Martijn's Coopertje (covermodel P185)
- Sven
- Volledig MINI minded!
- MartijnGizmo
- Volledig MINI minded!
Bericht
Re: Martijn's Coopertje (nieuwe mod P136)
Verhaaltjes-tijd!
Alweer bijna een jaar geleden was ik voornemens om de Midlands van mijn Coopertje te vervangen door een Getrag-6-bak. Spenki zou dat graag voor me doen, maar gaf me al te kennen dat het bijna net zoveel werk is als meteen een S-motor erin hangen. Goed punt, maar ach, we zien wel. Tot ik ergens in juni lekker op een terrasje zat en hij me een foto stuurde van een auto die bij hem in onderhoud was, en nogal onfortuinlijk aan z'n einde was gekomen. Of ik niet meteen de hele motor+bak en alles erin wilde?
Donor by MartijnKoevoets, on Flickr
Twijfel twijfel, maar m'n vriendin vond meteen dat ik het gewoon moest doen.
Zo gezegd, zo gedaan, dus de donor nog even bekeken. Een beetje zanderig van de aanvaring met een bijna lege sloot, maar met zo'n 130.000km nog redelijk vers en 10.000km geleden nog door Spenki van een nieuwe koppeling voorzien. De auto zelf heeft voor Spenki ook nog een speciale betekenis, wat het verhaal alleen maar mooier maakt.
Mijn plan was om eerst nog een tijdje met de standaard motor rond te gaan rijden, maar volgens Spenki is de pulley veel makkelijker te vervangen als het blok toch uit de auto is. Ok, vooruit, meteen maar wat spullen besteld: Kavs 17% pulley, kortere riem, koudere bougies, een gebruikte GRS Motorsport Version intercooler en zelf een luchtfilter in Dave.F-stijl gemaakt:
Go Faster Goodies by MartijnKoevoets, on Flickr
GRS Motorsport Version by MartijnKoevoets, on Flickr
Hybrid Airbox by MartijnKoevoets, on Flickr
Ondertussen was de donor al van z'n motor ontdaan:
Stripping The Donor by MartijnKoevoets, on Flickr
Stripping The Donor by MartijnKoevoets, on Flickr
Stripped by MartijnKoevoets, on Flickr
W11 by MartijnKoevoets, on Flickr
Parts Ready To Go by MartijnKoevoets, on Flickr
En de kleinere pulley alvast op het blok:
Kavs 17% Installed by MartijnKoevoets, on Flickr
Ondertussen leek het mij een goed idee om nog een keer de 0-100 te meten/filmen met de oude motor. Dat resulteerde in een Midlands-bakje die in z'n 2 vast bleef zitten...
Dus in z'n 2 naar huis getuft en de auto op laten halen door de MINI-koning van Enschede:
Transport by MartijnKoevoets, on Flickr
Die man kan niet stilzitten, dus dezelfde avond nog zag de auto er al zo uit:
Dat betekende wel dat ik per TREIN naar Enschede moest, een licht traumatische ervaring:
I Hate Trains by MartijnKoevoets, on Flickr
In Enschede aangekomen lag de oude motor er al praktisch uit:
Overal kwam nog grind van de roadtrip door Schotland vandaan:
Scottish Gravel by MartijnKoevoets, on Flickr
Vervolgens de nieuwe motor op z'n plek gesleept en begonnen met inbouwen:
New Heart by MartijnKoevoets, on Flickr
De nieuwe intercooler erop:
Mounted Up by MartijnKoevoets, on Flickr
Getrag 6-Speed by MartijnKoevoets, on Flickr
Gearbox Oil by MartijnKoevoets, on Flickr
De nacht doorgebracht in een hotelletje net over de grens in Gronau:
Hotel by MartijnKoevoets, on Flickr
En de volgende ochtend weer verder gegaan waar we gebleven waren:
Second Day by MartijnKoevoets, on Flickr
Ondertussen had Spenki de complete motor-kabelboom al aan de nieuwe stekker gezet:
Rewired by MartijnKoevoets, on Flickr
Hybrid Airbox by MartijnKoevoets, on Flickr
New Engine by MartijnKoevoets, on Flickr
Draadeindes van de crashbalk even extra vastlassen:
Welding by MartijnKoevoets, on Flickr
Crashbalk erop:
Fitting The Crashbar by MartijnKoevoets, on Flickr
