Martijn's Coopertje (covermodel P185)

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Gebruikersavatar
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede
Berichten: 13795
Lid geworden op: 05 mar 2008, 17:22

Re: Martijn's Coopertje (nieuwe mod P136)

19 apr 2014, 11:05

hahaha humor! 8)
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

Re: Martijn's Coopertje (nieuwe mod P136)

19 apr 2014, 11:28

Verhaaltjes-tijd! :mrgreen:

Alweer bijna een jaar geleden was ik voornemens om de Midlands van mijn Coopertje te vervangen door een Getrag-6-bak. Spenki zou dat graag voor me doen, maar gaf me al te kennen dat het bijna net zoveel werk is als meteen een S-motor erin hangen. Goed punt, maar ach, we zien wel. Tot ik ergens in juni lekker op een terrasje zat en hij me een foto stuurde van een auto die bij hem in onderhoud was, en nogal onfortuinlijk aan z'n einde was gekomen. Of ik niet meteen de hele motor+bak en alles erin wilde?

AfbeeldingDonor by MartijnKoevoets, on Flickr

Twijfel twijfel, maar m'n vriendin vond meteen dat ik het gewoon moest doen. :D Zo gezegd, zo gedaan, dus de donor nog even bekeken. Een beetje zanderig van de aanvaring met een bijna lege sloot, maar met zo'n 130.000km nog redelijk vers en 10.000km geleden nog door Spenki van een nieuwe koppeling voorzien. De auto zelf heeft voor Spenki ook nog een speciale betekenis, wat het verhaal alleen maar mooier maakt.

AfbeeldingDonor by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingDonor by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingDonor by MartijnKoevoets, on Flickr

Mijn plan was om eerst nog een tijdje met de standaard motor rond te gaan rijden, maar volgens Spenki is de pulley veel makkelijker te vervangen als het blok toch uit de auto is. Ok, vooruit, meteen maar wat spullen besteld: Kavs 17% pulley, kortere riem, koudere bougies, een gebruikte GRS Motorsport Version intercooler en zelf een luchtfilter in Dave.F-stijl gemaakt:

AfbeeldingGo Faster Goodies by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingGRS Motorsport Version by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingHybrid Airbox by MartijnKoevoets, on Flickr

Ondertussen was de donor al van z'n motor ontdaan:

AfbeeldingStripping The Donor by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingStripping The Donor by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingStripped by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingW11 by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingParts Ready To Go by MartijnKoevoets, on Flickr

En de kleinere pulley alvast op het blok:

AfbeeldingKavs 17% Installed by MartijnKoevoets, on Flickr

Ondertussen leek het mij een goed idee om nog een keer de 0-100 te meten/filmen met de oude motor. Dat resulteerde in een Midlands-bakje die in z'n 2 vast bleef zitten... :() Dus in z'n 2 naar huis getuft en de auto op laten halen door de MINI-koning van Enschede:

AfbeeldingTransport by MartijnKoevoets, on Flickr

Die man kan niet stilzitten, dus dezelfde avond nog zag de auto er al zo uit:

AfbeeldingStripped by MartijnKoevoets, on Flickr

Dat betekende wel dat ik per TREIN naar Enschede moest, een licht traumatische ervaring:

AfbeeldingI Hate Trains by MartijnKoevoets, on Flickr

In Enschede aangekomen lag de oude motor er al praktisch uit:

AfbeeldingStripped by MartijnKoevoets, on Flickr

Overal kwam nog grind van de roadtrip door Schotland vandaan:

AfbeeldingScottish Gravel by MartijnKoevoets, on Flickr

Vervolgens de nieuwe motor op z'n plek gesleept en begonnen met inbouwen:

AfbeeldingNew Heart by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingNew Heart by MartijnKoevoets, on Flickr

De nieuwe intercooler erop:

AfbeeldingMounted Up by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingNew Heart by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingGetrag 6-Speed by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingGearbox Oil by MartijnKoevoets, on Flickr

De nacht doorgebracht in een hotelletje net over de grens in Gronau:

AfbeeldingHotel by MartijnKoevoets, on Flickr

En de volgende ochtend weer verder gegaan waar we gebleven waren:

AfbeeldingSecond Day by MartijnKoevoets, on Flickr

Ondertussen had Spenki de complete motor-kabelboom al aan de nieuwe stekker gezet:

