Voorstel topic
Wel ben ik op de rit naar huis verliefd geworden op de Cooper en sleutel ik er met veel meer plezier aan dan aan de Ford Fiesta die ze eerst had.
Zoals we de Cooper aantroffen bij de handelaar.
Het is een Mini Cooper Chili uit 2005. Met panorama dak, half leer, multifunctioneel sportstuur, Harman Kardon sound, en nog allerlei andere zaken. Mooi veel opties dus.
Er mankeert het e.e.a. aan de auto dus er valt wat te klussen. In grote lijnen, dit:
- Carkit doet het niet
- Lekt koelvloeistof
- Lichte trilling in stuur
- Verlichting kachel rechts uit
- Uitlaat maakt te veel herrie (Jammer want ik vindt m heerlijk klinken)
- Blanke lak motorkap laat los
- Deukje in rechter zijscherm
- Slaat af en toe een cilinder over
- Stuur staat iets uit het lood
- Geluid van carkit over de speakers in de auto
Inmiddels heb ik er in twee weken tijd al het e.e.a. aan gedaan.
Omdat ik het e.e.a. moest bestellen ben ik begonnen met de makkelijke zaken. De carkit. Eerst maar eens kijken hoe alles aangesloten zit. Het is een Bury CC9060. Had ik nog nooit van gehoord, maar technisch blijkt het gewoon een parrot te zijn. En zowaar er zitten twee, defecte, zekeringen in de 12V lijn naar de carkit. Zou het zo simpel zijn? 2x 5A gemonteerd en ja hoor, werkende carkit. MOOI!!
Het blijkt dat er ook een mogelijkheid in zit om muziek via bluetooth te streamen naar de carkit, dit werkt mooi, maar omdat de carkit met een losse speaker aangesloten zit is dit niet echt fijn.
Op het lijstje is dus toegevoegd dat ik de carkit over de speakers wil laten lopen. Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik dat graag.
Omdat ik toch alles open had liggen heb ik direct de verlichting van de kachel meegenomen. Op dit forum een handleiding gevonden over hoe ik het paneel open kan maken. Deze gevolgd en warempel, de verlichting brandt.
Echter, er horen lampjes van 1,2W in, maar ik vind ze zo zwak branden. Worden er vaker sterkere lampjes gemonteerd?
Omdat er af en toe een cilinder overgeslagen wordt dacht ik de bougies even te bekijken. Helaas had ik niet de juiste bougiesleutel bij me, maar met het verwijderen van de bougiekabels merkte ik dat er eentje wel heel erg makkelijk los kwam. Zou dit het euvel verhelpen? Klemmetje iets dichter bij elkaar gebogen, opnieuw proberen, en ja... ook dat heeft verbetering gebracht. Maar ik ben nog niet helemaal tevreden. Dus ik moet de bougies er nog uit halen en controleren.
En dan die uitlaat. Er zat een dubbele pijp van Jama onder. Helaas vindt mijn partner hem te luid. Voorwaarde vor haar om de auto te kopen was dat die uitlaat er z.s.m. onder vandaan zou gaan.
Vandaag was D-Day. Er staat nu een stille Mini voor de deur.

Ik heb de einddemper en de eindpijp zwart gespoten zodat er niet zo'n enorme grijze doos onder de auto hangt.
Ik overweeg nog om een aftakking in de uitlaat te maken met een klep waarmee ik mijn geluid weer terug kan krijgen over de linker pijp (die er nu niet meer is).
De oude uitlaat is TE KOOP! Incl een verklaring van de RDW dat hij niet te luid is voor de openbare weg. Hij klinkt werkelijk waar fantastisch! Doe en bod via PB.
Nou, dat was het tot nu toe. Groeten,