Dat begint lekker, heb net voor het eerst een hele tekst gemaakt, krijg ik na afloop een melding over website's en reclame oid, tekst weg.
Afijn, opnieuw dan
Mijn vrouw en ik zijn ons aan het orienteren op een Mini van rond de 12000 euro.
Wij kiezen deze auto voor het super uiterlijk, en het even geweldig uitziend interieur.
Over de techniek wil ik dus geen kopzorgen hebben, hij moet het gewoon minstens even goed doen als elke gelijkwaardige auto.
Ik lees hier veel over versnellingsbak problemen, maar nergens een nauwkeurige omschrijving van welke modellen het nu precies betreft.
Mijns inziens zijn er 2 mogelijkheden:
1) alle modellen van 2001 t/m 2006 zijn gevoelig voor een te ruwe behandeling van de bak
2) modellen van voor een bepaalde productiedatum zijn gevoelig, na deze datum is het hersteld
Graag zou ik van iemand vernemen hoe het precies zit
Bedankt vast
Hoe zit het echt? versnellingsbakproblemen
- MiniStyle
- Nieuw Lid
- Mini Poeper
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
De nu huidige modellen zijn de R56
Van 2001 t/m 2006 zijn de R50 en de R53 modellen, respectievelijk One/Cooper en Cooper S, in deze serie zit ook de Cabrio met codenaam R52. Deze wordt nu nog steeds nieuw geleverd tot dat de cabrio gebasseerd op de R56 uitkomt.
Medio 2004 (september) is er van het vorige model (R50 en R53) tegelijkertijd dat de cabrio (R52) een facelift uitgekomen. De R53 heeft van begin af aan een versnellingsbak gehad van het Duitse Getrag en de R50's tot aan de facelift een bak van het Engelse Midland. Vanaf de faceliftmodellen is dit verandert, toen mocht Getrag alle bakken gaan leveren, weliswaar werd dit voor de R50 een 5-bak en de Cooper S behield z'n 6-bak.
Naast deze versnellingsbak aanpassing zijn er nog meer verschillen. Zowel optisch als technisch. Zo zijn de verschillen tussen de One en de Cooper minder geworden en is de bouwkwaliteit ook iets verbeterd.
Voor € 12.000 zit je wel in de pré-facelift range.
Van 2001 t/m 2006 zijn de R50 en de R53 modellen, respectievelijk One/Cooper en Cooper S, in deze serie zit ook de Cabrio met codenaam R52. Deze wordt nu nog steeds nieuw geleverd tot dat de cabrio gebasseerd op de R56 uitkomt.
Medio 2004 (september) is er van het vorige model (R50 en R53) tegelijkertijd dat de cabrio (R52) een facelift uitgekomen. De R53 heeft van begin af aan een versnellingsbak gehad van het Duitse Getrag en de R50's tot aan de facelift een bak van het Engelse Midland. Vanaf de faceliftmodellen is dit verandert, toen mocht Getrag alle bakken gaan leveren, weliswaar werd dit voor de R50 een 5-bak en de Cooper S behield z'n 6-bak.
Naast deze versnellingsbak aanpassing zijn er nog meer verschillen. Zowel optisch als technisch. Zo zijn de verschillen tussen de One en de Cooper minder geworden en is de bouwkwaliteit ook iets verbeterd.
Voor € 12.000 zit je wel in de pré-facelift range.
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
Re: Hoe zit het echt? versnellingsbakproblemen
Had je even de Back knop van de browser moeten gebruiken, krijg je gewoon je tekst weer terug.MiniStyle schreef:Dat begint lekker, heb net voor het eerst een hele tekst gemaakt, krijg ik na afloop een melding over website's en reclame oid, tekst weg.
- MiniStyle
- Nieuw Lid
Bericht
Dag Berthil,
ik het 'wat' ervaring met automatisering (40 uur per week)
En had dus de Back knop in m'n browser al gedaan, maar toen was het dus een mooi wit leeg veld, helaas.
