Beste mini collega's
Eerder heb ik een topic geplaatst over het branden van het EML lampje.
Na de tips te hebben opgevolgt dacht ik dat het probleem over zou zijn.
Bij het wat sportievere rijgedrag schiet de motor op willekeurige tijdstippen in de noodloop (EML) ook het waarschuwings lampje van de motot gaat dan branden. Bij het snel optrekken maar ook op de snelweg. De motor loopt onregelmatig alof hij overmatige hoeveelheden benzine binnen krijgt. De vorige eigenaar heeft de gasklep 8mnd geleden laten vervangen maar vervolgens totaal geen onderhoud aan de auto gepleegt. Inmiddels heb ik Bougies, kabels, olie- en luchtfilter vervangen.
Mijn vragen:
- Kan het zijn dat de gasklep wederom kapot is?
- Is het mogelijk dat de gasklep blijft hangen door vervuiling (als gevolg van geen onderhoud)
- Als ik de gasklep nogmaals vervang wat zijn dan de beste opties (ik heb eerder gelezen over een grotere klep)
Alvast bedankt.
Bart de Jong
Verzuipen
- Jenkins
- Volledig MINI minded!
Bericht
Heb jij je Mini al voor het achterstallige onderhoud naar je dealer gebracht?
Of is het onderhoud tot nu toe beperkt gebleven bij bovenstaande??
Ach, waarschijnlijk wist je zelf ook al lang dat je 'm naar de garage had moeten brengen hiervoor, niet dan?
Re: Verzuipen
Beste Bart,Bartdejong schreef:De vorige eigenaar heeft de gasklep 8mnd geleden laten vervangen maar vervolgens totaal geen onderhoud aan de auto gepleegt. Inmiddels heb ik Bougies, kabels, olie- en luchtfilter vervangen.
Bart de Jong
Heb jij je Mini al voor het achterstallige onderhoud naar je dealer gebracht?
Of is het onderhoud tot nu toe beperkt gebleven bij bovenstaande??
Ach, waarschijnlijk wist je zelf ook al lang dat je 'm naar de garage had moeten brengen hiervoor, niet dan?

- Bartdejong
- Leerling Mini lid
Bericht
Ik heb hem inderdaad naar de garage gebracht om hem helemaal na te laten kijken. Het vertrouwen is daarbij naar een 0-punt gezakt omdat bovenstaande bij deze check NIET was vervangen. Ik kan hem inderdaad nogmaals naar dealer brengen maar ik hoop hier iets meer informatie te krijgen alvorens stappen te ondernemen.
Bedankt
Bart
Bedankt
Bart
- Jenkins
- Volledig MINI minded!
Bericht
Hmmm. Dat is een kl*te situatie!
Heb je garantie op de Mini?
Net zo lang terug gaan met deze klacht, totdat ie is opgelost.
Maar het zuigt ontzettend als je dealer niet in staat blijkt om een mankement op te lossen.
(Heb ikzelf helaas ook de nodige ervaringen mee!)
Veel succes, Bart!
Groet,
Roy.

Heb je garantie op de Mini?
Net zo lang terug gaan met deze klacht, totdat ie is opgelost.
Maar het zuigt ontzettend als je dealer niet in staat blijkt om een mankement op te lossen.
(Heb ikzelf helaas ook de nodige ervaringen mee!)
Veel succes, Bart!
Groet,
Roy.
