Speling voorwielen, vervangen voorste draagarm rubbers

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
kamiel
Be Mini
Be Mini
Locatie: Maastricht
Berichten: 654
Lid geworden op: 21 dec 2006, 20:47

Speling voorwielen, vervangen voorste draagarm rubbers

02 aug 2008, 17:49

Ik heb vandaag tijdens het poetsen ontdekt dat er op de voorwielen zowel links als recht speling zit.
Als ik het wiel vastpak kan ik het een heel klein beetje naar voor en naar achter bewegen??? het is misschien maar iets van een halve centimeter maar toch, ik neem aan dat dit niet hoort.
Als ik het stuur draai en dus de wielen scheef staan is de speling weg.
Hebben hier meerdere mensen last van en kan dit kwaad?
Graag hoor ik van jullie :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10546
Lid geworden op: 27 mar 2006, 22:50

02 aug 2008, 17:53

Wielen kunnen zoiezo toch al naar voren en naar achteren rollen :mrgreen: :lol:

Volgens mij lijkt me dit niet ernstig hoor.
kamiel
Be Mini
Be Mini
Locatie: Maastricht
Berichten: 654
Lid geworden op: 21 dec 2006, 20:47

02 aug 2008, 18:12

kwiebje schreef:Wielen kunnen zoiezo toch al naar voren en naar achteren rollen :mrgreen: :lol:

Volgens mij lijkt me dit niet ernstig hoor.
ha ha, ja dat klopt, maar ik heb er last van als ie stil staat :X

Ik weet niet of het ernstig is, ben er wel benieuwd naar, heb geen zin in meer reperaties, zeker niet na afgelopen dinsdag, toen kon ik 1500euro aftikken voor een nieuwe koppeling en vliegwiel :(
Ossie
The Calendar Guy
Locatie: Haarlem
Berichten: 2539
Lid geworden op: 23 sep 2007, 13:43

02 aug 2008, 20:07

Zijn je wielbouten wel goed aangedraaid dan? :roll:

Het natrekken met een momentsleutel wordt nogal eens vergeten.
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

02 aug 2008, 20:58

De rubbers in je draagarmen zijn versleten.
Veel mini's met wat kilometers op de klok hebben hier last van :wink:
Monteer gelijk betere siliconenrubbers (powerflex) dan kun je er weer een tijdje tegen :wink:
Berthil heeft hier ervaring mee :wink:
Gebruikersavatar
Cooperdriver
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roerdalen
Berichten: 1509
Lid geworden op: 28 sep 2005, 21:15

02 aug 2008, 22:29

Werner zijn post klopt, met als aanvulling dat er ook wat ruimte / speling op je aandrijfassen kan zitten.

Zolang de speling in de rubbers en de aandrijfassen binnen de perken blijft is er niets aan de hand.

Test als volgt: (met 2 personen)

Zet de auto op de handrem, en laat dan de koppeling steeds kort opkomen (zonder dat de auto afslaat)
De andere persoon (bij een v.d. voorwielen) zal dan zien dat eerst het wiel zal draaien en dan de auto pas zal willen bewegen.
Dit is normaal als het maar bij een paar centimeter blijft.

succes
kamiel
Be Mini
Be Mini
Locatie: Maastricht
Berichten: 654
Lid geworden op: 21 dec 2006, 20:47

02 aug 2008, 22:37

ok, dus de rubbers van de draag armen moeten vervangen worden? is dit een klusje wat ik zelf kan uitvoeren, of is dit iets voor de dealer? en wat zouden ongeveer de kosten zijn?

De speling is ongeveer een halve centimeter.
Ik begrijp alleen niet dat dit nu al versleten is, de auto heeft pas 60000km gelopen?
kamiel
Be Mini
Be Mini
Locatie: Maastricht
Berichten: 654
Lid geworden op: 21 dec 2006, 20:47

02 aug 2008, 22:38

ossie1972 schreef:Zijn je wielbouten wel goed aangedraaid dan? :roll:

Het natrekken met een momentsleutel wordt nogal eens vergeten.
Dit is het eerste wat ik gedaan heb toen ik ontdekte dat er speling was,bouten zitten goed vast! :mrgreen:
@mr
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Alphen aan den Rijn
Berichten: 875
Lid geworden op: 06 feb 2008, 16:52

03 aug 2008, 01:20

Iets beweging zal je altijd hebben door de rubbers in de ophanging. als je het duidelijk voelt "tikken" dan zit er ruimte p de rubbers en moeten ze idd vervangen worden.

Ar.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13494
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

03 aug 2008, 04:03

Zoals werner zegt:

Afbeelding

En deze moet je laten plaatsen:

Afbeelding

Afbeelding

In de TIS staat dat de BMW dealer daar 2 uur voor rekent omdat men denkt zonder het subframe te laten zakken de rubbers te wisselen.
Als echter de monteur zijn handen lief heeft in plaats van jouw rekening moet hij het subframe laten zakken en duurt het 5 à 6 uur.

Ongeacht manier van wisselen zijn hiervoor 3 stukken speciaal gereedschap nodig waarvan één essentieel. Dan heb ik het over MINI gereedschap en niet iets wat je in de winkel kan kopen.

Als deze rubbers erg versleten zijn veer je gewoon na remmen en tot stilstand komen weer 10 cm achteruit. Er tikt dus niks.
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Sittard
Berichten: 2201
Lid geworden op: 15 mar 2007, 09:45

03 aug 2008, 08:41

kwiebje schreef:Wielen kunnen zoiezo toch al naar voren en naar achteren rollen :mrgreen: :lol:

Toch een van je helderdere momenten, Kwiebje!

:mrgreen:
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

03 aug 2008, 10:25

draagarm rubber kosten bij de dealer rond de 450 euro :wink:
kamiel
Be Mini
Be Mini
Locatie: Maastricht
Berichten: 654
Lid geworden op: 21 dec 2006, 20:47

04 aug 2008, 23:58

bedankt voor jullie uitleg heren!!
ik was vandaag bij de BMW dealer voor een schade gevalletje, ik heb ze gelijk even naar de speling laten kijken, volgens hun was het volkomen normaal, er schijnt altijd een paar mm speling op de voorwielen te zitten??!! :? :? :?
baantje
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 dec 2010, 10:57

Subframerubbers

25 dec 2010, 22:27

Hallo allemaal,

Subframerubbers vervangen van een mini cooper bj 2003, wat komt daar bij kijken?
ik bedoel:

is dat zelf te doen?
hoeveel uur zou de garage er over doen?
zijn er betere rubbers verkrijbaar (auto heeft nog maar 80.000km gedraaid)
of is er iemand in het oosten van het land die dit in de vrije tijd wil doen?
moet de auto nog opnieuw uitgelijnd worden?

ik hoor graag van jullie terug en bijvoorbaat dank,

Martin.
spenki
Sponsor
Contacteer:
Locatie: Enschede
Berichten: 1733
Lid geworden op: 12 mar 2007, 22:31

25 dec 2010, 23:13

Hoi:

Is veel werk.
Hele subfame moet er onderuit.
Onderdelen zelf kosten ca 80,- voor beide kanten.
Ben je wel uurtje of 4 mee bezig denk ik.

Gr Roy

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”