Wel bedankt voor de goede response hier op dit forum.
Blijkbaar verschillende actieve Mini bezitters cq kenners, leuk.
ik het 'wat' ervaring met automatisering (40 uur per week)
En had dus de Back knop in m'n browser al gedaan, maar toen was het dus een mooi wit leeg veld, helaas.
Wel bedankt voor de goede response hier op dit forum.
Blijkbaar verschillende actieve Mini bezitters cq kenners, leuk.
- Mini Poeper
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Dat klopt, maar het komt (internationaal) meer voor bij pré-facelift modellen. Er zijn nog veel meer punten om voor een post-facelift te gaan.spenki schreef:Ik heb bij de dealer ook facelift Mini's gezien met een kapotte bak.
en je hebt ook wel 2001 bakken die heel blijven met meer dan 100.000 km
op de teller. Je moet ook gewoon een beetje geluk hebben
- MiniStyle
- Nieuw Lid
Bericht
Bedankt voor alle tips.
Het wordt me vrij duidelijk hoe het in elkaar zit. De bak is gewoon een gevoelige plek, vooral tot de facelift, maar ook na de facelift worden diverse gevallen gemeld.
Op zich vind ik dit vreemd, ik ging op een Newmini af voor het uiterlijk, je hoort van iedereen dat ze relatief duur zijn, maakte mij niet heel veel uit, maar dan verwacht je zeker geen structurele problemen.
Al ben ik ook zo nuchter dat ik een auto kan (kan) tegenkomen die probleemloos is.
Ik weet dat diverse merken hun zwakke punten hebben, maar dit valt me zachtjes gezegd erg tegen van een merk dat onderdeel is van BMW, waarvan de prijs ook nog eens relatief hoog is.
Aangezien ik niet op onkosten zit te wachten ga ik vermoedelijk voor een andere auto. (mogelijk een van de eerste audi TT's , wel van de dealer)
Want als je weet dat de kans groot is op problemen moet je het niet opzoeken vind ik. En daarbij kan ik me geen 2e merk voor de geest halen met dergelijke bekende euvels.
Rest nog de vraag voor het geval ik wel zwicht voor een New Mini, wat gaat een defecte bak mij in het ongunstigste geval maximaal kosten.
(moet hij helemaal vervangen, of moeten er een paar nieuwe tandwielen en assen in?)
Ik hoor het graag
Hartelijk bedankt voor alle reactie's in nog geen dag tijd.
Het wordt me vrij duidelijk hoe het in elkaar zit. De bak is gewoon een gevoelige plek, vooral tot de facelift, maar ook na de facelift worden diverse gevallen gemeld.
Op zich vind ik dit vreemd, ik ging op een Newmini af voor het uiterlijk, je hoort van iedereen dat ze relatief duur zijn, maakte mij niet heel veel uit, maar dan verwacht je zeker geen structurele problemen.
Al ben ik ook zo nuchter dat ik een auto kan (kan) tegenkomen die probleemloos is.
Ik weet dat diverse merken hun zwakke punten hebben, maar dit valt me zachtjes gezegd erg tegen van een merk dat onderdeel is van BMW, waarvan de prijs ook nog eens relatief hoog is.
Aangezien ik niet op onkosten zit te wachten ga ik vermoedelijk voor een andere auto. (mogelijk een van de eerste audi TT's , wel van de dealer)
Want als je weet dat de kans groot is op problemen moet je het niet opzoeken vind ik. En daarbij kan ik me geen 2e merk voor de geest halen met dergelijke bekende euvels.
Rest nog de vraag voor het geval ik wel zwicht voor een New Mini, wat gaat een defecte bak mij in het ongunstigste geval maximaal kosten.
(moet hij helemaal vervangen, of moeten er een paar nieuwe tandwielen en assen in?)
Ik hoor het graag
Hartelijk bedankt voor alle reactie's in nog geen dag tijd.
