Hulp bij storingslampje ABS en motor

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
MCS.E
One wheel wonder
One wheel wonder

Hulp bij storingslampje ABS en motor

29 jul 2016, 00:27

Beste Mini - vrienden,

Ongeveer een maand geleden gaf mijn R53 aan dat ik in mijn laatste remvoering reed, het lampje ging branden. Ik heb naar de dikte van mijn remblokken achter gekeken en er eigenlijk niets meer mee gedaan.

Nou was het afgelopen dagen regenachtig en begon mijn, traction control lampje, of iig die met het driehoekje te knipperen wanneer ik op glad wegdek reed. Bijvoorbeeld in de stad op klinkers of bij een wegdekwissel bij werkzaamheden in de stad. Ook weer opgevuld met klinkers.

Ook voelt mijn rempedaal 'losser' of niet goed. Althans anders als voorheen.

Vandaag begon mijn ABS lampje te branden en blijft aan. Ook het traction control lampje blijft branden evenals het motorstoringslampje. Deze is nog oranje. Als je de auto start is er niets aan de hand en na een paar keer remmen branden de lampjes weer.

Ik heb het idee dat het met de versleten remblokken te maken heeft, ik ben hierin nalatig geweest en had dit eigenlijk eerder moeten aanpakken.

Ik wil morgen nieuwe schijven en blokken bestellen, deze laten monteren en hoop dat daarmee het probleem is verholpen.

Ik heb op het forum al gezocht en had een topic gevonden waarin stond dat het kan zijn dat de ABS sensor vervangen of schoongemaakt moet worden. Dit kan het geval zijn want afgelopen zaterdag heb ik op miraculeuze wijze een plastic zak aan mijn uitlaat doen smelten. Deze is flink gesmolten op/onder mijn middendemper en de auto stond te roken en stinken toen ik hem wegzette zaterdagnacht.

Ik ben van mening dat het ABS systeem nog prima werkt. Het vage gevoel van het pedaal is hetzelfde als de auto in de ABS schiet. Dit heb ik meerdere malen gehad want de parkeergarage van mijn appartement stond een tijd geleden onder water. Toen draaide de ABS 'overuren' bij het remmen.

Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn om jullie mening te delen. Of mij te voorzien van tips.

Alvast super bedankt.

Vriendelijke groet,

Erik
MCS.E
One wheel wonder
One wheel wonder

Re: HULP BIJ STORINGSLAMPJE ABS EN MOTOR

29 jul 2016, 22:13

Bedankt Niek.
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

Re: HULP BIJ STORINGSLAMPJE ABS EN MOTOR

30 jul 2016, 10:21

Die plastic zak op de uitlaat smelten zal 't wel niet zijn. Maar dat water in je garage...hoe hoog stond dat dan?
Zoals Niek al noemt: eerst laten uitlezen, en dan wellicht pas onderdelen vervangen. Kan namelijk ook aan je wiellagers liggen dat de ABS-sensor vreemde waardes krijgt. De ABS-sensor hoeft dus niet eens stuk te zijn...

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”