Het meest onzinnige aan de nieuwe mini R56 uit 2007, vond ik de traploos instelbare interieurverlichting. De ledjes die verstop zitten achter de deurpanelen, maar ook achter verschillende logo's in de auto zijn zo in alle kleuren instelbaar.
Als je dan toch je auto een beetje persoonlijk wilt maken en je wilt een leuk projectje voor meerdere zaterdagen dat niet te veel geld kost, dan is het toch best leuk om je oude mini, Cooper uit 2003, van zulke interieurverlichting te voorzien.
Vandaag heb ik, tegelijk met het inbouwen van mijn tomtom tussen de downtubes, even wat metingen verricht om zo te weten aan welke draadjes ik de ledjes moet aansluiten zodat ze ook meedimmen met de rest van de interieurverlichting. Het is het grijs/rood gestreepte draadje en een willekeurige bruine draad, maar heb degene in dezelfde kabelbos gepakt en er een kroonsteentje tussen gefabriceerd.
Op internet even gekeken naar ledjes en twijfel nog tussen een ledstrip en losse ledjes. De kleur zal in iedergeval amber worden.
De ledjes wil ik gaan inbouwen achter de deurgreep om de deur van binnenuit te openen en achter de horizontale buis/balk van je armsteun in de deur. Ik zit nog te denken aan de ventilatie gaten, maar daarvan wil ik eerst het effect zien. Volgende keer post ik ook wat foto's van hoe het hele zooitje uit elkaar ligt ;-)
Sfeerverlichting inbouwen
- mini7benno
- Volledig MINI minded!
Bericht
Onzinnig. Want: 2003 is oud
Waar heb je het over?
Je vind het bij de R56 zinloos, maar gaat het in je R53 inbouwen? Geintje zeker.
Aha ik zie het, je praat in verleden tijd....

Waar heb je het over?
Je vind het bij de R56 zinloos, maar gaat het in je R53 inbouwen? Geintje zeker.
Aha ik zie het, je praat in verleden tijd....
- Jurgen
- Pralinekes-Boy & km-vreter
Bericht
Hehe dat moest nu juist lukken ze. Mijn vervangwagen voor de week was een R56 en die had dat ook, en ik zei nog tegen mezelf (ale niet luidop he, gewoon denken
) dat moet ik ook hebben. Maar ik ben benieuwd hoe jij het gaat inbouwen
Ik dacht gewoon een ledje tegen de armsteuenen vanachter te plakken, kabeltje wegwerken en aansluiten aan de rest van het interieurverlichting.

- Misterman
- Be Mini
Bericht
Eindelijk waren mijn Amber Kleurige leds binnen en kon ik aan de slag. Ik had ze besteld op budgetronics.eu om er zeker van te zijn dat ik de goede kleur te pakken had.
1. Allereerst maar de deurpanelen verwijderd. 4 schroeven er uit, 3 in de tubes en 1 achter het reflectortje, en met enig geweld het paneel verwijderd.

Het losgehaalde paneel buiten op een kartonnetje in het zonnetje.
2. Aan de achterkant van het paneel zit zowel de omlijsting als de tubes vast met gesmolten verbindingen. Door deze uit te boren zijn ze gemakkelijk los te maken en later gemakkelijk weer vast te smelten.
Let wel op dat je iets zachts, ik gebruik karton, onder je paneel legt om krassen de voorkomen. Ook de armsteun verwijderen.

De gesmolten connectiepunten die ik uitgeboord heb.
3. Als de tubes er uit zijn kun je markeren waar je 6mm gaatjes moet boren. ( zorg dat de led goed klemt) Ik heb er vijf op de horizontale balk gedaan en 1 op de diagonale.

De tube met daarop de markeringen waar een gaatje moet komen.
4. Lens van het ledje goed opschuren zodat er een mooi egaal lichtpatroon ontstaat en geen gefocust puntje met lichtranden er omheen.
5. Alle ledjes voorzien van weerstandje en kabels die ik met enige truukjes zoals een touwtje en trekveertjes door de buizen heb getrokken. Ook heb ik 1 ledje los van de buis verbonden om deze achter de deurgreep te plaatsen.

Mijn Amberkleurige 5mm ledjes.
6. Alle kabels aan elkaar verbinden en 1 iets dikkere kabel maken die door het deurscharnier naar het dasboard kan.

De bos met draadjes die uit de tube vandaan komt.
7. Balk weer terugplaatsen evenals de omlijsting en deze vastsmelten met een soldeerbout o.i.d.

Een vastgesmolten connectie punt.
8. Deurpaneel terugplaatsen en draden door het kabelscharnier trekken met een koperdraad of iets dergelijks.

De kabel scharnier die vrij eenvoudig los te maken ins met een dopsleuteltje.
Tot zover.... voor de plaatjes heb ik een 12v accu gebruikt. Nu de panelen op hun plaats zitten komt het electrische gedeelte. Ik wil namelijk de ledjes laten meedimmen met de interieur verlichting maar de kabels die achter het dashboard gebruikt zijn zijn qua vermogen beperkt. Een van deze kabels ga ik als sturing gebruiken voor het dimmen, waarbij elektronica spanning gebruikt van een rechtstreekse stroomvoorziening. Hierover later meer, nog wat foto's:

De achterkant van het paneel bij het terugplaatsen van de tube met extra ledje voor de deurgreep.

