Mini Cooper Automaat "klapt" in de vooruit

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Ha
Harmien

Mini Cooper Automaat "klapt" in de vooruit

16 mei 2007, 13:12

Hallo,

Onze Mini Cooper Automaat bouwjaar 2002 , 77.000 km, geeft bij koude motor een klap als
je de automaat in de vooruit zet. Vreemd genoeg gebeurt dit klappen niet als je de auto in de achteruit zet bij eveneens een koude motor.
Bij warme motor blijft de automaat wel wat ruw, maar vermiderd het klappen aanzienlijk. Volgens de leverancier van de Mini is dit normaal en behoort dit tot de standaard gedragingen van een Mini Automaat.
Wie heeft ervaring met een Mini Automaat en/of heeft nadere informatie voor ons?
remy68
Enthousiast
Enthousiast

17 mei 2007, 12:35

Ik heb een One automaat uit 2002. Bij mij hoor je niets van klappen in vooruit of in een andere stand. Wel is bij mij de bak vervangen na 28000 km...

Ik zou er wel naar laten kijken want het lijkt mij niet normaal.
michvb
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

19 jul 2008, 00:13

Ik heb een tweedehandse Mini van 2002 met CVT automaat en ondertussen al 70 000km op de teller.

Het 'klappen' bij vertrek in 'D' stand komt omdat de olie van de versnellingsbak nog koud is. Niet veel aan te doen. Een tip: de eerste maal dat je de auto start met koude motor ('s ochtends) eventjes stationair laten draaien zonder te schakelen of eerst in achteruit schakelen (lukt altijd zonder 'klap') zodat de olie goed rondgaat in de bak en al een beetje opgewarmd is vooraleer je in 'D' schakelt.
Bij koude motor sowieso de schakelpook zachtjes van stand verwisselen, niet te brutaal. De ruwheid van de automaat kan je vermijden door het gaspedaal zijdezacht te behandelen. Je zal zien dat de automaat veel beter schakelt en dat het verbruik hierdoor fors daalt. Het verbruik van mijn Mini schommelt rond de 1:13.
De dealer raadde mij ook aan om bij de koude motor de automaat niet te forceren. Niet plankgas dus. Voorts vind ik het een heel fijne auto (tweedehands gekocht met garantie). Wel al een stuurstang, stuurhuis en stuurkogels vervangen (alles netjes onder waarborg - niet evident bij een tweedehandse wagen van 5 jaar oud).
Die automaat is onder Mini liefhebbers niet gewild, tweedehands dus goedkoper en eigenlijk best wel zuinig te rijden als je niet heel de tijd de bak mishandelt. Ook de elektronische schakelmogelijkheid is geniaal. Nu en dan laat ik hem wel een keer goed gaan via deze functie. Gaat als een raket, niemand kan volgen! Het is anders rijden met een CVT maar ik zou het niet meer kunnen missen.
spyk
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

07 aug 2008, 14:58

Ik heb een Mini cooper met hand geschakelde bak, en ik dacht voordat ik er een apart topic voor open:

de bak van mijn mini gaat "tanden poetsen" wanneer ik m in de achteruit zet (rest v/d versnellingen geen last van). Als ik m vervolgens weer "goed" in zn achteruit zet dan rijdt ie wel gewoon zoals het hoort achteruit (het is niet altijd zo) en is t tanden poets geluid over.

Moet ik me nu al gelijk zorgen gaan maken over de gehele versnellingsbak? :?
maus105
Bonkey

07 aug 2008, 20:36

gewoon lekker blijven rijden.als het kapot gaat gebeurd het toch wel.de bakken van de r50's staan wel bekend als moeilijke bakken maar ja :?
ik denk niet echt dat het normaal is als hij echt klapt maar als de dealer het zegt?!
MaVaEe
Koeien-teller

07 aug 2008, 23:39

spyk schreef:Ik heb een Mini cooper met hand geschakelde bak, en ik dacht voordat ik er een apart topic voor open:

de bak van mijn mini gaat "tanden poetsen" wanneer ik m in de achteruit zet (rest v/d versnellingen geen last van). Als ik m vervolgens weer "goed" in zn achteruit zet dan rijdt ie wel gewoon zoals het hoort achteruit (het is niet altijd zo) en is t tanden poets geluid over.

Moet ik me nu al gelijk zorgen gaan maken over de gehele versnellingsbak? :?
Dat doet ie van mij ook al sinds ik hem heb! ;)
Afbeelding
Gout
Nieuw Lid
Nieuw Lid

10 aug 2008, 23:13

Olie peil controller.
Makkelijkste is even verversen en dan een half litertje er meer in doen.
Groetjes

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”