- Shadow_Breaker
- GPc-0001
Bericht
Beste Bart,
Je spreekt hier over een overvloed van brandstof, normaal gezien zou je dan ook een natte uitlaat moeten hebben...
als je dit hebt voorgehad zet je even aan de kant en voel eens in de uitlaat of mss zie je em druppen???
check ook even doodsimpel hoe vuil de luchtfilter is, als je motor te weinig lucht krijgt ga je ook zo'n effect krijgen dat hij blijkt te verzuipen, wat hij eigelijk niet echt doet.
dit kan je toch al wel checken denk k.
groetjes
Je spreekt hier over een overvloed van brandstof, normaal gezien zou je dan ook een natte uitlaat moeten hebben...
als je dit hebt voorgehad zet je even aan de kant en voel eens in de uitlaat of mss zie je em druppen???
check ook even doodsimpel hoe vuil de luchtfilter is, als je motor te weinig lucht krijgt ga je ook zo'n effect krijgen dat hij blijkt te verzuipen, wat hij eigelijk niet echt doet.
dit kan je toch al wel checken denk k.
groetjes
- Bartdejong
- Leerling Mini lid
Bericht
Bedankt.
Luchtfilter was inderdaad helemaal verstopt. (dit had de dealer moeten constateren)
Ik heb deze 1,5 week geleden vervangen maar het probleem blijft zich voordoen.
Ik vermoed zelf dat door het slechte onderhoud de gasklep wederom kapot is. Ik weet alleen niet hoe of waardoor een gasklep kapot kan gaan. Het lijkt wel of de klep blijft hangen. Het probleem doet zich voor bij hard optrekken en te lage versnelling. In beide gevallen moet deze klep anders reageren dan normaal en daar heeft hij problemen mee.
Luchtfilter was inderdaad helemaal verstopt. (dit had de dealer moeten constateren)
Ik heb deze 1,5 week geleden vervangen maar het probleem blijft zich voordoen.
Ik vermoed zelf dat door het slechte onderhoud de gasklep wederom kapot is. Ik weet alleen niet hoe of waardoor een gasklep kapot kan gaan. Het lijkt wel of de klep blijft hangen. Het probleem doet zich voor bij hard optrekken en te lage versnelling. In beide gevallen moet deze klep anders reageren dan normaal en daar heeft hij problemen mee.
- Shadow_Breaker
- GPc-0001
Bericht
als je luchtfilter echt volledig vertropt zat kan het zijn dat deze toch stof en andere zaken doorlaat, dit kan de kleppen op 1 of meerdere cilinders vervuilen en dan kan deze stroever gaan dit voel je vooral pas al je hart gaat optrekken of als je hoog in toeren draait, omdat de kleppen dan niet snel genoeg kunnen open en toe gaan.
ik hoop voor u dat het dat niet is want dat zou betekenen dat bijna heel je motor moet uiteen moet om schoongemaakt te worden.
check dan ook de kwaliteit van je olie eens, is deze vuil of niet, (ververs even zelf de olie, en voel eens met je handen of deze echt mooi proper is of dat er een kleine korrel in zit (olie over handen en dan in de handen wrijven)
groetjes
ik hoop voor u dat het dat niet is want dat zou betekenen dat bijna heel je motor moet uiteen moet om schoongemaakt te worden.
check dan ook de kwaliteit van je olie eens, is deze vuil of niet, (ververs even zelf de olie, en voel eens met je handen of deze echt mooi proper is of dat er een kleine korrel in zit (olie over handen en dan in de handen wrijven)
groetjes
- Bartdejong
- Leerling Mini lid
Bericht
Ik hoop inderdaad niet dat de motor uit elkaar moet.
Het is echter wel als de motor loopt dan loopt hij goed, dat zou in het geval van de kleppen toch niet zo moeten zijn.
Zou het kunnen zijn dat de gasklep in eerste instantie vervuild is geraakt door slecht onderhoud aan bijv. luchtfilter waardoor hij deze storing geeft, de vorige eigenaar heeft de gasklep vervangen maar verzaakt de filter te vervangen. 8 maanden later is de storing weer terug. Nu is de filter vervangen maar kan het kwaad voor de gasklep al geschied zijn.
Zo'n potentiemeter lijkt me iets electronisch is daar een oorzaak voor gevonden?
Bart
Het is echter wel als de motor loopt dan loopt hij goed, dat zou in het geval van de kleppen toch niet zo moeten zijn.
