Aankoop Mini Cooper 2003

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Schoetka
One wheel wonder
One wheel wonder

Aankoop Mini Cooper 2003

11 nov 2014, 16:32

Hoi allemaal!

Ben hier nieuw op dit forum, en vond niet meteen waar ik dit éxact moet plaatsen, dus nu al mijn excuses als het hier niet juist staat, of als er een gelijkaardig topic reeds bestaat!

Ben van plan om dit weekend naar 2 Mini'tjes te gaan kijken. Beide min of meer dezelfde specificaties, redelijk basic wel (airco, elektrsiche ramen en spiegels,...). De ene is een helderblauwe met een 145K op de kilometerteller, de andere een grijze met net geen 100K. De blauwe heeft leren zetels, de grijze stoffen. Voor de rest eigenlijk geen verschillen. Zelfs de vraagprijs is dezelfde: +- 5000 euro. Nu, is weet dat op zich de grijze dan al 'beter' is aangezien die minder kilometers heeft versleten, maar wat zou dan wel een goede prijs zijn voor de blauwe? Of beide? Beide staan te koop bij een garage trouwens, dus ik heb sowieso al iet of wat recht op garantie.

De blauwe is steeds onderhouden geweest bij een Mini garage, maar ik weet niet wat er al dan niet ooit vervangen is geweest. Wat moet er eigenlijk met dat aantal km's zoal stilaan vervangen zijn geweest? En wat zal er zéker nog vervangen moeten worden? Van de grijze weet ik momenteel nog niet meer.

Het is mijn eerste auto, en die moet voor mij zeker niet pérfect in orde zijn, maar ik wil er toch wel een aantal jaartjes mee verder kunnen (zal hoogstwaarschijnlijk ook niet enorm vaak en ver rijden).

Ga ik voor de grijze waarbij ik (nog) niet weet hoe en waar hij onderhouden is geweest en met minder kilometers? Of ga ik voor de blauwe bij de garage die mij zeker wel correct lijkt en waarbij ik een serviceboek bijkrijg (en iets met een 80 punten diagnoserapport), maar die dan meer kilometers heeft?

Alle hulp is welkom!! :)
Marcel Always Open
Cabrio-King

Re: Aankoop Mini Cooper 2003

11 nov 2014, 16:37

Heb je links naar de webpagina's waar die twee auto's te koop staan?

Laat je niet afschepen zonder 6 maanden garantie, dat moet normaal zijn bij een auto van die prijs.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Jer84
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

11 nov 2014, 16:39

Hallo, ten eerste wat voor Mini is het? KM zeggen niet zoveel. Belangrijkste is hoe er mee gereden is. Wat er vangen is staat als het goed is wel in de boekjes en of facturen. Maar nogmaals, eerst moeten we weten wat voor soort Mini het is.

Gr,

Jermaine
Laatst gewijzigd door Jer84 op 11 nov 2014, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Schoetka
One wheel wonder
One wheel wonder

11 nov 2014, 16:40

Beide zijn bij een garage, en ik weet dat het inderdaad verplicht is om garantie te krijgen.

De blauwe: http://www.kapaza.be/nl/vi/89710196.htm
De grijze: http://www.2dehands.be/autos/mini/one/m ... 70289.html
Schoetka
One wheel wonder
One wheel wonder

11 nov 2014, 16:42

Woeps... de grijze dus: http://www.2dehands.be/autos/mini/one/m ... 70289.html
Marcel Always Open
Cabrio-King

11 nov 2014, 16:45

Schoetka schreef:Beide zijn bij een garage, en ik weet dat het inderdaad verplicht is om garantie te krijgen.

De blauwe: http://www.kapaza.be/nl/vi/89710196.htm
De grijze: http://www.2dehands.be/autos/mini/one/m ... 70289.html
de tweede link is : http://www.2dehands.be/autos/mini/one/m ... 70289.html

Je vergelijkt hier een Cooper met een Mini One. Daar zitten in de gebruikskosten weinig verschillen in.

Bij beide auto's wil je weten of de versnellingsbak oke is. Testen op rare bijgeluiden en soepel schakelen!

Bij beide auto's wil je weten of de auto olie verbruikt, en/of koelvloeistof. Is er wel eens een KVS lekkage geweest?

De Cooper heeft een Cooper_S bumper, dit kan gewoon voor de leuk zijn, maar ook het gevolg van een schadegeval! Kijk of er voor schade is geweest.
De Cooper heeft volgens mij PDC (Park Distance Control) als ik het goed zie. Test goed of alle sensoren werken!
Gr, Marcel
Schoetka
One wheel wonder
One wheel wonder

11 nov 2014, 16:51

En op het serviceboek staat waarschijnlijk inderdaad wel wat er allemaal al vervangen is geweest, maar wat zou er 'in principe' met die kilometerstanden al dan niet al moeten vervangen zijn geweest?

