Bandenspanningsensor

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:

Bandenspanningsensor

29 jan 2014, 22:47

Ik heb op de middenconsole een prachtig knopje zitten. Volgens de handleiding voor de bandenspanning.

Kan iemand mij ook vertellen waar de betreffende sensoren zitten?

Zonder sensoren heeft de betreffende knop op de middenconsole ook weinig nut :shock

Thanx
Afbeelding
Mini-Gijs
Be Mini
Be Mini

Re: Bandenspanningsensor

29 jan 2014, 23:39

Dat werkt niet met sensoren. Het gaat via de abs. Als je het knopje indrukt word de bandenspanning op dat moment genomen. Vervolgens meet het systeem het aantal omwentelingen dat een wiel maakt ten opzichte van de anderen icm de stuurhoek. Wanneer dat gaat afwijken gaat het lampje aan.

Wanner het glad is en er dus wielspin kan zijn, kan het lampje spontaan aan gaan. ( staat in het instructieboekje).

Of alle vier de wielen raken tegelijk leeg, dan gaat het lampje juist niet branden.

Maar dat gebeurt alleen op tv natuurlijk:)

Het is dus nog steeds verstandig om je bandenspanning periodiek te checken. Het systeem is niet zo nauwkeurig.

Het is met name bedoelt voor de zogenaamde runflat banden. Die zijn zo stijf dat je het niet zo snel merkt als ze leeg raken.
Laatst gewijzigd door Mini-Gijs op 30 jan 2014, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

29 jan 2014, 23:44

Mini-Gijs
Be Mini
Be Mini

29 jan 2014, 23:50

Oh ja[SMILING FACE WITH SMILING EYES] dat van die sneeuwkettingen was ik nog vergeten[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:

30 jan 2014, 12:57

THanx. Dat verklaart dan mijn zoektocht naar sensoren enigszins nutteloos is / wordt... :s

Met het monteren van de winterset is het dus eigenlijk een kwestie van opnieuw instellen en vingers gekruisd houden.... (en strax met de zomerset natuurlijk weer)

Ik vertrouw echter meer op de regelmatige handmatige check...maar he, als de optie er op zit, moet ie wel werken natuurlijk... (shakeit)
Afbeelding
Mini-Gijs
Be Mini
Be Mini

30 jan 2014, 16:24

precies. elke keer als je je banden op spanning brengt of wisselt, dus als er iets verandert, zou je bij wegrijden het knopje even moeten indrukken.

Het is een "lekkende band"-detectie systeem, geen bandendruksensor. dus handmatige controle kan nooit kwaad:)

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”