Zou het kunnen zijn dat de gasklep in eerste instantie vervuild is geraakt door slecht onderhoud aan bijv. luchtfilter waardoor hij deze storing geeft, de vorige eigenaar heeft de gasklep vervangen maar verzaakt de filter te vervangen. 8 maanden later is de storing weer terug. Nu is de filter vervangen maar kan het kwaad voor de gasklep al geschied zijn.
Zo'n potentiemeter lijkt me iets electronisch is daar een oorzaak voor gevonden?
Bart
- Shadow_Breaker
- GPc-0001
Bericht
ik denk dat een gasklep niet echt vervuild kan raken door een slecht onderhoud van de luchtfilter???
aja normaalgezien gaat er geen lucht van de luchtfilter naar de gasklep.
als de motor loopt dan loopt ie goed, dat zegt niet veel, want als ie loopt gaan de kleppen trager, hier kan het zijn dat hij niet afweet van eventuele vervuiling op de kleppen omdat zijn timing niet echt heel belangrijk is in lage toerentallen. wat je kan doen om dat te testen is in neutraal staan en dan lichtjes op de gas duwen en per 300toeren in trappen omhoog gaan tot je het hoort opkomen en dat toerental onthouden. meegeven aan de garage zodat ze dat kunnen checken met de gegevens van de boordcomputer en kijken of daar iets gevonden kan worden.
Ik denk echt dat dit een groot probleem zou kunnen zijn, maar mss is dit wel snel en eenvoudig op te lossen. maar denk wel dat je snel moet zijn, want vervuilde olie is gevaarlijk voor je motor als je er te lang mee rond rijd. is je olie vervuild dan moet je om de 500Km je olie vervangen tot de olie die er uitkomt (oude) weer proper is, als je die dan al proper krijgt op deze manier???
ik zou toch zeker eens checken of je olie filter al eens vervangen is geweest, en je olie toch maar eens checken op vervuiling, eventueel moet je dit echt laten onderzoeken bij de garage, dit kan misschien het beste zijn voor je mini, en voor de levensduur van je mini ook. + je hebt garantie op de reparaties + je bent zeker dat je mini weer helemaal in orde is. Misschien is dit voor u het geld wel waard maar dat is iets dat je zelf moet uitmaken.
groetjes, en veel succes en ik blijf dit topicje wel volgen zodat ik kan horen aan wat het juist lag, en hoe het opgelost is, mss dat ik nog bij iets kan helpen.
aja normaalgezien gaat er geen lucht van de luchtfilter naar de gasklep.
als de motor loopt dan loopt ie goed, dat zegt niet veel, want als ie loopt gaan de kleppen trager, hier kan het zijn dat hij niet afweet van eventuele vervuiling op de kleppen omdat zijn timing niet echt heel belangrijk is in lage toerentallen. wat je kan doen om dat te testen is in neutraal staan en dan lichtjes op de gas duwen en per 300toeren in trappen omhoog gaan tot je het hoort opkomen en dat toerental onthouden. meegeven aan de garage zodat ze dat kunnen checken met de gegevens van de boordcomputer en kijken of daar iets gevonden kan worden.
Ik denk echt dat dit een groot probleem zou kunnen zijn, maar mss is dit wel snel en eenvoudig op te lossen. maar denk wel dat je snel moet zijn, want vervuilde olie is gevaarlijk voor je motor als je er te lang mee rond rijd. is je olie vervuild dan moet je om de 500Km je olie vervangen tot de olie die er uitkomt (oude) weer proper is, als je die dan al proper krijgt op deze manier???
ik zou toch zeker eens checken of je olie filter al eens vervangen is geweest, en je olie toch maar eens checken op vervuiling, eventueel moet je dit echt laten onderzoeken bij de garage, dit kan misschien het beste zijn voor je mini, en voor de levensduur van je mini ook. + je hebt garantie op de reparaties + je bent zeker dat je mini weer helemaal in orde is. Misschien is dit voor u het geld wel waard maar dat is iets dat je zelf moet uitmaken.
groetjes, en veel succes en ik blijf dit topicje wel volgen zodat ik kan horen aan wat het juist lag, en hoe het opgelost is, mss dat ik nog bij iets kan helpen.