Misschien allemaal wat domme vragen voor jullie, maar ik ben dan ook, duidelijk, een leek in deze materie ^o)
Laatst gewijzigd door Schoetka op 11 nov 2014, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcel Always Open
Cabrio-King

11 nov 2014, 16:55

Als de auto technisch goed is, zou ik de blauwe kiezen. Mooiere velgen, mooiere bekleding, en natuurlijk 115 pk ipv 90. Over het feit dat deze auto +50.000 km meer heeft gereden, zou ik mij geen zorgen om maken.

Advocaat van de duivel spelend: Ik vertrouw de 145k van de cooper meer dan de 92k van de andere auto.
Gr, Marcel
Marcel Always Open
Cabrio-King

11 nov 2014, 16:59

Ik sprak over weinig verschillen in gebruikskosten.
Gebruikskosten. Verzekering, brandstofverbruik, slijtage aan motorische onderdelen. De One en Cooper zijn redelijk hetzelfde.

Onderhoud, er bestaan niet echt meer van die standaardlijstjes. Vraag maar eens na wanneer laatste onderhoud is geweest en wat men toen gedaan heeft, en welke onderdelen. Vraag dan ook na wat de service interval aangeeft op het scherm (ingeschatte aantal KM tot aan de eerstvolgende beurt).
Gr, Marcel
Schoetka
One wheel wonder
One wheel wonder

11 nov 2014, 17:01

Mijn voorkeur ging op zich ook wel al uit naar de blauwe. De kleur alleen al (lame, I know), maar de garagist lijkt me ook op het eerste zicht een degelijkere garage te zijn. Is dat 80 punten diagnoserapport iets betrouwbaars/ gebruikelijks/...? Iets waar ik op af kan gaan om te zien of de auto technisch idd in orde is?

Vind je 5000 een faire prijs? Ik zou sowieso proberen om er nog wat af te krijgen, maar daar ben ik nu ook geen krak in...

Al bedankt voor je antwoorden trouwens!!
Marcel Always Open
Cabrio-King

11 nov 2014, 17:05

De 8.8 liter per 100 km in de foto van het display van de cooper is een heel mooie waarde. Ik reed in mijn coopertje 8.7 tot 9.0 gemiddeld verbruik, en ik reed altijd heel beheerst. Dus dat geeft wel een goed gevoel over hoe de auto laatstelijk bereden is. Ik ken wel mensen met veel slechtere waarden voor een cooper.

Over de prijs kan ik geen oordeel geven. Dit is een Belgische auto en prijsstelling in België is geheel anders dan in Nederland (als gevolg van belastingen).
Dat 80 punten rapport heb je niet veel aan. Zit er een stuurwiel in? Zitten er 4 wielen op? Zit er nog wat olie in? Daar denk ik dan aan. Je moet zelf de auto onderzoeken op schades, of die goed rijdt, of die rechtuit rijdt bij remmen enzovoort, daar heb je veel meer aan. Neem iemand mee als je gaat testrijden. Je moet ABSOLUUT de bijgeluiden van de versnellingsbak in beide auto's beoordelen (en soepel schakelen).

Dan nog een beetje morrelen met de prijs, een beetje meer garantie bedingen en dan zaken doen.
Gr, Marcel
Schoetka
One wheel wonder
One wheel wonder

11 nov 2014, 17:08

Oke! Bedankt! Zaterdag nog eens goed bekijken bij de garage dus! :)
Schoetka
One wheel wonder
One wheel wonder

11 nov 2014, 17:27

Hmmm... Ik lees hier net bij een andere zoekertje over dezelfde auto, dat de blauwe toch maar 90pk heeft. Toch een One dan? Ik zie ook nergens op de achterkant van de blauwe de Cooper staan. Of staat dat er niet standaard op?
Jer84
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

11 nov 2014, 18:55

Schoetka schreef:Hmmm... Ik lees hier net bij een andere zoekertje over dezelfde auto, dat de blauwe toch maar 90pk heeft. Toch een One dan? Ik zie ook nergens op de achterkant van de blauwe de Cooper staan. Of staat dat er niet standaard op?
De blauwe is een cooper
Afbeelding
Jer84
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

11 nov 2014, 18:57

De blauwe heeft ook schade rechtsvoor aan de bumper
Afbeelding

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”