Resonantie vanaf 80km/u Mini Cooper S R53! Hellup!

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
jostiman
One wheel wonder
One wheel wonder

Resonantie vanaf 80km/u Mini Cooper S R53! Hellup!

23 aug 2015, 15:13

Beste forummers,

allereerst zal ik mij voorstellen:
Ik ben Jos, ik kom uit Alphen aan den Rijn (Ja die met dat kraanongeval en de schietpartij. Wat staan we toch goed bekend :X ) en ik ben sinds een korte tijd in het bezit van een 2005 Mini Cooper S R53. Een heerlijke bak, echt geweldig.

Ik heb alleen wel een probleem, sinds een tijdje heb ik nu vanaf +/-80km/u een resonantie/brom/zoemend geluid rechtsvoor. Dit treedt altijd op vanaf +/-80km/u, en als ik harder ga rijden wordt het geluid harder. Ik heb nog geen punt gevonden waarop het geluid weg gaat. Als ik de koppeling intrap dan blijft het geluid gewoon doorgaan.

Verder is het zo dat als ik naar links stuur het geluid frequenter wordt en als ik naar rechts stuur gaat het geluid compleet weg.

Nu heb ik zelf al een hele hoop lopen zoeken, en ondanks dat ik geen expert ben op het gebied van auto's, snap ik er wel een béétje van. Ik dacht gelijk aan het cuppen van de banden. Dus ik heb alle banden omgewisseld, voor naar achter, en vervolgens nog links en rechts gewisseld. Dit heeft totaal geen effect gehad, en het geluid komt nog steeds van rechts voor. (Ook bij het sturen zit er nog steeds verschil in, links is frequenter, rechts is totaal weg).

Vervolgens heb ik de trucjes van de lager controleren geprobeerd. Voorkant opgekrikt, hand op de vering en aan het wiel gedraaid, geen trilling te vernemen. Ook draait het wiel gewoon makkelijk (ik heb niet echt een punt waaraan ik het kan vergelijken). Verder zit er geen speling op het wiel als je hem boven en onder beet pakt en probeert te bewegen, ook links en rechts niet (behalve het feit dat je het stuur een klein beetje mee beweegt als je aan de banden trekt).

Dus het cuppen van de bandjes is uitgesloten, en de lagers (denk ik?) ook dan? Nu zou het aan de homokineet kunnen liggen, maar heeft dit ook met sturen invloed op het geluid, en is er een manier om dit te controleren of iets dergelijks? En hebben jullie verder nog ideeën wat het zou kunnen zijn? Of heb ik als een beunhaas de lagers gecheckt, en zou dat het heel goed kunnen zijn?

Ik hoor heel graag van jullie!
Alvast bedankt!!!!

Groeten,
Jos
BurnoutBram
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Re: Resonantie vanaf 80km/u Mini Cooper S R53! Hellup!

23 aug 2015, 17:09

Is het puur geluid of is het ook gepaard met trillingen? Zit je bodemplaat e.d. vast?
jostiman
One wheel wonder
One wheel wonder

23 aug 2015, 18:23

Bedankt voor je antwoord!

Ik voel de resonantie trillen in bijvoorbeeld mijn gaspedaal, verder resoneert het handschoenenkastje bijvoorbeeld mee. Het stuur trilt niet en hij ligt nog steeds als een blok op de weg.

Groeten,
Jos

Edit: voor zover ik weet zit alles vast, het is moeilijk om eronder te kruipen. Maar dat zou alleen geluid zijn, en niets te maken hebben met naar links en rechts sturen toch?
JosCountrymanCooper
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

24 aug 2015, 09:12

Ik zou toch je wiellager verdenken. 1 kant van het lager zal slechter zijn dan de andere kant, waardoor je bij links sturen meer trilling voelt en naar rechts minder.
De homokineet lijkt mij niet, deze zou net zoveel trilling geven, links als rechts.
Cheek-O
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

24 aug 2015, 09:27

ik zeg wiellager aangezien ik hetzelfde heb gehad
R53 "Black Diamond" To Protect And Serve
R59S

Afbeelding
Website
JosCountrymanCooper
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

24 aug 2015, 09:30

Dan zijn wij het met elkaar eens :mrgreen:
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

24 aug 2015, 10:06

Jup, wiellager kan ook prima herrie maken zonder aan te lopen of speling te hebben (dat komt later vanzelf nog)...
jostiman
One wheel wonder
One wheel wonder

24 aug 2015, 13:37

Hartstikke bedankt voor jullie reacties. Ik ga zometeen even langs de garage om te kijken of ze erachter kunnen komen of het mijn lagers zijn. Ik laat het jullie weten!

Nogmaals bedankt!
Cheek-O
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

24 aug 2015, 16:48

jostiman schreef:Hartstikke bedankt voor jullie reacties. Ik ga zometeen even langs de garage om te kijken of ze erachter kunnen komen of het mijn lagers zijn. Ik laat het jullie weten!

Nogmaals bedankt!
Wiel eraf, naar proberen te draaien met je hand!
R53 "Black Diamond" To Protect And Serve
R59S

Afbeelding
Website
Jer84
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

24 aug 2015, 17:10

Yep wiellager, of er is een hoes gescheurd, waar het vet uit is. Succes!
Afbeelding
BurnoutBram
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

24 aug 2015, 20:11

Jer84 schreef:Yep wiellager, of er is een hoes gescheurd, waar het vet uit is. Succes!
Dan zou het de homokineet zijn en dan voelde hij dat echt wel in zijn stuur. :wink:
Bongovi
Nieuw Lid
Nieuw Lid

24 aug 2015, 22:31

Heb dit zelf 1x eerder meegemaakt. Ik heb toen mijn wiellager vervangen en het was weg!!
*New Mini 2003 ( Sold )
*Project 1984 Mini 1098 Full Race

Looking for a Cooper S
Jer84
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

25 aug 2015, 06:29

BurnoutBram schreef:
Jer84 schreef:Yep wiellager, of er is een hoes gescheurd, waar het vet uit is. Succes!
Dan zou het de homokineet zijn en dan voelde hij dat echt wel in zijn stuur. :wink:
Is ook zo! Dan is het gewoon je wiellager nakijken :icon_top:
Afbeelding
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

27 aug 2015, 00:28

Als je nog goedkoop een lager nodig hebt, ik heb er verschillende liggen - voor en achter!
jostiman
One wheel wonder
One wheel wonder

29 sep 2015, 21:06

Heren,

allereerst excuus voor de (extreem extreem) late reactie. Wegens persoonlijke omstandigheden niet beschikbaar geweest de afgelopen tijd.

Het was inderdaad mijn lager rechtsvoor, en nadat deze vervangen is (50/50 gesplit bij de dealer waar ik hem gekocht heb, nette service) heb ik tot op heden niets meer gehoord. Verder nog steeds een geweldige bak!!

Bedankt voor de reacties, en ik gok dat ik vanaf nu wel wat actiever ga zijn op het forum :)!

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”