Halfway Done by MartijnKoevoets, on Flickr
Achterkantjes van de sleutels omgewisseld voor de chip van de startblokkering:
Key Modding by MartijnKoevoets, on Flickr
Een Varley Red Top 25 past net in het kleine bakje onder de kofferbakvloer van een Cooper:
Battery by MartijnKoevoets, on Flickr
Toen was het tijd voor de eerste start. Die verliep vlekkeloos... heel even draaien tot er weer benzinedruk was, en toen sloeg ie meteen aan. Toch wel even een euforisch momentje!
[BBvideo 650,395][/BBvideo]
Bumper en wielen er weer op:
Almost Ready by MartijnKoevoets, on Flickr
Motorkap van de donor overgezet op mijn MINI:
S-Bonnet by MartijnKoevoets, on Flickr
Wielen er weer op:
Almost Done by MartijnKoevoets, on Flickr
En dat was het eigenlijk, qua ombouwen. Eerste testrondje waarbij alles ok bleek... alleen gaat ie nu veel harder.
Geen idee wat het exacte vermogen is, maar anderen zitten met deze mods op 200-205pk, en zo voelt het eigenlijk ook wel.
All Done by MartijnKoevoets, on Flickr
Eenmaal thuisgekomen een vlot rondje met mijn breed grijnzende vriendin gedaan en de auto helemaal gewassen (jaja!):
Clean! by MartijnKoevoets, on Flickr
#aintcare by MartijnKoevoets, on Flickr
Het plan was vervolgens om het nog even niet op internet te gooien tot de auto ook door de RDW was omgekeurd, uit de categorie "je weet maar nooit". Dat zou slechts een formaliteit zijn, enkele weken laten... maar dat liep iets anders. Ik kreeg het door omstandigheden ontzettend druk qua werk (goede zaak natuurlijk) met als gevolg dat ik werkelijk nérgens tijd voor had. Wel in een half jaar tijd ruim 25.000km gereden met de ombouw, die daarbij geen krimp heeft gegeven. Verbruik bleef verrassend genoeg ook gelijk, al bestond het rijden wel voornamelijk uit urenlang 130-140 in z'n 6 op de snelweg.
[**KNIP GAT VAN EEN HALF JAAR**]
Een Volvo gekocht en de MINI bij Spenki achtergelaten voor groot onderhoud. O.a. een nieuw wiellager, wat onderstel-geluiden, verse APK, oliebeurt, etc, etc. Dat was uiteraard geen enkel probleem voor de beste man, en gisteren toog ik dan ook weer richting Enschede om samen naar de RDW te gaan. Spenki had zelfs een verwoede poging gedaan om de MINI weer schoon te krijgen!
C-c-c-c-combo Spot by MartijnKoevoets, on Flickr
Eenmaal bij onze afspraak bij de RDW, bleek dat de keurmeester er niet zo heel veel van snapte. Wat overleg met een collega en een telefoontje naar het kenniscenter later, was het allemaal al in orde. Alleen wat gemopper op de door mij gekozen rijhoogte, maar complimenten voor de nette inbouw... toch leuk, die erkenning voor al het werk!
RDW by MartijnKoevoets, on Flickr
Vervolgens verraste de keurmeester mij met de vraag of de spoorbreedte ook meteen aangepast moest worden. Dat uiteraard meteen gedaan, en die komt nu met 152cm op het nieuwe kentekenbewijs. Dus altijd een slag om de arm als ik ooit wordt aangehouden voor de wielen met ET25 ipv de originele ET48...
Met een paar dagen kan ik m'n nieuwe kentekencard thuis verwachten, met daarop 120kW ipv 85kW... Het is inmiddels een beetje meer dan dat, maar iig klopt alles qua motornummer etc.
Dit lijkt me ook de uitgelezen plek om Spenki te bedanken voor alle uren die hij erin heeft gestoken. Je bent een topper man!
Deze badge leek me wel op z'n plek inmiddels:
Cooper hybrid by MartijnKoevoets, on Flickr
Maar op deze ben ik eigenlijk nog veel trotser:
ASE Motorsport by MartijnKoevoets, on Flickr
Auto Spenkelink Enschede is mede wat de MINI-hobby voor mij zo leuk maakt!
#racekor by MartijnKoevoets, on Flickr

