Na veel research weet ik nog steeds niet wat er aan de hand is.
Mijn r53 uit 2004 maar een ratelend geluid alsof er knikkers in het motorblok liggen. Ik heb gelezen dat het de kettingspanner kan zijn en dat die makkelijk te vervangen is.
Nu hoor ik ook tijdens het rijden een geluid alsof er water door een leiding heen loopt...
Wat is dit wazige geluid in godsnaam, en is het niet beter om eerst naar een garage te gaan, of gaat deze niks vinden zonder de boel open te breken?
Ik wordt echt bang dat er vanalles kapot asn het gaan is en dat laat mijn portomonee op dit moment niet toe...
Ratel in het motorblok
- nepnerd
- Volledig MINI minded!
Bericht
Re: Ratel in het motorblok
https://vimeo.com/135415821
Sinds gisteren ratelt de mijne ook.
Ik hoop de compressor, maar hoor ook dat het eventueel de ketting, kettingspanner of aandrijflagers kan zijn.
Ik zou je adviseren niet meer te gaan rijden, straks maak je meer kapot dan al gebeurd is
Sinds gisteren ratelt de mijne ook.
Ik hoop de compressor, maar hoor ook dat het eventueel de ketting, kettingspanner of aandrijflagers kan zijn.
Ik zou je adviseren niet meer te gaan rijden, straks maak je meer kapot dan al gebeurd is
- valerentz1992
- One wheel wonder
- Jer84
- Bijna verslaafd
- Locatie: Drachten
Bericht
Re: Ratel in het motorblok
Ik denk inderdaad je kettingspanner. Water door de leiding? Is het niet gewoon je airco?

- I.J.
- Nieuw Lid
Bericht
Re: Ratel in het motorblok
Ik heb precies hetzelfde, aan de distributiezijde ratelt ie als een oude diesel. Ben er mee naar de BMW/Mini dealer geweest voor onderzoek omdat ik garantie heb bij de verkopende partij. Bij het starten hoorden ze het meteen al, kettingspanner is gaar en misschien wel een opgerekte ketting en/of versleten tandwielen. Advies was eerst kettingspanner te vernieuwen en als er dan nog een ratel in zit, de ketting plus geleiders en eventueel de tandwielen te vervangen als de tandjes versleten zouden zijn. De Mini staat nu al een aantal dagen bij de garage die samenwerkt met de verkopende partij. Ze kunnen "niets" vinden omdat hij de ene keer wel ratelt en de andere keer minder/niet. Heb aangegeven dat ze even contact op moeten nemen met de BMW/Mini dealer waar ik geweest ben alleen tot op heden nog niet gebeurd. Zal wel weer een "getouwtrek" worden. Kettingspanner is niet zo duur en best makkelijk te vervangen.
- Jer84
- Bijna verslaafd
- Locatie: Drachten
Bericht
Re: Ratel in het motorblok
Als het open ligt sowieso de ketting en kettingspanner plus geleiders vervangen

- I.J.
- Nieuw Lid
Bericht
Re: Ratel in het motorblok
Klopt, maar denk niet dat ze dat bij mij gaan doen, moet natuurlijk zo goedkoop mogelijk opgelost worden. De kettingspanner kan redelijk makkelijk vervangen worden en voor de ketting, geleiders en tandwielen moet het blok veel verder gedemonteerd worden.
- valerentz1992
- One wheel wonder
Bericht
Re: Ratel in het motorblok
Ik ga de kettingspanner zelf vervangen! Heb een automonteur laten luisteren en die zdgt dat hiermee dat het met een kettingspanner wel opgelost is!
- I.J.
- Nieuw Lid
Bericht
Re: Ratel in het motorblok
Is idd makkelijk zelf te vervangen. De mijne hebben ze vanochtend uiteindelijk vervangen en ga hem zo ophalen. Ik ben benieuwd of de ratel weg is, zo niet dat gaat hij onder garantie naar de BMW dealer voor reparatie.
- valerentz1992
- One wheel wonder
Bericht
Re: Ratel in het motorblok
Nou vannocchtend maakte de mini gruwel enge geluiden. Staat nu bij de garage want ik durf geen meter meer te rijden....
Nu maar hopen dat de ketting en geleiders niet kapot zijn
Nu maar hopen dat de ketting en geleiders niet kapot zijn
- Jer84
- Bijna verslaafd
- Locatie: Drachten
Bericht
Re: Ratel in het motorblok
Waarom breng je hem niet gelijk onder garantie naar de BMW dealer?I.J. schreef:Is idd makkelijk zelf te vervangen. De mijne hebben ze vanochtend uiteindelijk vervangen en ga hem zo ophalen. Ik ben benieuwd of de ratel weg is, zo niet dat gaat hij onder garantie naar de BMW dealer voor reparatie.

- I.J.
- Nieuw Lid
Bericht
De ratel is op dit moment weg na vervanging van de kettingspanner maar hij gaat over anderhalve week toch voor verder onderzoek naar de BMW dealer onder garantie, daar zullen ze hem grondig onderzoeken en zie ik wel wat er nog meer uitkomt.
Re: Ratel in het motorblok
Omdat de occasion dealer waar ik hem gekocht heb samenwerkt met een garage voor reparatie onder garantie en hun het eerste onderzoeksrecht en recht op reparatie hebben. Anders gezegd moet ik hun eerst de kans geven om de auto te repareren.Jer84 schreef:Waarom breng je hem niet gelijk onder garantie naar de BMW dealer?I.J. schreef:Is idd makkelijk zelf te vervangen. De mijne hebben ze vanochtend uiteindelijk vervangen en ga hem zo ophalen. Ik ben benieuwd of de ratel weg is, zo niet dat gaat hij onder garantie naar de BMW dealer voor reparatie.
De ratel is op dit moment weg na vervanging van de kettingspanner maar hij gaat over anderhalve week toch voor verder onderzoek naar de BMW dealer onder garantie, daar zullen ze hem grondig onderzoeken en zie ik wel wat er nog meer uitkomt.
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Re: Ratel in het motorblok
Een kettingspanner kan een rateltje tijdelijk opvangen, maar als die ketting opgerekt is, staat die spanner binnen no-time weer maximaal uit, en komt de ratel weer terug.
Check eerst je oliepeil, als er weinig olie in zit werken zowel de kettingspanner als de klepstoters niet optimaal. Vervang daarna je kettingspanner. Als de ratel dan nog niet weg is, en boven de 3000 toeren aanwezig is, met zowel een goed oliepeil als een goede kettingspanner is het of een stel gare drijfstanglagers en einde blok ofwel kapotte tandwielen in je compressor die heel makkelijk te controleren is, door even de multiriem eraf te halen, en te laten lopen zonder multiriem. Is je ratel dan weg, is je compressor stuk
Succes!
Check eerst je oliepeil, als er weinig olie in zit werken zowel de kettingspanner als de klepstoters niet optimaal. Vervang daarna je kettingspanner. Als de ratel dan nog niet weg is, en boven de 3000 toeren aanwezig is, met zowel een goed oliepeil als een goede kettingspanner is het of een stel gare drijfstanglagers en einde blok ofwel kapotte tandwielen in je compressor die heel makkelijk te controleren is, door even de multiriem eraf te halen, en te laten lopen zonder multiriem. Is je ratel dan weg, is je compressor stuk
Succes!
- Cannuccia
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Uithoorn
Bericht
Re: Ratel in het motorblok
Als je MINI nog garantie dan kan het volgens mij nooit een R50/52/53 zijn?I.J. schreef:Omdat de occasion dealer waar ik hem gekocht heb samenwerkt met een garage voor reparatie onder garantie en hun het eerste onderzoeksrecht en recht op reparatie hebben. Anders gezegd moet ik hun eerst de kans geven om de auto te repareren.Jer84 schreef:Waarom breng je hem niet gelijk onder garantie naar de BMW dealer?I.J. schreef:Is idd makkelijk zelf te vervangen. De mijne hebben ze vanochtend uiteindelijk vervangen en ga hem zo ophalen. Ik ben benieuwd of de ratel weg is, zo niet dat gaat hij onder garantie naar de BMW dealer voor reparatie.
De ratel is op dit moment weg na vervanging van de kettingspanner maar hij gaat over anderhalve week toch voor verder onderzoek naar de BMW dealer onder garantie, daar zullen ze hem grondig onderzoeken en zie ik wel wat er nog meer uitkomt.
MINI F56 Cooper Iced Chocolate ~ KW V1 ~ Speedline Marmora 18x8 ET45
Justa Cooper

Vorige projecten:
~ De Cabbie ~ De Dubman ~ De AB R50 ~ De eerste ~
Justa Cooper

Vorige projecten:
~ De Cabbie ~ De Dubman ~ De AB R50 ~ De eerste ~
- I.J.
- Nieuw Lid
Bericht
Ik vertrouw erop dat de BMW dealer (overigens ook de dealer van mijn keuze) de Mini goed nakijkt. Staat ook voor de gehele dag ingepland, distributie ed. word ook helemaal nagekeken. Alles wat motorisch en/of aan de versnellingsbak/koppeling niet juist is word ook vervangen onder garantie.
Re: Ratel in het motorblok
Bedankt voor de informatieDaveke schreef:Een kettingspanner kan een rateltje tijdelijk opvangen, maar als die ketting opgerekt is, staat die spanner binnen no-time weer maximaal uit, en komt de ratel weer terug.
Check eerst je oliepeil, als er weinig olie in zit werken zowel de kettingspanner als de klepstoters niet optimaal. Vervang daarna je kettingspanner. Als de ratel dan nog niet weg is, en boven de 3000 toeren aanwezig is, met zowel een goed oliepeil als een goede kettingspanner is het of een stel gare drijfstanglagers en einde blok ofwel kapotte tandwielen in je compressor die heel makkelijk te controleren is, door even de multiriem eraf te halen, en te laten lopen zonder multiriem. Is je ratel dan weg, is je compressor stuk
Succes!

Ik vertrouw erop dat de BMW dealer (overigens ook de dealer van mijn keuze) de Mini goed nakijkt. Staat ook voor de gehele dag ingepland, distributie ed. word ook helemaal nagekeken. Alles wat motorisch en/of aan de versnellingsbak/koppeling niet juist is word ook vervangen onder garantie.
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors