Caravan achter Clubman Diesel, iemand ervaring?

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
patrick1976
Mod virus alert!
Mod virus alert!

Caravan achter Clubman Diesel, iemand ervaring?

01 jul 2008, 11:01

Hallo,

ik krijg in september mijn dooper clubman en wil dan op huwelijksreis met caravan en de clubman.

Zijn er mensen die heir ervaring mee hebben. en hoeveel mag er nou op de trekhaak, de folder zegt 650, autoweek zegt 750. en wat gebeurt er als je er meer op doet.

Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaring.
iDarkDesign
Transformer

01 jul 2008, 14:35

ok. Even serieus.

De woorden "Huwelijksreis" en "caravan" mogen ECHT niet in dezelfde zin voorkomen. Sterker nog. Ze mogen zelfs niet in dezelfde context gebracht worden!

iDD
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

01 jul 2008, 14:51

iDarkDesign schreef:ok. Even serieus.

De woorden "Huwelijksreis" en "caravan" mogen ECHT niet in dezelfde zin voorkomen. Sterker nog. Ze mogen zelfs niet in dezelfde context gebracht worden!

iDD
Precies wat ik dacht, toen ik een post verder keek zag ik dat jij het al geschreven had.
patrick1976
Mod virus alert!
Mod virus alert!

01 jul 2008, 14:54

aangezien ik al erg veel reizen naar ver buitenalnd heb gemaakt leek het me wel eens leuk om met een klein caravantje richting italie te trekken.
Vandaar de vraag. Ik vind de reactie niet echt on-topic. En ten tweede over smaak valt niet te twisten. En over wat wel en niet mag ook dat is volgens mij persoonlijk.

groetjes
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

01 jul 2008, 15:45

Zowel 650 Kg als 750 Kg is niet zo heel erg veel. Is dit beladen gewicht?
Met een caravan zit je met beladen gewicht al snel richting de 1000 Kg.
Het zal dus echt een kleine caravan moeten worden. Met een te zware caravan zou ik niet gaan rijden. Ten eerste is het volgens mij tegenwoordig verboden als de caravan beladen zwaarder is dan de auto die hem trekt. En je hebt dan het gevoel dat de caravan er met de auto vandoor gaat ipv andersom. Kan gevaarlijk zijn in noodsituaties!
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

01 jul 2008, 16:04

650 kg, of 750kg als beladen caravan... Hmm, zo'n ouwerwets Eribaatje past er dan achter, andere caravans (plus hun max-laadvermogen, ook al gebruik je dat niet volledig) zijn al snel veel zwaarder.
Hang je er meer achter, dan ben je in overtreding. Foei! Wordt je betrapt, dan mag je in de buidel en waarschijnlijk ander vervoer regelen....

Het gaat trouwens ook niet om of een diesel/benzine/clubman/coupe meer of minder kan trekken. De bouw van de wagen moet geschikt zijn voor een aanhanger. Zoals Sepp al schreef, je wilt niet dat de aanhanger er met de wagen vandoor gaat.

Maar er zullen weinig MINI's met een caravan rijden. De MINI's met een trekhaak moet je met een vergrootglas zoeken. En als je ze dan vind, dan is het vaak voor een fietsendrager.

En over de zéér grappige off-topic reacties, je vroeg om een mening... En die hebben ze je gegeven. :D (en een Eriba in combinatie met een Clubman zou ook niet mijn favoriet zijn. :mrgreen: )
biermagnaat
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

01 jul 2008, 17:04

Ik heb laatst stenen weggebracht in mijn oma's mini die ook een trekhaak heeft. Ik kan je wel vertellen dat ik blij was dat het 7 uur 's morgens was en er niet veelop de weg was. Het is gewoon echt geen auto die is gemaakt om te trekken, maarja nood breekt de wet he ;)
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

01 jul 2008, 17:23

Sepp schreef:Zowel 650 Kg als 750 Kg is niet zo heel erg veel. Is dit beladen gewicht?
Het zal dus echt een kleine caravan moeten worden. Met een te zware caravan zou ik niet gaan rijden. Ten eerste is het volgens mij tegenwoordig verboden als de caravan beladen zwaarder is dan de auto die hem trekt. En je hebt dan het gevoel dat de caravan er met de auto vandoor gaat ipv andersom. Kan gevaarlijk zijn in noodsituaties!
Klopt niet helemaal wat je zegt:
Een MINI mag gewoon niet meer trekken dan 650/750 kg. Echter zijn er gevallen waarin de aanhangwagen/caravan zwaarder mag zijn dan het trekkend voertuig, als het voertuig dit mag trekken. In dit geval dient de bestuurder wel over een BE rijbewijs te bezitten. Neem bijv. de (gerenormeerde) SUV's, die mogen al gauw 3500kg trekken en dat is dus meer dan hun eigen gewicht. Aannemers rijden dus niet voor niks in SUV's of Patrols, doen ze vaak behalve vanwege de luxe ook om een tweede reden!
Voor alleen B rijbewijs geldt:
- aanhangwagen gewicht max. 750kg en/of aanhangwagengewicht lager dan trekkend voertuig.
- gehele combinatie niet meer dan 3500kg

Voor zowel B en BE rijbewijs geldt: wat mag de auto volgens de fabrikant maximaal trekken. Hierbij dient een onderscheid gemaakt te worden tussen ongeremd en geremd.
-klik-

Mini Poeper heeft namelijk zelf BE en rijdt geregeld met zware combinaties. :roll:
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

02 jul 2008, 13:55

Mini Poeper schreef:
Sepp schreef:Zowel 650 Kg als 750 Kg is niet zo heel erg veel. Is dit beladen gewicht?
Klopt niet helemaal wat je zegt:
Een MINI mag gewoon niet meer trekken dan 650/750 kg. Echter zijn er gevallen waarin de aanhangwagen/caravan zwaarder mag zijn dan het trekkend voertuig, als het voertuig dit mag trekken. In dit geval dient de bestuurder wel over een BE rijbewijs te bezitten. Neem bijv. de (gerenormeerde) SUV's, die mogen al gauw 3500kg trekken en dat is dus meer dan hun eigen gewicht. Aannemers rijden dus niet voor niks in SUV's of Patrols, doen ze vaak behalve vanwege de luxe ook om een tweede reden!
Voor alleen B rijbewijs geldt:
- aanhangwagen gewicht max. 750kg en/of aanhangwagengewicht lager dan trekkend voertuig.
- gehele combinatie niet meer dan 3500kg

Voor zowel B en BE rijbewijs geldt: wat mag de auto volgens de fabrikant maximaal trekken. Hierbij dient een onderscheid gemaakt te worden tussen ongeremd en geremd.
-klik-

Mini Poeper heeft namelijk zelf BE en rijdt geregeld met zware combinaties. :roll:
Ja klopt. Zoals jij het hier omschrijft, zo is het inderdaad.
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
Hans J
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

02 jul 2008, 14:30

Volgens mij.

Geldt voor die max 3500 kg het eigen gewicht + het max laadvermogen van auto en aanhanger
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

02 jul 2008, 15:41

Hans J schreef:Volgens mij.

Geldt voor die max 3500 kg het eigen gewicht + het max laadvermogen van auto en aanhanger
Ja, klopt. Het is niet zo dat je bijvoorbeeld met een bepaalde aanhangwagen leeg wel mag rijden en vol niet.
Eerlijk gezegd denk ik er niet over na omdat ik toch "alles" achter mag hangen. Daarbij hebben de aanhangwagens boven 750 kg (incl laadvermogen) een eigen kenteken en hang er dus aan zonder te kijken. :oops:
Biccie
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

03 jul 2008, 21:48

Hallo,

Wist je dat de Kip fabrikant foto's in een brochure heeft van een caravan met een gele mini ervoor?
Kijk zelf maar: http://www.kip-caravans.nl/
Als je de brochure download en kijkt bij de kip compact... zie je de gele mini een caravan trekken!

Verder moet iedereen zelf weten wat hij/zij met zijn mini doet!
De volgende van ons wordt waarschijnlijk ook een clubman, maar wij willen graag een vouwwagen erachter. :wat:
Ja, dan kan je lachen, maar de vouwwagens van tegenwoordig zijn niet meer van die burgertruttendingen.. Kijk dan maar eens op de site van Holtkamper! :D
Zo, genoeg reclame gemaakt voor de caravan en vouwwagenindustrie :wink: ; Wie weet Patrick, komen we elkaar nog eens tegen op een van die prachtige campings die Europa rijk is.
groetjes,
Biccie
XanderL
Nieuw Lid
Nieuw Lid

27 jan 2013, 04:57

Het is al een oud topic, maar goed ik ben nu pas sinds 6 maanden in het bezit van een clubman. Ik ben mij ook aan het oriënteren op een sleurhut en ik ben uitgekomen op Tabbert T@b RS 320. Leeggewicht 500 kg en max beladen 750 kg.
De regels zijn per 19 januari 2013 trouwens ook veranderd.
Het is nu zo dat er voor B-rijbewijs nu geldt dat de combo voertuig en aanhanger leeggewicht + laadvermogen niet groter mag zijn dan 3500 kg en dat alleen bepalend is het maximale trekgewicht van dat op het kenteken bewijs vermeld staat. De regel dat het het trekkend voertuig niet lichter mag zijn dan de aanhanger is vervallen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ategorieen

Waar ik nu benieuwd naar ben, heeft de topic starter, of iemand anders, inmiddels ervaring met het rijden met de clubman en een caravan?
Ik hoor het graag
Marcel Always Open
Cabrio-King

27 jan 2013, 08:20

Goed dat je eerst zoekt en dan in een relevant topic je follow-up vraag stelt! Dat zouden meer mensen moeten doen! Het is beter om een oud topic "op te rakelen" dan om alweer een nieuw topic over hetzelfde te starten. Klasse!

Zelf heb ik geen ervaring, maar het gaat zeker weten schelen met welk soort mini je op pad gaat, aangezien een One natuurlijk meer moeite heeft dan een CooperD! In jouw parking zie ik een Dooper uit 2008, ik neem dus aan dat je daarmee op pad gaat.

Ik neem aan dat je een Nederlands kenteken hebt en geen Belgisch (andere regels). Check altijd je kentekenbewijs om te zien of je auto deze aanhanger mag trekken! Een cooperS heeft per definitie 0 toegestaan trekgewicht in kenteken/typegoedkeuring. (Daar is iets met rdw te regelen, zie een ander topic)

De volgende zin vond ik overigens de beste opmerking van dit topic.
Biccie schreef: Verder moet iedereen zelf weten wat hij/zij met zijn mini doet!
Vrijheid blijheid :wink:
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
JJJJ
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 jan 2013, 12:37

XanderL schreef:Waar ik nu benieuwd naar ben, heeft de topic starter, of iemand anders, inmiddels ervaring met het rijden met de clubman en een caravan?
Ik hoor het graag
Ik heb zelf geen clubman, maar een cooper uit 2008 waar wij een trekhaak onder hebben laten zetten.
Wij hebben een oldtimer polyester caravan(netje) uit 1971 waar we regelmatig mee weg gaan.
St. Tropez, Frankrijk afgelopen jaar en Cambrils/Salou, Spanje het jaar daarvoor en beide keren zonder problemen heen en terug gekomen.
Ons karretje mag geladen maar 650 wegen en zullen vast wel eens te zwaar zijn geweest, (elk jaar smokkelt mijn vrouw een hoop nutteloze zooi mee) maar de cooper kan 'm makkelijk trekken.
Ik vermijd wel t centraal massief in Frankrijk, want bergen vind de Mini niet zo leuk dan met t caravannetje erachter.
Houdt wel rekening met een hoog verbruik op de heenreis, dus op tijd tanken is een goede raad!

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”