AfbeeldingRewired by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingHybrid Airbox by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingNew Engine by MartijnKoevoets, on Flickr

Draadeindes van de crashbalk even extra vastlassen:

AfbeeldingWelding by MartijnKoevoets, on Flickr

Crashbalk erop:

AfbeeldingFitting The Crashbar by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingHalfway Done by MartijnKoevoets, on Flickr

Achterkantjes van de sleutels omgewisseld voor de chip van de startblokkering:

AfbeeldingKey Modding by MartijnKoevoets, on Flickr

Een Varley Red Top 25 past net in het kleine bakje onder de kofferbakvloer van een Cooper:

AfbeeldingBattery by MartijnKoevoets, on Flickr

Toen was het tijd voor de eerste start. Die verliep vlekkeloos... heel even draaien tot er weer benzinedruk was, en toen sloeg ie meteen aan. Toch wel even een euforisch momentje! :mrgreen:

[BBvideo 650,395][/BBvideo]

Bumper en wielen er weer op:

AfbeeldingAlmost Ready by MartijnKoevoets, on Flickr

Motorkap van de donor overgezet op mijn MINI:

AfbeeldingS-Bonnet by MartijnKoevoets, on Flickr

Wielen er weer op:

AfbeeldingAlmost Done by MartijnKoevoets, on Flickr

En dat was het eigenlijk, qua ombouwen. Eerste testrondje waarbij alles ok bleek... alleen gaat ie nu veel harder. :lol: Geen idee wat het exacte vermogen is, maar anderen zitten met deze mods op 200-205pk, en zo voelt het eigenlijk ook wel. 8)

AfbeeldingAll Done by MartijnKoevoets, on Flickr

Eenmaal thuisgekomen een vlot rondje met mijn breed grijnzende vriendin gedaan en de auto helemaal gewassen (jaja!):

AfbeeldingClean! by MartijnKoevoets, on Flickr

Afbeelding#aintcare by MartijnKoevoets, on Flickr

Het plan was vervolgens om het nog even niet op internet te gooien tot de auto ook door de RDW was omgekeurd, uit de categorie "je weet maar nooit". Dat zou slechts een formaliteit zijn, enkele weken laten... maar dat liep iets anders. Ik kreeg het door omstandigheden ontzettend druk qua werk (goede zaak natuurlijk) met als gevolg dat ik werkelijk nérgens tijd voor had. Wel in een half jaar tijd ruim 25.000km gereden met de ombouw, die daarbij geen krimp heeft gegeven. Verbruik bleef verrassend genoeg ook gelijk, al bestond het rijden wel voornamelijk uit urenlang 130-140 in z'n 6 op de snelweg.

[**KNIP GAT VAN EEN HALF JAAR**]

Een Volvo gekocht en de MINI bij Spenki achtergelaten voor groot onderhoud. O.a. een nieuw wiellager, wat onderstel-geluiden, verse APK, oliebeurt, etc, etc. Dat was uiteraard geen enkel probleem voor de beste man, en gisteren toog ik dan ook weer richting Enschede om samen naar de RDW te gaan. Spenki had zelfs een verwoede poging gedaan om de MINI weer schoon te krijgen! :yeah

AfbeeldingC-c-c-c-combo Spot by MartijnKoevoets, on Flickr

Eenmaal bij onze afspraak bij de RDW, bleek dat de keurmeester er niet zo heel veel van snapte. Wat overleg met een collega en een telefoontje naar het kenniscenter later, was het allemaal al in orde. Alleen wat gemopper op de door mij gekozen rijhoogte, maar complimenten voor de nette inbouw... toch leuk, die erkenning voor al het werk! :))

AfbeeldingRDW by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingRDW by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingRDW by MartijnKoevoets, on Flickr

Vervolgens verraste de keurmeester mij met de vraag of de spoorbreedte ook meteen aangepast moest worden. Dat uiteraard meteen gedaan, en die komt nu met 152cm op het nieuwe kentekenbewijs. Dus altijd een slag om de arm als ik ooit wordt aangehouden voor de wielen met ET25 ipv de originele ET48... :mrgreen:

Met een paar dagen kan ik m'n nieuwe kentekencard thuis verwachten, met daarop 120kW ipv 85kW... Het is inmiddels een beetje meer dan dat, maar iig klopt alles qua motornummer etc. 8)


Dit lijkt me ook de uitgelezen plek om Spenki te bedanken voor alle uren die hij erin heeft gestoken. Je bent een topper man! :icon_top:

Deze badge leek me wel op z'n plek inmiddels:

AfbeeldingCooper hybrid by MartijnKoevoets, on Flickr

Maar op deze ben ik eigenlijk nog veel trotser:

AfbeeldingASE Motorsport by MartijnKoevoets, on Flickr

Auto Spenkelink Enschede is mede wat de MINI-hobby voor mij zo leuk maakt! :-))

Afbeelding#racekor by MartijnKoevoets, on Flickr
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

Re: Martijn's Coopertje (S-motor op P137)

19 apr 2014, 12:07

Spenki for president!

Mooi verhaal vriend, enjoy!
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Gebruikersavatar
JJJJ
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Culemborg
Berichten: 2302
Lid geworden op: 11 nov 2009, 11:21

Re: Martijn's Coopertje (S-motor op P137)

19 apr 2014, 12:20

Wat een verhaal!
Wat een project, echt heel erg gaaf!!
Ipsje
Be Mini
Be Mini
Locatie: Enschede
Berichten: 561
Lid geworden op: 30 okt 2012, 22:11

Re: Martijn's Coopertje (S-motor op P137)

19 apr 2014, 12:21

Super leuk verhaal, met veel plezier gelezen.

En voor spenki :-)) :-))
Afbeelding
Daan73
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 dec 2012, 14:48

Re: Martijn's Coopertje (S-motor op P137)

19 apr 2014, 12:23

Zag hem afgelopen maandag wat viezer bij het hek staan :D

Leuk verhaal, de laatste foto is ook mooi gedaan.

En inderdaad, Roy is een topkerel. Ik ga er over een paar weken ook weer heen :wink:
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Martijn's Coopertje (S-motor op P137)

19 apr 2014, 12:25

mooi verhaal en ook mooi dat die weer schoon is :-D
De spoorbreedte aanpassen is ook wel wat voor tycho ..
have fun met je custom cooper s 8-)
Afbeelding
Ward
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede / Zutphen
Berichten: 2314
Lid geworden op: 21 nov 2011, 20:05

Re: Martijn's Coopertje (S-motor op P137)

19 apr 2014, 12:29

Goed verhaal! Leuk om te lezen dat het allemaal goed is gegaan en dat Roy je zo goed heeft geholpen! Op nog vele plezierige kilometers!
Cannuccia
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Uithoorn
Berichten: 4013
Lid geworden op: 12 aug 2008, 08:44

Martijn's Coopertje (S-motor op P137)

19 apr 2014, 12:30

Het is weer een plezier om te lezen! Met de immer fijne foto's.
Goed gedaan, Roy & Martijn
Afbeelding
MINI F56 Cooper Iced Chocolate ~ KW V1 ~ Speedline Marmora 18x8 ET45
Justa Cooper

Afbeelding

Vorige projecten:
~ De Cabbie ~ De Dubman ~ De AB R50 ~ De eerste ~
Gebruikersavatar
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede
Berichten: 13795
Lid geworden op: 05 mar 2008, 17:22

Re: Martijn's Coopertje (S-motor op P137)

19 apr 2014, 12:52

hèhè eindelijk!

Goed verhaal, lekker kort! :mrgreen:
Batje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Veghel
Berichten: 2500
Lid geworden op: 02 jul 2008, 16:37

Re: Martijn's Coopertje (S-motor op P137)

19 apr 2014, 13:29

Super update weer. Enjoy!!
Afbeelding

Waarom? Omdat het kan, daarom
Berry M
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Beilen
Berichten: 2133
Lid geworden op: 10 feb 2009, 17:11

Re: Martijn's Coopertje (S-motor op P137)

19 apr 2014, 17:33

Ah, daar is de lang verwachte update! Mooi dat je voor een S-blok bent gegaan. Have fun... :icon_top:
Afbeelding
Ginoceros schreef:Interessante, niet verprutste Mini die 1x/ 6mnd op de weg komt en niet boven de 2000t uitkomt
Erjen
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 855
Lid geworden op: 13 mar 2012, 21:40

Re: Martijn's Coopertje (S-motor op P137)

19 apr 2014, 18:42

Wat een gaaf verhaal. Ik heb je Mini ook zien staan bij Roy. Wat is 'ie laaaaaag :D
Uhr

Terug naar “Show your ride”