Alweer bijna een jaar geleden was ik voornemens om de Midlands van mijn Coopertje te vervangen door een Getrag-6-bak. Spenki zou dat graag voor me doen, maar gaf me al te kennen dat het bijna net zoveel werk is als meteen een S-motor erin hangen. Goed punt, maar ach, we zien wel. Tot ik ergens in juni lekker op een terrasje zat en hij me een foto stuurde van een auto die bij hem in onderhoud was, en nogal onfortuinlijk aan z'n einde was gekomen. Of ik niet meteen de hele motor+bak en alles erin wilde?

Twijfel twijfel, maar m'n vriendin vond meteen dat ik het gewoon moest doen.

Mijn plan was om eerst nog een tijdje met de standaard motor rond te gaan rijden, maar volgens Spenki is de pulley veel makkelijker te vervangen als het blok toch uit de auto is. Ok, vooruit, meteen maar wat spullen besteld: Kavs 17% pulley, kortere riem, koudere bougies, een gebruikte GRS Motorsport Version intercooler en zelf een luchtfilter in Dave.F-stijl gemaakt:

Ondertussen was de donor al van z'n motor ontdaan:

En de kleinere pulley alvast op het blok:

Ondertussen leek het mij een goed idee om nog een keer de 0-100 te meten/filmen met de oude motor. Dat resulteerde in een Midlands-bakje die in z'n 2 vast bleef zitten...

Die man kan niet stilzitten, dus dezelfde avond nog zag de auto er al zo uit:

Dat betekende wel dat ik per TREIN naar Enschede moest, een licht traumatische ervaring:

In Enschede aangekomen lag de oude motor er al praktisch uit:

Overal kwam nog grind van de roadtrip door Schotland vandaan:

Vervolgens de nieuwe motor op z'n plek gesleept en begonnen met inbouwen:

De nieuwe intercooler erop:

De nacht doorgebracht in een hotelletje net over de grens in Gronau:

En de volgende ochtend weer verder gegaan waar we gebleven waren:

Ondertussen had Spenki de complete motor-kabelboom al aan de nieuwe stekker gezet:

Draadeindes van de crashbalk even extra vastlassen:

Crashbalk erop:

Achterkantjes van de sleutels omgewisseld voor de chip van de startblokkering:

Een Varley Red Top 25 past net in het kleine bakje onder de kofferbakvloer van een Cooper:

Toen was het tijd voor de eerste start. Die verliep vlekkeloos... heel even draaien tot er weer benzinedruk was, en toen sloeg ie meteen aan. Toch wel even een euforisch momentje!

[BBvideo 650,395][/BBvideo]
Bumper en wielen er weer op:

Motorkap van de donor overgezet op mijn MINI:

Wielen er weer op:

En dat was het eigenlijk, qua ombouwen. Eerste testrondje waarbij alles ok bleek... alleen gaat ie nu veel harder.

Eenmaal thuisgekomen een vlot rondje met mijn breed grijnzende vriendin gedaan en de auto helemaal gewassen (jaja!):

Het plan was vervolgens om het nog even niet op internet te gooien tot de auto ook door de RDW was omgekeurd, uit de categorie "je weet maar nooit". Dat zou slechts een formaliteit zijn, enkele weken laten... maar dat liep iets anders. Ik kreeg het door omstandigheden ontzettend druk qua werk (goede zaak natuurlijk) met als gevolg dat ik werkelijk nérgens tijd voor had. Wel in een half jaar tijd ruim 25.000km gereden met de ombouw, die daarbij geen krimp heeft gegeven. Verbruik bleef verrassend genoeg ook gelijk, al bestond het rijden wel voornamelijk uit urenlang 130-140 in z'n 6 op de snelweg.
[**KNIP GAT VAN EEN HALF JAAR**]
Een Volvo gekocht en de MINI bij Spenki achtergelaten voor groot onderhoud. O.a. een nieuw wiellager, wat onderstel-geluiden, verse APK, oliebeurt, etc, etc. Dat was uiteraard geen enkel probleem voor de beste man, en gisteren toog ik dan ook weer richting Enschede om samen naar de RDW te gaan. Spenki had zelfs een verwoede poging gedaan om de MINI weer schoon te krijgen!