- @mr
- Bijna verslaafd
Bericht
Kleptiming is belangrijk bij ieder toerental. Tevens lijkt het me zeer stark dat een zwaar vervuild luchtfilter de klepstelen en geleiders zo zou vervuilen dat
de kleppen stroef gaan. Als een luchtfilter helemaal verstopt zit zal de motor in zijn geheel niet meer lopen. Met de huidige kwaliteit olien zul je niet snel meer verouderde olie hebben (of je moet het wel heel bont maken.
Ik zou de dealer (eventueel een andere) eens vragen om de diagnose stekker er in te stoppen en te kijken hoe het onder andere met de injectoren en brandstoftoevoer is. Ook een kijken naar de benzinepomp en benzine filter.
Als het inderdaad het EML lampje is wat gaat branden moet de storing uitgelezen kunnen worden.
Ar.
de kleppen stroef gaan. Als een luchtfilter helemaal verstopt zit zal de motor in zijn geheel niet meer lopen. Met de huidige kwaliteit olien zul je niet snel meer verouderde olie hebben (of je moet het wel heel bont maken.
Ik zou de dealer (eventueel een andere) eens vragen om de diagnose stekker er in te stoppen en te kijken hoe het onder andere met de injectoren en brandstoftoevoer is. Ook een kijken naar de benzinepomp en benzine filter.
Als het inderdaad het EML lampje is wat gaat branden moet de storing uitgelezen kunnen worden.
Ar.
- Shadow_Breaker
- GPc-0001
Bericht
het zou idd vergezocht zijn maar het is mogelijk. en vervuilde olie kan ook, normaal gezien komt dat niet veel voor, je moet inderdaad serieus je best daar voor doen maar het kan.
en inderdaad moet dat uit te lezen zijn wat de melding juist geeft.
als de luchtfilter stof en dergelijke zou doorlaten dan kan deze de gehele motor kwetsen, dus ook de kleppen.@mr schreef:Kleptiming is belangrijk bij ieder toerental. Tevens lijkt het me zeer stark dat een zwaar vervuild luchtfilter de klepstelen en geleiders zo zou vervuilen dat
Ar.
het zou idd vergezocht zijn maar het is mogelijk. en vervuilde olie kan ook, normaal gezien komt dat niet veel voor, je moet inderdaad serieus je best daar voor doen maar het kan.
en inderdaad moet dat uit te lezen zijn wat de melding juist geeft.
- Bartdejong
- Leerling Mini lid
Bericht
Ik heb hem laten uitlezen net na de aankoop. De diagnose gaf aan dat er een ernstige fout zat bij de gasklep. De monteur van Mini heeft hem gereset en geconstateerd dat de gasklep pas geleden vervangen was. Hij dachjt dus dat het een incident was en wilde niet direct overgaan op opnieuw vervangen van de gasklep.
Ik kreeg ook een tip dat het wellicht de lambdasonde zou kunnen zijn.
Ik ben iig een heel stuk wijzer geworden. Als de auto straks start (niet verzopen is) ga ik direct naar de garage om hem uit te laten lezen.
Ik houd jullie op de hoogte.
erg bedankt.
Bart
Ik kreeg ook een tip dat het wellicht de lambdasonde zou kunnen zijn.
Ik ben iig een heel stuk wijzer geworden. Als de auto straks start (niet verzopen is) ga ik direct naar de garage om hem uit te laten lezen.
Ik houd jullie op de hoogte.
erg bedankt.
Bart
- Shadow_Breaker
- GPc-0001
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors