Gewoon olie pijlen zoals je normaal ook doet. Al het boven de max staat is het te veel. En ja te veel is schadelijk. Ik ken iemand die zijn wagen aftopte met olie totdat het eruit kwam. Echt veel te veel. Dat ding ging heel heel erg roken enz. Daarna verbruikte zijn auto iedere 500km n litertje. Dus dat KAN het gevaar zijn. Ik weet niet hoeveel olie er dan teveel in zit. Een beetje kan NL gene kwaad denk ik.
Gr,
PP
Teveel olie?
- Jenkins
- Volledig MINI minded!
Bericht
Iets om mee rekening te houden.
Staat, als het goed is, ook in de handleiding van je auto!
Teveel olie in de motor is schadelijk;
als de krukas in een bad met olie ligt te stampen, kan deze de olie enorm gaan opschuimen wat idd teveel aan oliedruk opwekt.
Ook kan de krukas zelf beschadigd raken door met hoge toerentallen in het bad met olie te moeten stampen.
Tenslotte kan door onderdruk, bij afremmen op de motor, olie in de verbrandingsruimte gezogen worden.
Kortom: het juiste peil is ontzettend belangrijk.
Re: Teveel olie?
Blijkbaar is ook bij die Volvo het verschil tussen min en max op de peilstok 1 liter olie.quattro gmbh schreef:Mijn vader heeft laatst het oliepeil gemeten met koude motor. Hij zat bijna op de min dus heeft hij er een liter bij gegooid.
Nu meet ik bij warme motor max oliepeil. Maar misschien zit er teveel in...wat schadelijk kan zijn heb ik me laten vertellen.
Dus kun je zien of er teveel in zit...?
Iets om mee rekening te houden.
Staat, als het goed is, ook in de handleiding van je auto!
Teveel olie in de motor is schadelijk;
als de krukas in een bad met olie ligt te stampen, kan deze de olie enorm gaan opschuimen wat idd teveel aan oliedruk opwekt.
Ook kan de krukas zelf beschadigd raken door met hoge toerentallen in het bad met olie te moeten stampen.
Tenslotte kan door onderdruk, bij afremmen op de motor, olie in de verbrandingsruimte gezogen worden.
Kortom: het juiste peil is ontzettend belangrijk.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors