Hoeveel te hard moet je rijden dan voordat je bij onze oosterburen een boete krijgt van 750 Euro?
Laatste keer was het 48 te hard en was het "maar" 180 euro!
Mijn ervaring met boetes in Duitsland is dat als het een geringe overtreding was, je gewoon direct een bekeuring krijgt met het geld bedrag en de bekende foto met je snuit er vol op.
Een overtreding in DL wordt niet alleen bepaald op bv aantal te snel gereden km's maar ook de locale situatie. Bv 21 km/u te hard op de snelweg betekent een paar tientjes boete en je bent klaar.
De brief die jij hebt gekregen, krijg je alleen als je een overtreding hebt begaan die je zwaarder wordt aangerekend en dus meestal ook een stuk duurder is.
Voorbeelden die ik ken; te hard bij wegwerkzaamheden, te hard bij een school, te hard en door rood.
Hier zijn ze in DL feller op dan in NL, ook als je geflitst wordt.
Niet om je beroerd te maken maar zo heeft een collega van me een keer te hard gereden (~30 km te hard oid) op een snelweg bij wegwerkzaamheden en die was na het hoorgesprek ruim € 300,= lichter.
Zoals je in het stukje van de ANWB kunt lezen, mag je je verhaal doen en evt een bezwaar indienen.
Ik zou je niet willen adviseren om niet te reageren. De duitsers zijn namelijk redelijk goed in zaken documenteren (Deutsche Grundlichkeit he ) waardoor je een volgende keer als je in DL rijdt wel eens een vervelende verrassing kunt krijgen.
Ivm mijn werk rijd ik (en mijn collega's) erg veel in DL en heb dus in de afgelopen jaren wel wat ervaring opgebouwd Ik hoop dat dit stukje je wat helpt.
het was op een vroege ochtend op een hele rustige weg en let eigenlijk niet vaak op de verkeersborden tot ik zag dat ik geflitst werd.
dacht geen wegwerkzaamheden maar kan het mis hebben.
heb ook 2 foto's maar die zijn heel onduidelijk.
Alleen als je nog eens met die Twingo daar komt, anders is het totaal onbelangrijk want dan moet zij aantonen dat jij degene was die die overtreding heeft begaan. En die brief, zolang hij niet aangetekend is kan jij gewoon zeggen dat je m niet gehad hebt. Wie eist, bewijst.
Maar wat betreft de overtreding ben ik het wel met Marc eens. Door rood of tegen het verkeer in rijden wordt een stuk zwaarder beboet dan snelheidsovertredingen. Zelfs als je met je auto tegen het verkeer in geparkeerd staat (dus aan de verkeerde kant van de weg) kan je beboet worden weet ik uit ervaring (ook niet betaald trouwens, heb nog niet 1 leer een Duitse boete betaald, want heb meestal toch snel genoeg weer een andere auto)
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
In veel gevallen krijgen verkeersovertreders een acceptgiro thuisgestuurd met daarop de hoogte van de boete. Voor een lichte verkeersovertreding wordt een 'Verwarnung' gestuurd, voor een middelzware overtreding wordt een 'Bußgeld' gestuurd. Bestuurders die de bekeuring op de deurmat vinden kunnen deze het beste snel betalen; bij een volgende brief zal de boete veel hoger zijn. De hoogte van de boete loopt dus snel op wanneer een boete niet of te laat betaald wordt. Bij een middelzware overtreding is het soms nodig om een formulier terug te sturen naar de Duitse politie met daarin persoonlijke gegevens; pas daarna zal er een boete gestuurd worden. De verkeersboete kan betaalt worden middels een internationale overschrijving bij de bank. Om dit te doen heb je een speciale code nodig; deze staat meestal onderaan de acceptgiro of in de brief.
Haha, nou dan heb ik elke keer geluk denk ik. Nog nooit wat betaald. Gewoon ontkenne. Dat je iets gehad hebt. Ze kunnen je verder niks maken, behalve acceptgiro's sturen.
Laatst gewijzigd door mushrop op 14 dec 2013, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
heb inderdaad vorig jaar twee bekeuringen tegelijk gehad voor parkeren zonder te betalen en in de verkeerde richting staan (wist helemaal niet dat het niet toegestaan was :-) )
in totaal 20 euro :-D
in een grote stad parkeren kost 2 tot 3 keer zoveel per dag :-D
Was het een flitsauto en heb je die zien staan? Zoja dan ben ik wel benieuwd wat voor een dat was en waar deze ongeveer stond (thv de renault garage ergens??)... Ik rij er wel regelmatig, meestal staan ze te laseren daar
Ben jij op de foto's duidelijk herkenbaar ? Als dat zo is valt er weinig te ontkennen
Klopt trouwens wat Rob zegt. Je kunt ontkennen dat je het schrijven hebt gekregen als deze niet aangetekend is verstuurd. Maar het boete bedrag zal dan wel snel volgen Vandaag de dag werken onze "handhavers" redelijke samen
Gewone boetes in DL vallen over het algemeen wel mee vergeleken met NL. De verhogingen bij herinneringen overigens niet.
Overigens nog wel een tip mocht je willen bellen/schrijven gewoon in net NL doen. Ze kunnen je namelijk niet verplichten dit in het Duits te doen.