de koppeling.
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Mini-Gijs
Be Mini
Be Mini

25 jan 2014, 15:26

Ik ook. Of hij ontkoppelt niet goed door de hydroliek, of de plaat blijft plakken, of, en dat kan ook nog, het balast is van de plaat/drukgroep afgebroken en klemt dat.
Als de motor niet loopt en de auto staat stil gaat het goed. Dus is het de koppeling
dark0fire
Nieuw Lid
Nieuw Lid

26 jan 2014, 22:55

Dankjulliewel voor jullie reacties! Ik heb het met nog wat garagehouders besproken en het is volgens iedereens conclusie de koppeling, welk onderdeel van de koppeling nou precies faalt is nog niet duidelijk. Bruggen staan helaas op heel veel plaatsen, nog zeker een week vol, maar ik heb een afspraak gemaakt. Nu maar hopen dat het prijstechnisch nog een beetje redelijk is.
Cheek-O
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

26 jan 2014, 22:59

ben benieuwd waar de oorzaak nu ligt!
R53 "Black Diamond" To Protect And Serve
R59S

Afbeelding
Website

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”