- MiniStyle
- Nieuw Lid
Bericht
Wat kost in het slechtste geval het versnellingsbakprobleem
Sinds gisteren heb ik dankzij dit forum redelijk wat info over de New Mini gekregen.
Wat me tegenhield was de pre-facelift versnellingsbak. (wilde rond de 12000 kwijt)
Ik twijfel dus om toch meer (rond de 16000) uit te gaan geven om op de post-facelift serie (vanaf 2005) uit te komen.
(ik heb geleerd: post-fl herkenbaar aan de doorlopende streep onder de kentekenplaat en de achter-mistlamp onder de strip)
Stel ik koop toch een pre-facelift model, wat kost het in het ongunstigste geval om de bak te maken.
Wordt hij gerepareerd (wat kost dat maximaal) of moet hij totaal vervangen (wat kost dat maximaal)
Bedankt vast
Wat me tegenhield was de pre-facelift versnellingsbak. (wilde rond de 12000 kwijt)
Ik twijfel dus om toch meer (rond de 16000) uit te gaan geven om op de post-facelift serie (vanaf 2005) uit te komen.
(ik heb geleerd: post-fl herkenbaar aan de doorlopende streep onder de kentekenplaat en de achter-mistlamp onder de strip)
Stel ik koop toch een pre-facelift model, wat kost het in het ongunstigste geval om de bak te maken.
Wordt hij gerepareerd (wat kost dat maximaal) of moet hij totaal vervangen (wat kost dat maximaal)
Bedankt vast
- Sepp
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht

"We've got a thing that's called...MINI love"
Vervanging van de bak door de MINI-dealer kost als ik het me nog goed herinner van een paar clubleden die dit ook hebben gehad ca. tussen de 2.000 en 3.000 euro. En dan krijg je weer een Midlandbak (lees: de pre-faceliftbak) erin, met als gevolg dat het je in de tijd dat je de auto gaat bezitten nog een keer kan gebeuren. Het is mijns inziens verstandiger om meteen al 3.000,-- meer uit te geven en een MINI One of Cooper van na de facelift aan te schaffen met een Getrag-bak erin.
Ik heb voor de Cooper S (2005) die ik nu rijd, een Cooper uit 2002 gereden (dus pre-facelift) en ik ben een van de weinige gelukkigen geweest die 130.000 km met de pre-facelift Cooper heeft gereden zonder enige versnellingsbakproblemen. Het kan dus wel, maar dan behoor je tot de weinige gelukkigen. Veel pre-facelift Ones en Coopers hebben de bak al een keer laten vervangen.
Je kunt evt bij aankoop van een pre-facelift One of Cooper uiteraard ook vragen naar de historie van de auto. Is het bijvoorbeeld bekend of de bak bij die bepaalde pre-facelift MINI al is vervangen of is het nog de eerste bak.
Maar het verstandigste is toch om je al deze ellende te besparen door iets meer geld uit te geven voor een MINI van na de facelift.
Ik heb voor de Cooper S (2005) die ik nu rijd, een Cooper uit 2002 gereden (dus pre-facelift) en ik ben een van de weinige gelukkigen geweest die 130.000 km met de pre-facelift Cooper heeft gereden zonder enige versnellingsbakproblemen. Het kan dus wel, maar dan behoor je tot de weinige gelukkigen. Veel pre-facelift Ones en Coopers hebben de bak al een keer laten vervangen.
Je kunt evt bij aankoop van een pre-facelift One of Cooper uiteraard ook vragen naar de historie van de auto. Is het bijvoorbeeld bekend of de bak bij die bepaalde pre-facelift MINI al is vervangen of is het nog de eerste bak.
Maar het verstandigste is toch om je al deze ellende te besparen door iets meer geld uit te geven voor een MINI van na de facelift.
Laatst gewijzigd door Sepp op 13 apr 2008, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

"We've got a thing that's called...MINI love"
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”