Knarsend/tikkend geluid van achteren R53

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
jostiman
One wheel wonder
One wheel wonder

Knarsend/tikkend geluid van achteren R53

05 mar 2016, 14:10

Beste mensen,

Ik heb sinds een tijd een soort knarsend/tikkend geluid dat van achteren komt. Dit gebeurt vrijwel elke keer dat ik sportief een bocht door ga, en eigenlijk bij elk hobbeltje/elke oneffenheid in de weg.

Als ik mijn achterbank naar beneden klap is het geluid harder, dan als de achterbank omhoog staat. Dit deed mij vermoeden dat het misschien iets in de achterklep was. Ik heb mijn GoPro op de achterklep geplakt, zowel binnen als buiten, en in het bijgevoegde filmpje is het vervelende knarsende geluid te horen. En nee dit is niet de trilling van de GoPro, want dat klinkt anders!

Iemand enig idee wat dit kan zijn, voor ik er naar ga laten kijken? Het irriteert me mateloos!
Bij voorbaat bedankt :)!

Groeten
Jos

[BBvideo 650,395][/BBvideo]
Jer84
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

Re: Knarsend/tikkend geluid van achteren R53

05 mar 2016, 15:20

Pak de mini eens bij de achterste wielkuip omhoog en dan paar keer op en neer laten. Links en daarna rechts. Kan ook je schokdemper zijn die los zit of afgebroken is.
Afbeelding
jostiman
One wheel wonder
One wheel wonder

05 mar 2016, 15:32

Net even gauw gedaan, en dan is er niets te horen, niet bij het omhoog trekken en ook niet bij het naar beneden duwen.

Maar bedankt voor het meedenken :)!
Jer84
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

05 mar 2016, 15:37

Je uitlaat dan? Probeer die eens te bewegen?
Afbeelding
jostiman
One wheel wonder
One wheel wonder

05 mar 2016, 16:42

Heb even gevoeld, er zit wel wat beweging in, maar hoe hard ik 'm ook beweeg komt er geen geluid uit!
Jer84
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

05 mar 2016, 17:54

Gewoon even de brug op en alle delen aan de achterkant even bekijken. Klinkt alsof er ergens iets tegen aanstoot namelijk.
Afbeelding
jostiman
One wheel wonder
One wheel wonder

16 apr 2016, 15:52

Om na een lange tijd op dit probleem terug te komen, aangezien het de laatste tijd erger begint te worden:

Het geluid komt niet van onderen, de auto heeft laatst nog bij Roel van gogarage op de brug gestaan en er zit niets los.
Sterker nog, mijn vermoeden ging uit naar de achterklep, en ik heb het een testritje met de achterklep open gedaan, en dan is het geluid compleet weg.

Ook valt mijn achterklep de laatste tijd automatisch weer naar beneden, en zijn de gasveren héél vet en vies. Mijn vermoeden gaat dan ook echt uit naar deze 2 onderdelen.

Is er iemand die hier misschien ervaring mee heeft of dit al een keer meegemaakt heeft? Voor ik dalijk weer 100 euro ergens naartoe smijt zonder dat het nut heeft! :)
Laatst gewijzigd door jostiman op 16 apr 2016, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Jer84
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

16 apr 2016, 16:30

Gasdrukveer kofferdeksel 41626801258.

Als het goed is moet je deze set(per 2 stuks) hebben. Nog geen €50,- bij de dealer volgens mij.
Afbeelding
jostiman
One wheel wonder
One wheel wonder

16 apr 2016, 16:49

Ik heb de goedkope route gekozen, en bij VDG-Autoparts 2 gasveren gekocht. Hopelijk maandag of dinsdag binnen, en hopen dat dit gelijk het probleem oplost.

Ik laat het weten!
jostiman
One wheel wonder
One wheel wonder

19 apr 2016, 11:27

En daar ben ik weer, helaas hebben de nieuwe gasveren het geluid niet opgelost.
Ik moet wel zeggen dat ik blij ben, want dankzij de nieuwe gasveren valt de achterklep niet meer naar beneden, dus ik kan er weer zonder zorgen onder staan als 'ie open is.. maar de tik/knars is er nog steeds.

Iemand nog ideeën voor ik hiermee naar de garage ga? Ik hoor het graag!
Blue Coopertje
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

19 apr 2016, 13:06

Hoi,

Ik zit te denken aan de vergrendeling van je achterklep slot, waarschijnlijk speling.
Dit omdat je aangeeft dat het geluid weg is als je met de klep open rijd.
Je kan het testen door de auto op slot te doen en dan de achterklep vast pakken voelen of je dan speling hebt.
Zo ja slot op nieuw afstellen, zo niet verder zoeken :D
Jer84
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

19 apr 2016, 16:35

Hoedeplank eruit halen, klep dicht doen en rijden. Misschien is dat het wel.
Afbeelding
jostiman
One wheel wonder
One wheel wonder

19 apr 2016, 17:55

Ik zat zelf ook al aan het slot te denken, alleen zit er niet superveel speling op, het valt wel te bewegen maar niet bepaald veel. En als ik het beweeg hoor ik geen geluid. Ik hoor de 'tik' pas als ik goed hard op de achterklep druk, en tijdens het rijden zoals bovenaan beschreven natuurlijk.

Het is vanzelfsprekend niet de hoedeplank, die heb ik er als eerste al uitgehaald. Maar bedankt voor het meedenken :)!
Blue Coopertje
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

20 apr 2016, 17:41

Als je speling voelt is het zeker de moeite waard om deze strakker te zetten.
Vergeet niet je kan die trillingen nooit nabootsen met de hand, op het wegdek worden die trillingen vele malen sterker door gegeven, zeker als je op slecht wegdek rijd.
En niet geschoten is altijd mis :D zou het zeker proberen, zoveel werk is het niet.
jostiman
One wheel wonder
One wheel wonder

24 apr 2016, 19:30

Ik ben een uur bezig geweest met het slot verstellen, en was tot de conclusie gekomen dat als ik het slot compleet naar boven zette.. dat de achterklep dus gewoon nauwelijks sloot, het geluid weg was!

Met deze informatie ben ik naar de garage gegaan, en die hebben even het slot voor mij schoongemaakt, ingevet, en alle rubbers ingevet, en het geluid is weg!!!

Het geluid zat dus in een vies en ongesmeerd slot, wat telkens erger is geworden omdat ik er niets aan deed!

Hartstikke bedankt voor de hulp :)!

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”