Ik gok dat ze het wel voor €500 doen gezien dat de prijs is voor de rest van de chiptuning die zijn doen.
Die 899 is denk ik incl het plaatsen van de pully Als je dit zelf doet scheelt het een hoop.
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Ik gun u graag deze eindresultaten. Maar op zich zou ik daar toch wat kanttekeningen bij willen plaatsen. Want uw waarde's liggen zowat +-15PK hoger dan gemiddeld bij dezelfde uitgevoerde werken. En zeggen dat die 'gemiddelde' cijfers ook al 'positief' bijgesteld kunnen zijn.
Ik heb bij Beek onderstaande werken laten uitvoeren.
-17% pulley met riem
-Software
-461 Catcam nokkenas
Daarbovenop had ik al volgende nieuwe onderdelen.
-GP intercooler (betere koeling)
-Bougies NGK (onderhoud)
-Sportuitlaat (foto)
Het eindresultaat was 225PK en een maximaal koppel van 250NM.
Ik had en heb nog steeds geen DaveF hybride filter. Maar dat zal ook niet zoveel bijbrengen aan vermogen denk ik.
Nu, ik ben tevreden met mijn resultaten (al ga ik volgend seizoen wel enkele stapjes verder). Ik ben er wel vast van overtuigd dat indien ik deze week vijf vermogensbanken ga testen ik ook vijf verschillende resultaten ga hebben. De één al wat positiever dan de andere waarschijnlijk.
Maar op zich zou ik dus qua vergelijking in mijn geval ten opzichte van uw R53 moeten afvragen "wat ging er fout"?
Laatst gewijzigd door MrBean op 14 nov 2012, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Er zijn ook meerdere methode van meten. Dit zorgt voor al dan niet voor kleine verschillen. Daarbij is de software van Fasttach in dit geval custom, dus precies op de motor afgesteld. Dit maakt zeerzeker een groot verschil!
Beek meet statisch. De motor wordt op een vast toerental gezet en wordt maximaal belast.
Een andere methode is bijvoorbeeld met een dynamische meting. Er wordt een run gemaakt van 2000rpm tot max.
Daarbij heb je verschillende methodes van 'rem' op de bank. Maar als het goed is moeten ze allen ongeveer hetzelfde geven. Als ben ik overtuigd van statisch en dynamisch elkaar het meest ontlopen. Waarbij dynamisch meten het meest realistisch is. (letop; mijn mening!)
Vergeet niet dat elke auto anders is. Als de motor goed is ingereden dan kan daar later zeker profijt uit worden gehaald. Een op een juiste manier ingereden motor zal zeerzeker beter presteren. Misschien daardoor het verschil?
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Los van de methode van meten is het voordeel bij Beek dat er al veel MINI's daar getest zijn onder vergelijkbare omstandigheden, en je dus goed onderling kunt vergelijken.
@Frankie: Proef ik daar een idee voor Speedy MINI 4? Wel een leuk idee voor het voorjaar maar dan wel hopen op meer deelnemers dan versie 3!
Wat een bult discussie mannen.
Zoals JunkyXL al aangeeft is dit een never ending discussion. Dit heeft gedeeltelijk te maken met de manier van meten natuurlijk (Zoals BMX en MrBean beschrijven).
Waar het mij in eerste instantie om ging was het beoordelen van het vermogen van de auto en de opbouw hiervan gezien de behaalde topsnelheden en de aanpassingen die in de geschiedenis gedaan zijn. Bij die meting bleek er een slecht verloop van het vermogen boven de 5000 toeren te zijn wat op de lange termijn niet goed voor mijn blok zou zijn. Om deze reden moest de software aangepast worden. Er waren 2 opties: Een relatief standaard opzet van de software (1-2 uur werk) of een volledig op de motor en bijbehorende aanpassingen (15% pully, JCW bougies, ITG inlegfilter en custom uitlaat van BFR-exhaust.be) aangepaste software.
Ik heb dus gekozen voor deze laatste waarbij Fasttech een uur of 5-6 bezig is geweest met mijn auto.
In eerste instantie heeft hij een beginmeting gedaan. Aan de hand daarvan de software handmatig aangepast naar een ogenschijnlijk ideale vermogenskromme. Toen weer op de bank uittesten of dit klopt. Dit heeft hij wel een keer of 3-4 herhaald tot hij de maximale curve gehaald heeft zoals in de grafiek te zien is. Daarna hebben we dit samen op de weg nog even uitgeprobeert
Ik denk dat als je Beek gaat vragen om een custom software te schrijven voor je auto hij er in de meerderheid van de gevallen ook meer PK's uit haalt dan hij beschrijft in zijn standaard Stages.
Een vorige eigenaar heeft uit dit motorblok ook 210 pk laten halen bij HEINZ in België met dezelfde uitlaat, Pully en bougies. Hij had alleen een K&N Typhoon CAI (Denk eerder HotAirIntake ).
Ik ben nu erg blij dat de motor weer soepel loopt en het gevaar op motorschade veel kleiner is. Erg prettige bijkomstigheid is natuurlijk het aantal PK . En of dit nou 5 pk meer of minder is voel ik echt niet. Het gaat mij voornamelijk om de beleving van een MINI en deze is door de tuning alleen maar beter geworden!
Dus kan niet wachten tot het voorjaar er is en we weer gezellig met z'n allen een aantal ritten kunnen rijden!
Zoveel banken zoveel resultaten. Het is een leuke/goede indicatie van voor een na, maar verder teveel variabelen om echt 100% goed het vermogen te meten. Als Tim morgen weer op de bank bij Fasttech gaat, komt er misschien 218pk uit. Da's ook allemaal niet relevant. Tim is tevreden, auto rijdt veel beter dan voor de tuning. Dus missie geslaagd.
Mijn excusses. Ik heb ID slechts een standaard Beek file. Het zijn zoals aangegeven in dit topic prachtige resultaten. Wat de juiste indicatie ook mag zijn qua meting. Iedereen is tevreden, en is dat niet waar het om gaat? Alvast bedankt voor de tip wat betreft 1320.