Berthil, de Blauwe (Azzurra)

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

01 okt 2007, 20:35

Weer wat onderdeeltjes binnen.

Het nieuwe flexibele tusenstuk wat kapot is gegaan in het MTH spruitstuk. Geen reactie van MTH en geen bedrijf wat hier in de buurt zoiets kon leveren door de grote diameter, maar Beek Autoracing natuurlijk wel. Gelukkig zit er wel een bedrijf in de buurt wat RVS uitlaten kan lassen zodat er binnenkort weer een MTH spruitstuk op reserve ligt.

Afbeelding

En de nieuwe Cat Cam nokkenas. Volgens de praktijkervaringen uit Duitsland echt een topper, niet alleen meer vermogen maar ook meer koppel. Bovendien vermindert de compressordruk door de betere doorstroming en dat kan ik wel gebruiken aangezien er soms 1,3 bar valt af te lezen op de drukmeter. Dat komt omdat de kleppen langer open staan en de compressor zijn druk beter kwijt kan naar de cilinders, een lagere druk resulteert dus niet in minder vermogen maar een betere vulling van de cilinders. Ik hoop dat de nokkenas er over een week in zit, net op tijd voor Speedy MINI II :)

Ook voor deze nokkenas een compliment aan Beek Autoracing. Ik had hem eerst in Duitsland besteld maar deze kon daar maanden niet geleverd worden omdat men er kennelijk een tekort had aan originele nokkenassen. Éénmaal besteld bij Beek was de nokkenas er binnen één week en ook nog eens tegen een behoorlijk lagere prijs!

Afbeelding
Wint
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

01 okt 2007, 20:38

Oeee lekker Berthil, we zullen het 21 oktober zien! 8)
Save a tree, eat a beaver
Afbeelding
Fred
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

01 okt 2007, 20:39

Hangt er nog iets aan je mini die af fabriek geleverd was? :)

Blijft dé übermini in mijn bescheiden ogen :), altijd alles zo doordacht 8). Moet zalig zijn om met je mini te rijden 8)
Wint
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

01 okt 2007, 20:49

Wat voor vermogenswinst kun je hier nou nog mee halen trouwens?
Afbeelding
BigD
Winnaar v/d "oranje pylon"

01 okt 2007, 20:56

Dat ziet er wel netjes uit maar het gaat om resultaat :D Ga je die zelf plaatsen? Ben benieuwd

Greetz BigD
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

01 okt 2007, 21:14

Hmm.. nog sneller.. :? Denk dat ik de Dax maar meeneem naar Speedy Mini :P

Wie gaat die nokkenas voor je inbouwen?
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

01 okt 2007, 21:14

Wint schreef:Wat voor vermogenswinst kun je hier nou nog mee halen trouwens?
Met een Schrick nokkenas kun je zo'n 10 pk winst halen, maar verlies je ook 10 Nm.
Met deze Cat Cam Sport zouden er zo'n 5 tot 8 pk bij moeten komen, maar ook 5-8 Nm.
Aangezien ik de rest al verbouwd heb hoop ik aan de bovengrens te zitten.
Maar belangrijk voor mij is ook dat de compressordruk effectiever gebruikt wordt waardoor mijn DSC lampje niet meer gaat branden op de Autobahn en Zandvoort/Ring.
Bovendien is er nu weer een reden om mee te doen met Speedy MINI II en een testbank dag bij Beek :)
BigD schreef:Ga je die zelf plaatsen?Greetz BigD
Ik wel even getwijfeld, volgens mij kan de nokkenas er maar op één manier in.
Ik laat het echter door iemand (in Duitsland) doen die er al drie ingebouwd heeft en een mooi uurtarief heeft, dus ik ga er niet zelf mee knoeien en risico lopen. Bovendien ga ik hem ook blij maken want Beek had ook voor hem een nokkenas waar hij al 3 maanden op wacht bij een andere leverancier.

Hier staat 'krumm' op de foto bij de cilinderkop montage.
Top monteur die bijna niets anders doet dan aan Mini's sleutelen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Berthil op 01 okt 2007, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Wint
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

01 okt 2007, 21:16

Ja is inderdaad wel fijn als je motor inderdaad niet meer in de "safemode" overgaat.
Laatste peekaatjes eruit persen maar Berthil. :wink:
Afbeelding
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

01 okt 2007, 21:22

Berthil schreef:En de nieuwe Cat Cam nokkenas. Volgens de praktijkervaringen uit Duitsland echt een topper, niet alleen meer vermogen maar ook meer koppel. Bovendien vermindert de compressordruk door de betere doorstroming en dat kan ik wel gebruiken aangezien er soms 1,3 bar valt af te lezen op de drukmeter. Dat komt omdat de kleppen langer open staan en de compressor zijn druk beter kwijt kan naar de cilinders, een lagere druk resulteert dus niet in minder vermogen maar een betere vulling van de cilinders. Ik hoop dat de nokkenas er over een week in zit, net op tijd voor Speedy MINI II :)

Ook voor deze nokkenas een compliment aan Beek Autoracing. Ik had hem eerst in Duitsland besteld maar deze kon daar maanden niet geleverd worden omdat men er kennelijk een tekort had aan originele nokkenassen. Éénmaal besteld bij Beek was de nokkenas er binnen één week en ook nog eens tegen een behoorlijk lagere prijs!

Afbeelding
Ik begrijp uit je verhaal dat de nokken zo geslepen zijn dat de kleppen langer open staan.
Maar hebben ze ook meer lift ?
Je moet wel oppassen dat de klepveren sterk genoeg zijn om de klep weer op tijd te kunnen dichten met die brede nokken.
Ik heb dit ook op mijn KTM gedaan maar moest ook andere veren. Anders kan het voorkomen dat bij hogere toeren de zuiger tegen de kleppen komt. :wink:
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

01 okt 2007, 22:22

Dank je voor het meedenken werner :)
De kleppen hebben ook meer lift.
De veren die ik er nu in heb zitten zijn sterk genoeg zodat de kleppen niet blijven hangen. Er rijden zo al wat flink opgevoerde Mini's rond zonder problemen en met een goed resultaat.

De getallen op een rijtje voor de freaks :)

De 1302461 heb ik, de andere twee kun je beter nemen als je aan de Dutch Supercar Challenge meedoet.

Afbeelding
iDarkDesign
Transformer

01 okt 2007, 22:26

Kost dat?!

Tering wil ik ook....

Eerst deze rekening maar eens afwachten.

iDD
jbcola
Brugse zot

02 okt 2007, 12:39

Vind ik allemaal supermods, maar volgens mij blijf je daar beter vanaf als je daar niets van kent :? hoe graag ik het ook zou willen :roll:
Ik spreek natuurlijk alleen maar voor mezelf hé :wink:
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

07 okt 2007, 18:40

De prijzen voor de mods zijn niet meer te betalen dus ben ik een bijbaantje begonnen:

Afbeelding

Vrijdag waren ondergetekende en Hans en Wint in de Dax vertrokken naar Singen om zaterdag naar de Auto-salon Singen te gaan en die dag naar een hotel bij de Ring te rijden om er vandaag een paar rondjes te doen. Op weg naar Singen echt dik knallen met continu 200 km/h achter een E30 M3 aan en een E30 met een M5 blok er in (V6), maar die waren wel bij te houden.

Helaas ging echter mijn Mini gisterenmorgen bij de start in de noodloop en moest ik 20 keer starten voordat hij normaal liep. Op weg naar de autosalon kwamen we langs een BMW dealer die zo vriendelijk was om de computer uit te lezen. Het bleek dat de gasklep zich bij de start niet meer kalibreerde. Aangezien het gaspedaal van de Mini elektronisch is bepaald de Mini bij de start het begin- en eindpunt van de gasklep door deze een keer helemaal open te draaien, en dat deed hij dus niet meer. En als het motormanagement niet weet welke gasklepstand bij de gaspedaalstand hoort gaat deze in de noodloop, geen prettige ervaring.

Daarna steeds bij elke start steeds meer startpogingen nodig, niet leuk meer op 600 km van huis. Na een goede start heb ik dan ook de weg naar huis genomen. Op de terugweg één keer moeten tanken natuurlijk, daarna moest ik wel 50 keer starten en gelukkig deed de Mini het nog één keer wel.

Ik had er een M7 gasklep in zitten, gelukkig had ik thuis de originele nog. Eenmaal thuis was die in een half uurtje gewisseld en alles is nu weer normaal. Sterker nog, het lijkt wel of ik behoorlijk meer vermogen heb. Ik denk dat de gasklep al een tijdje niet meer lekker functioneerde, misschien niet meer helemaal open bij gas intrappen of zo. Weer een ervaring rijker :)
iDarkDesign
Transformer

07 okt 2007, 20:05

Ai dat is wel heel vervelend!

Gelukkig dat het nu wel weer werkt.

iDD
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

08 okt 2007, 10:35

Je heb het gelukkig gehaald 8) helaas wel een mooi dagje op de ring gemist maar dat gaan we binnenkort goed maken.. Rob en ik zijn helemaal verliefd geworden op de ring.. dus snel met de Mini's naar Nurburg!

Terug naar “Show your ride”