Eenmaal bij onze afspraak bij de RDW, bleek dat de keurmeester er niet zo heel veel van snapte. Wat overleg met een collega en een telefoontje naar het kenniscenter later, was het allemaal al in orde. Alleen wat gemopper op de door mij gekozen rijhoogte, maar complimenten voor de nette inbouw... toch leuk, die erkenning voor al het werk!

Vervolgens verraste de keurmeester mij met de vraag of de spoorbreedte ook meteen aangepast moest worden. Dat uiteraard meteen gedaan, en die komt nu met 152cm op het nieuwe kentekenbewijs. Dus altijd een slag om de arm als ik ooit wordt aangehouden voor de wielen met ET25 ipv de originele ET48...

Met een paar dagen kan ik m'n nieuwe kentekencard thuis verwachten, met daarop 120kW ipv 85kW... Het is inmiddels een beetje meer dan dat, maar iig klopt alles qua motornummer etc.

Dit lijkt me ook de uitgelezen plek om Spenki te bedanken voor alle uren die hij erin heeft gestoken. Je bent een topper man!

Deze badge leek me wel op z'n plek inmiddels:

Maar op deze ben ik eigenlijk nog veel trotser:

Auto Spenkelink Enschede is mede wat de MINI-hobby voor mij zo leuk maakt!

- mushrop
- Volledig MINI minded!
Bericht
Re: Martijn's Coopertje (S-motor op P137)
Spenki for president!
Mooi verhaal vriend, enjoy!
Mooi verhaal vriend, enjoy!
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

- JJJJ
- Volledig MINI minded!
Bericht
Wat een verhaal!
Wat een project, echt heel erg gaaf!!
Wat een project, echt heel erg gaaf!!
- Ipsje
- Be Mini
Bericht
Super leuk verhaal, met veel plezier gelezen.
En voor spenki

En voor spenki

- Daan73
- Leerling Mini lid
Bericht
Zag hem afgelopen maandag wat viezer bij het hek staan
Leuk verhaal, de laatste foto is ook mooi gedaan.
En inderdaad, Roy is een topkerel. Ik ga er over een paar weken ook weer heen

Leuk verhaal, de laatste foto is ook mooi gedaan.
En inderdaad, Roy is een topkerel. Ik ga er over een paar weken ook weer heen

- speedy
- NMC Legend
Bericht
mooi verhaal en ook mooi dat die weer schoon is :-D
De spoorbreedte aanpassen is ook wel wat voor tycho ..
have fun met je custom cooper s 8-)
De spoorbreedte aanpassen is ook wel wat voor tycho ..
have fun met je custom cooper s 8-)
- Ward
- Volledig MINI minded!
Bericht
Goed verhaal! Leuk om te lezen dat het allemaal goed is gegaan en dat Roy je zo goed heeft geholpen! Op nog vele plezierige kilometers!
- Cannuccia
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Martijn's Coopertje (S-motor op P137)
Het is weer een plezier om te lezen! Met de immer fijne foto's.
Goed gedaan, Roy & Martijn

Goed gedaan, Roy & Martijn

MINI F56 Cooper Iced Chocolate ~ KW V1 ~ Speedline Marmora 18x8 ET45
Justa Cooper

Vorige projecten:
~ De Cabbie ~ De Dubman ~ De AB R50 ~ De eerste ~
Justa Cooper

Vorige projecten:
~ De Cabbie ~ De Dubman ~ De AB R50 ~ De eerste ~
- Sven
- Volledig MINI minded!
- Batje
- Volledig MINI minded!
- Berry M
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Ah, daar is de lang verwachte update! Mooi dat je voor een S-blok bent gegaan. Have fun... 

- Erjen
- Bijna verslaafd
Bericht
Wat een gaaf verhaal. Ik heb je Mini ook zien staan bij Roy. Wat is 'ie laaaaaag 

Uhr
Onze sponsors