Gebruik druppellader buiten

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
lawewing
Enthousiast
Enthousiast

Gebruik druppellader buiten

14 jan 2016, 11:10

De Mini staat bij mij in de winterperiode ook gewoon buiten op de oprit, veelal onder een hoes. Als het niet glad is en er niet gestrooid is rijd ik er met enige regelmaat mee, ook om er voor te zorgen dat de accu opgeladen blijft. Ik heb recentelijk een druppellader (Ctek) gekocht en wil deze zo nu en dan aansluiten als de auto een aantal weken achterelkaar stilstaat. Ik wil de accu liever niet uit de auto halen, alhoewel ik me besef dat dit de beste optie is. Kan ik de druppellader ook gewoon aansluiten op de accu in de auto? En hoe leid ik dan het snoer naar buiten? De accu zit bij de R53 in de achterklep namelijk. De klep (iets) open laten lijkt me niet zo handig (al is het maar vanwege mogelijke inbraak/diefstal). En zou ik de autohoes er dan nog steeds over heen kunnen doen? Ik lees namelijk dat er gassen kunnen vrijkomen bij het (druppel)laden en dat voldoende ventilatie daarom belangrijk is.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ideeën.
Funcar: Mini Cooper S, 2003 (R53), dark silver - stage 2 tuning (203pk, 250Nm, Beek Auto Racing)
Daily ride: Skoda Octavia 1.9TDI, black (136pk, 350Nm, DM Tuning)
minihenkie
Mod virus alert!
Mod virus alert!

Re: Gebruik druppellader buiten

14 jan 2016, 11:27

Gewoon druppellader op je accu aansluiten, draadje is zo dun dat je die aan onderkant van klep kan doen en klep dicht. Zou druppellader onder auto leggen in plasticzak. Onzin dat er gassen vrijkomen bij het laden.
Ik gebruik ze voor motor en boot ook.
Je hoes kan er gewoon overheen gedaan worden.
Afbeelding
78Ray
Mod virus alert!
Mod virus alert!

14 jan 2016, 12:09

Bij de oude accu's kwamen er gassen vrij, dan moest je bij het laden altijd de gele vuldopjes verwijderen. De huidige onderhoudsvrije accu's zijn gesloten dus no problem.
Allebei de motoren staan de gehele winter aan de druppellader in de garage, nooit gedoe mee gehad.
[align=center][tr=test-align:center][td=border:1px solid #cccccc;][img]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/13622/76069.jpg[/img][/td][td=border:1px solid #cccccc;][img]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/13622/77299.jpg[/img][/td][/tr]
[/align]
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

14 jan 2016, 18:57

Ik zou de druppellader zelf in de MINI leggen, ligt ie in ieder geval droog. Veel acculaders zijn alleen geschikt voor gebruik binnen (overdekt in een schuur/garage). En de hopelijk-niet-al-te-dikke 240V-kabel via de achterklep, of wellicht via de deur naar buiten leggen.
lawewing
Enthousiast
Enthousiast

15 jan 2016, 13:27

De lader betreft een Ctek MXS3.8. In de handleiding staat nergens of de lader wel of niet buiten gebruikt kan worden. Bij de specificaties is wel vermeld dat de lader IP65 geïsoleerd is (spatwater- en stofdicht) en dat de lader gebruikt kan worden tussen de -20 graden en +50 graden Celcius. Dat wekt wel de indruk dat hij voor buiten gebruik geschikt is, want in een garage wordt het niet snel -20 lijkt mij en zou de lader ook niet spat waterdicht hoeven te zijn. Maar goed, ik weet het ook niet zeker.

Ik zou de lader het liefst ook in de auto leggen. Er zit echter een vrij dik netsnoer aan, dus ik vraag me enigszins af of dat wel (zonder schade toe te brengen aan het netsnoer of de klep) gaat.
Funcar: Mini Cooper S, 2003 (R53), dark silver - stage 2 tuning (203pk, 250Nm, Beek Auto Racing)
Jer84
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

15 jan 2016, 17:11

Draai je je achterlicht eruit. Gooi je daar je netsnoer doorheen. Dan kan verder alles goed dicht en op slot.
Afbeelding
@@lgra
One wheel wonder
One wheel wonder

15 jan 2016, 21:48

Ctec of Opt7mate kun je gewoon aangesloten laten. Bij re Beemer laad ik via de sigarettenplug. Mini heeft toch ook een permanente 12 aansluiting. Alleen een plug aan je lader maken en klaar.
Also: BMW E46 325 CI Cabrio - Alfa Romeo Giulia Super 2.0
Ronsworld
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:

15 jan 2016, 22:11

@@lgra schreef:Ctec of Opt7mate kun je gewoon aangesloten laten. Bij re Beemer laad ik via de sigarettenplug. Mini heeft toch ook een permanente 12 aansluiting. Alleen een plug aan je lader maken en klaar.
Dan moet hij nog steeds de kabel buiten de auto zien te werken, dat was het probleem ook. :wink:

Een idee een kabeltje met connector naar buiten zien te werken, en daar de lader op aansluiten.
Idem kabeltje als bij een motorfiets, zit een waterdichte afsluitbare connector aan waar je de lader op aansluit.
Misschien kun je het ergens onder de auto bevestigen zodat het niet loshangt.

Ron.
lawewing
Enthousiast
Enthousiast

22 jan 2016, 15:58

Ontzettend bedankt voor jullie reacties! Op basis daarvan heb ik er uiteindelijk voor gekozen om de lader in de Mini te leggen en het (net)snoer via de achterklep naar buitengeleid. Op zich kon de klep wel dicht, maar dan klemde hij het netsnoer naar mijn smaak iets te veel af, waardoor het snoer misschien (op termijn) beschadigd zou raken. Dat leek mij onwenselijk, dus heb ik de klep op een klein kiertje gelaten en de autohoes erover heen gedaan. Qua (in)braakrisico en diefstal niet zo'n beste oplossing, maar ja, soms moet je een gokje wagen zullen we maar zeggen. De accu is weer helemaal opgeladen en kan er nu weer even tegen. Over max. een paar weken leg ik 'm wel weer een dag of zo aan de druppellader. Gelukkig wordt het weer dit weekend wat beter (lees: hogere temperaturen), dus dan rij ik wel weer lekker een rondje! :-)

Grtz,
Jurjen
Jer84
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

22 jan 2016, 16:32

Waarom draai jeje achterlicht er niet uit dan? 2 of 3 moertjes en klaar. Kan alles mooi goed dicht
Afbeelding
lawewing
Enthousiast
Enthousiast

22 jan 2016, 16:39

Jer84 schreef:Waarom draai jeje achterlicht er niet uit dan? 2 of 3 moertjes en klaar. Kan alles mooi goed dicht
Ik verkeerde in de - onjuiste - veronderstelling, dat dit wel wat meer werk behelste. Volgende keer ga ik dat dan doen! Thx Jer84! :D
Ronsworld
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:

22 jan 2016, 16:45

Je kunt de lader ook onder de motorkap leggen, daar zit ook een 12 V aansluiting.
Ruimte zat, en je gooit het snoer zo naar beneden onder de auto.
Klep dicht en klaar.
lawewing
Enthousiast
Enthousiast

22 jan 2016, 16:53

@Ronsworld: klopt, alleen het snoer van de klemmen is wat kort, waardoor ik het volgens mij (maar heb het niet gechecked) niet red om de ene klem op de + (onder het kapje) te krijgen en de andere op de - (balk chassis rechtsvoor). Ik ga die optie ook nog eens bekijken de volgende keer!

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”