Het eindresultaat in de huiskamer.

Het voorlopige eindresultaat!
1. Allereerst maar de deurpanelen verwijderd. 4 schroeven er uit, 3 in de tubes en 1 achter het reflectortje, en met enig geweld het paneel verwijderd.

Het losgehaalde paneel buiten op een kartonnetje in het zonnetje.
2. Aan de achterkant van het paneel zit zowel de omlijsting als de tubes vast met gesmolten verbindingen. Door deze uit te boren zijn ze gemakkelijk los te maken en later gemakkelijk weer vast te smelten.
Let wel op dat je iets zachts, ik gebruik karton, onder je paneel legt om krassen de voorkomen. Ook de armsteun verwijderen.

De gesmolten connectiepunten die ik uitgeboord heb.
3. Als de tubes er uit zijn kun je markeren waar je 6mm gaatjes moet boren. ( zorg dat de led goed klemt) Ik heb er vijf op de horizontale balk gedaan en 1 op de diagonale.

De tube met daarop de markeringen waar een gaatje moet komen.
4. Lens van het ledje goed opschuren zodat er een mooi egaal lichtpatroon ontstaat en geen gefocust puntje met lichtranden er omheen.
5. Alle ledjes voorzien van weerstandje en kabels die ik met enige truukjes zoals een touwtje en trekveertjes door de buizen heb getrokken. Ook heb ik 1 ledje los van de buis verbonden om deze achter de deurgreep te plaatsen.

Mijn Amberkleurige 5mm ledjes.
6. Alle kabels aan elkaar verbinden en 1 iets dikkere kabel maken die door het deurscharnier naar het dasboard kan.

De bos met draadjes die uit de tube vandaan komt.
7. Balk weer terugplaatsen evenals de omlijsting en deze vastsmelten met een soldeerbout o.i.d.

Een vastgesmolten connectie punt.
8. Deurpaneel terugplaatsen en draden door het kabelscharnier trekken met een koperdraad of iets dergelijks.

De kabel scharnier die vrij eenvoudig los te maken ins met een dopsleuteltje.
Tot zover.... voor de plaatjes heb ik een 12v accu gebruikt. Nu de panelen op hun plaats zitten komt het electrische gedeelte. Ik wil namelijk de ledjes laten meedimmen met de interieur verlichting maar de kabels die achter het dashboard gebruikt zijn zijn qua vermogen beperkt. Een van deze kabels ga ik als sturing gebruiken voor het dimmen, waarbij elektronica spanning gebruikt van een rechtstreekse stroomvoorziening. Hierover later meer, nog wat foto's:

De achterkant van het paneel bij het terugplaatsen van de tube met extra ledje voor de deurgreep.

Het eindresultaat in de huiskamer.

Het voorlopige eindresultaat!
Laatst gewijzigd door Misterman op 18 mei 2008, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- MR
- Volledig MINI minded!
Bericht
Yup iets wat ik deze zomer ook ga doen, maar om nu zo veel lampjes in te bouwen vind ik wat te gek.... Aan iedere kant 1 moet toch voldoende licht geven lijkt me zo. Of in ieder geval achter elke van de drie pilaren 1?
Of geeft da niet voldoende licht?
MR
Of geeft da niet voldoende licht?
MR
- Misterman
- Be Mini
Bericht
Vandaag heb ik alles afgewerkt zodat ik alleen nog het electrische gedeelte hoef te regelen. Mijn pa gaat me daar mee helpen. Wel handig, iemand die elektrotechniek beheerst.
- Smelten gaat prima met een soldeerbout... je moet er van houden die stank.
- De aantallen ledjes zoals ik ze gebruik geven een mooie gloed, bij minder zou de gloed niet mooi verspreid zijn. Op foto's is dit moeilijk te zien, misschien een keer op een avond meeting.
- Ledjes wel goed vastzetten met modelbouwlijm ofzo... anders druk je ze gemakkelijk in je tube en dat is niet handig.
ToDo;
Elektische regelaar maken die vanuit de beperkte spanningsbron van de interieurverlichting de "sence" gebruikt en met een eigen spanningsbron de ledjes daar op aanpast.
Schakelaar inbouwen om interieurverlichting aan en uit te zetten ( op de plek van de asc-t onderaan downtubes) Omhoog klikken is dimmen, omhoog houden is veller, naar beneden is deurledjes aan/uit.
- Smelten gaat prima met een soldeerbout... je moet er van houden die stank.
- De aantallen ledjes zoals ik ze gebruik geven een mooie gloed, bij minder zou de gloed niet mooi verspreid zijn. Op foto's is dit moeilijk te zien, misschien een keer op een avond meeting.
- Ledjes wel goed vastzetten met modelbouwlijm ofzo... anders druk je ze gemakkelijk in je tube en dat is niet handig.
ToDo;
Elektische regelaar maken die vanuit de beperkte spanningsbron van de interieurverlichting de "sence" gebruikt en met een eigen spanningsbron de ledjes daar op aanpast.
Schakelaar inbouwen om interieurverlichting aan en uit te zetten ( op de plek van de asc-t onderaan downtubes) Omhoog klikken is dimmen, omhoog houden is veller, naar beneden is deurledjes aan/uit.
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors