Goed jongens,
Party goes one...
Gisteravond het gele engine lampje ineens aan...
Bij opnieuw starten bleef het nog steeds branden.
Vanmorgen was het lampje uit, maar bij uitlezen via OBD kreeg ik de volgende melding:
P1681: Driver 5 line 1
Nu lees ik verschillende dingen:
"only can say code P1681=Engin speed calculation error Not sure what fix could be"
Engine speed exceeds treshold
Andere reactie:
Be careful, many had this point to crank pulley. Time for ATI, I guess
Waar heeft dit mee te maken?
Waar staat deze code precies voor?
Re: Cooper S (R53) Sander (Ski/snowboard oplossing?)
- sander_r53
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Nijmegen
Bericht
Re: Cooper S (R53) Sander (Ratel motor)
R53 2005, -17% compressorpulley, custom K&N hybrid airbox, GRS IC, Milltek-catback, M2 header (decat), AP-coilovers, Silverline camberplates, camberlinks, Porsche 964 seats, custom alcantara
- Raymond
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Nijmegen
Bericht
Re: Cooper S (R53) Sander (OBD foutcode P1681)
Joh, lekker weer. Er is vast wel iemand die hier een gedegen antwoord op heeft.

- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Re: Cooper S (R53) Sander (OBD foutcode P1681)
Djeez, geen idee..
Mocht het idd je krukaspulley zijn, ik heb nog een FL pulley liggen in zeer goede staat..
Mocht het idd je krukaspulley zijn, ik heb nog een FL pulley liggen in zeer goede staat..
- Manick
- Sponsor
Bericht
Re: Cooper S (R53) Sander (OBD foutcode P1681)
wat ik even snel in mijn documentatie kan vinden betekend de code: Engine Speed Exeed (rotatie van de motor)
wat ik denk is dat je krukas sensor en je nokkenas sensor niet synchroon lopen of te wel je ketting mogelijk niet meer de juiste lengte heeft.
ander probleem kan zijn dat er mess een sensor defect is
heb je gewoon al geprobeerd bot weg de code te wissen en gewoon gaan rijden/starten?
wat ik denk is dat je krukas sensor en je nokkenas sensor niet synchroon lopen of te wel je ketting mogelijk niet meer de juiste lengte heeft.
ander probleem kan zijn dat er mess een sensor defect is
heb je gewoon al geprobeerd bot weg de code te wissen en gewoon gaan rijden/starten?
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Rosmalen
Bericht
Re: Cooper S (R53) Sander (OBD foutcode P1681)
Dus je kettingspanner werkt niet goed meer als ik dit zo lees...
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer
) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer

MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
- sander_r53
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Nijmegen
Bericht
Re: Cooper S (R53) Sander (OBD foutcode P1681)
Hmmm... dat zou dus toch met die ratel af en toe te maken kunnen hebben.. Als het inderdaad iets met de kettingspanner is verklaard het dat getik bij koude start. Bij opnieuw starten is die ratel steeds weg. Ook bij koud / vochtig weer heb ik eerder die ratel te pakken dan bij droog warm.
Heb inmiddels al een middagje liggen pielen, maar krijg de tooltjes niet op een juiste manier op de kettingspannerbout en ben bang dat ik er af schiet en de bout dol heb. Vraag me af of ik met een kettingspanner alleen het probleem kan oplossen, misschien moet de hele ketting dan wel nieuw.
Ik zal de foutcode eens resetten en kijken of het dan terugkomt. Wat ik wel vreemd vind is dat gister het motorlampje aan was, en nu niet meer.
Heb inmiddels al een middagje liggen pielen, maar krijg de tooltjes niet op een juiste manier op de kettingspannerbout en ben bang dat ik er af schiet en de bout dol heb. Vraag me af of ik met een kettingspanner alleen het probleem kan oplossen, misschien moet de hele ketting dan wel nieuw.
Ik zal de foutcode eens resetten en kijken of het dan terugkomt. Wat ik wel vreemd vind is dat gister het motorlampje aan was, en nu niet meer.
R53 2005, -17% compressorpulley, custom K&N hybrid airbox, GRS IC, Milltek-catback, M2 header (decat), AP-coilovers, Silverline camberplates, camberlinks, Porsche 964 seats, custom alcantara
- sander_r53
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Nijmegen
Bericht
Re: Cooper S (R53) Sander (OBD foutcode P1681)
Foutcode is gereset en tot op heden niet terug gekomen. Neemt niet weg dat er toch echt iets gedaan moet worden nu...
R53 2005, -17% compressorpulley, custom K&N hybrid airbox, GRS IC, Milltek-catback, M2 header (decat), AP-coilovers, Silverline camberplates, camberlinks, Porsche 964 seats, custom alcantara
- sander_r53
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Nijmegen
Bericht
Re: Cooper S (R53) Sander (OBD foutcode P1681)
Het was weer tijd voor de jaarlijkse controle. Dus afgelopen vrijdag even een pre-check gedaan in de smeerput. Helaas kwam ik een kapotte aandrijfashoes tegen aan de bakzijde bestuurderskant. Gister verviel mijn apk, dus moest vandaag toch echt even laten keuren. Zoals verwacht de aandrijfashoes als enige puntje. Dat viel wel weer mee. Alles zat onder de sludge, en de hoes was niet een beetje gescheurd, maar bestond uit twee delen.
Ik zit te denken om misschien maar meteen de hele linkeraandrijfas te vernieuwen. Het kost ietsje meer, maar de arbeid is voor mij hetzelfde...
Ik zit te denken om misschien maar meteen de hele linkeraandrijfas te vernieuwen. Het kost ietsje meer, maar de arbeid is voor mij hetzelfde...
R53 2005, -17% compressorpulley, custom K&N hybrid airbox, GRS IC, Milltek-catback, M2 header (decat), AP-coilovers, Silverline camberplates, camberlinks, Porsche 964 seats, custom alcantara
- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Zuiden
Bericht
Re: Cooper S (R53) Sander (aandrijfashoes gescheurd)
Als je MINI +100k heeft gelopen en bovendien verlaagd is kun je het beste de aandrijfas vernieuwen.
Ik heb een keer alleen de hoes vernieuwd en dat was geen pretje om te doen.
Bovendien is de nieuwe hoes om de een of andere reden ook nooit helemaal dicht geweest, misschien gelekt via de klemmen die moeilijk zelf te monteren zijn zonder speciaal gereedschap.
Arbeid voor hoes alleen kost dus veel meer tijd want de as moet uit elkaar, alleen de as verwisselen gaat behoorlijk snel. De as bij de versnellingsbak is goedkoper dan de as aan de andere kant.
Ik heb een keer alleen de hoes vernieuwd en dat was geen pretje om te doen.
Bovendien is de nieuwe hoes om de een of andere reden ook nooit helemaal dicht geweest, misschien gelekt via de klemmen die moeilijk zelf te monteren zijn zonder speciaal gereedschap.
Arbeid voor hoes alleen kost dus veel meer tijd want de as moet uit elkaar, alleen de as verwisselen gaat behoorlijk snel. De as bij de versnellingsbak is goedkoper dan de as aan de andere kant.
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Rosmalen
Bericht
Re: Cooper S (R53) Sander (aandrijfashoes gescheurd)
Het moeilijkste van de as vervangen vond ik de fussee los krijgen... De rest zit niet zooooo vast als dat pokkeding.
Als ik klaar ben met die van mij, kom ik/we jou wel helpen als je dr aan begint!
Als ik klaar ben met die van mij, kom ik/we jou wel helpen als je dr aan begint!
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer
) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer

MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
- Raymond
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Nijmegen
- sander_r53
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Nijmegen
Bericht
Re: Cooper S (R53) Sander (aandrijfashoes gescheurd)
Dank mannen. Berthil, ik ga dan duidelijk voor een nieuwe as. Helder verhaal en wat arbeid betreft is het zelfs nog minder.
Richard, een pulleytrekker doet wonderen he
Bedankt voor je hulp man!
Ray, ......
Richard, een pulleytrekker doet wonderen he

Bedankt voor je hulp man!
Ray, ......

R53 2005, -17% compressorpulley, custom K&N hybrid airbox, GRS IC, Milltek-catback, M2 header (decat), AP-coilovers, Silverline camberplates, camberlinks, Porsche 964 seats, custom alcantara
- Raj
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Zuid-Limburg
Bericht
Re: Cooper S (R53) Sander (aandrijfashoes gescheurd)
Ik heb laatst mijn beide aandrijfhoezen vervangen.. en inderdaad, het was een stuk sexier geweest als ik gewoon een ander fris asje erin had gestoken.
You go Sander!
You go Sander!
- sander_r53
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Nijmegen
Bericht
Re: Cooper S (R53) Sander (aandrijfashoes gescheurd)
Fusee is er inmiddels naast, as is ook uit de fusee. Ging behoorlijk snel, maar ben nu al een tijdje aan het klooien om de as uit de bak te krijgen... is daar een speciale manier voor? Snap dat ik niet in het midden moet trekken, maar achter het laatste zwarte stuk...
R53 2005, -17% compressorpulley, custom K&N hybrid airbox, GRS IC, Milltek-catback, M2 header (decat), AP-coilovers, Silverline camberplates, camberlinks, Porsche 964 seats, custom alcantara
Onze sponsors