Denk dat ik mijn radiator en IC ook eens even in de lak ga zetten...
Makkelijk project lijkt me zo...
Moet alleen de hele zooi weer los.. pfffff
Andor R56 S -> Corbeau
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Re: Andor R56 S Sparkling Silver -> Cool, cooler, ....
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer
) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie

- Raj
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
GVD dat wordt knikkerspuitbussen! haha
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Waarom wil jij nog kouder met die ijsmachine van je?
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
) | bar-end mirrors

- Raj
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
BMX schreef:Waarom wil jij nog kouder met die ijsmachine van je?

- mushrop
- Volledig MINI minded!
Bericht
Re: Andor R56 S Sparkling Silver -> Update
Best bizar dit. Zou een andere kleur dan zwart ook nog verschil maken vraag ik me af. Bij een 2ng gen zit de IC natuurlijk wel aan de voorkant en zou hij theoretisch gezien kunnen opwarmen door in de zon te staan (zoals ze ook aangeven in het filmpje).
Maar wat mij vooral verbaasde is het temp verschil zonder rijwind, want dat is hier in deze regio, waar het nog wel eens druk kan zijn, best handig om te weten! Ik ga gelijk een spuitbus halen
Maar wat mij vooral verbaasde is het temp verschil zonder rijwind, want dat is hier in deze regio, waar het nog wel eens druk kan zijn, best handig om te weten! Ik ga gelijk een spuitbus halen

BMX schreef:Zwarte intercooler FTW!!!
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Kan allemaal moeilijke termen gaan gebruiken.. maar t werkt alleen met zwart
Denk dat de IC vergenoeg naar achter ligt. Denk dat je sowieso verschil gaat zien.
Mijn IC en radiator gaan er iig binnenkort af voor een kleurtje!
Re: Andor R56 S Sparkling Silver -> Update
Het werkt alleen met zwart! Waarom? Zwart zorgt voor een grotere warmte afvoer.mushrop schreef:Best bizar dit. Zou een andere kleur dan zwart ook nog verschil maken vraag ik me af. Bij een 2ng gen zit de IC natuurlijk wel aan de voorkant en zou hij theoretisch gezien kunnen opwarmen door in de zon te staan (zoals ze ook aangeven in het filmpje).
Maar wat mij vooral verbaasde is het temp verschil zonder rijwind, want dat is hier in deze regio, waar het nog wel eens druk kan zijn, best handig om te weten! Ik ga gelijk een spuitbus halen![]()
BMX schreef:Zwarte intercooler FTW!!!
Kan allemaal moeilijke termen gaan gebruiken.. maar t werkt alleen met zwart

Denk dat de IC vergenoeg naar achter ligt. Denk dat je sowieso verschil gaat zien.
Mijn IC en radiator gaan er iig binnenkort af voor een kleurtje!
) | bar-end mirrors

- mushrop
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ik heb de test gezien, maar ik snap het toch niet helemaal. Zwart absorbeert juist warmte ipv dat het warmte afvoerd toch? Zet maar een zwarte IC en een witte IC in de zon en die zwarte zal een stuk heter worden. Dat is ook wat ze zeggen in het filmpje. Dus daarom begrijp ik het niet helemaal. Dus gooi er maar gerust wat moeilijke termen door hoor, wil het graag begrijpen namelijk.
Bij een 2nd gen zit de IC niet bepaald naar achteren, hij zit direct vooraan achter de onderste grill.
Bij een 2nd gen zit de IC niet bepaald naar achteren, hij zit direct vooraan achter de onderste grill.

- Andor
- Be Mini
Bericht
Ik gok dat juist doordat het zwart meer energie absobeerd dat de wartme vanuit de IC sneller van binnen naar buiten kan gaan aangezien de zwarte laag oppervlakkig is.
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Je moet hier nog mee leren rekenen, is een hel!
Ik ben een poging aan t doen om t begrijpelijk uit te schrijven.. pffff science is a bitch!
Wacht maar!Andor schreef:Ik gok dat juist doordat het zwart meer energie absobeerd dat de wartme vanuit de IC sneller van binnen naar buiten kan gaan aangezien de zwarte laag oppervlakkig is.
Je moet hier nog mee leren rekenen, is een hel!
Ik ben een poging aan t doen om t begrijpelijk uit te schrijven.. pffff science is a bitch!

) | bar-end mirrors

- Andor
- Be Mini
Bericht
Heb wel wat thermodynamica gehad maar alleen de basis van koelvermogen en etc... Kijk er nu al naar uit[FACE WITH STUCK-OUT TONGUE AND TIGHTLY-CLOSED EYES]
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Het is een zeer lastig onderwerp. Ik heb er even wat boeken bij gepakt en ook even Google gebruikt. Ik hoop dat het iets wat duidelijk wordt 
Zwart neemt idd warmte aan door straling. Het gaat hier om convectie.
Een grilleplaat is ook altijd zwart. De koelvinnen van je computer ook, kachels van vroeger ook, al was dat ook omdat ze toch vies werden door de roet. Dit doordat zwart zijn warmte makkelijker afgeeft.
Voor een niet-zwart oppervlak is de uitgestraalde energiestroom (convectie) kleiner dan die van een zwart lichaam; de ideale waarde moet dan vermenigvuldigd worden met de emissiecoëfficiët þ, die afhankelijk is van het materiaal van het oppervlak en tussen 0 en 1 ligt:
Materiaal þ (richtwaarde)
aluminiumfolie 0,1 (daarom kan je dat snel aanraken nadat het van de bbq komt!)
gewalst plaatstaal 0,65 - 0,70
glas 0,94
papier 0,95
witte verf, hoogglans 0,90
zwarte verf, mat 0,97
Het warmtetransport wordt berekend door de wet van Newton:
Q = h.ΔT.A
Waarbij
Q = warmtetransport (in W)
h = convectiecoëfficiënt (in W/m²K)
ΔT = temperatuurverschil (in graden Kelvin, K)
A = convectieoppervlak
De 'h' van zwart is groter dan andere kleuren. Een grotere h zorgt voor een grotere Q en wat dus resulteert in lager temperaturen.
Je ziet ook meteen dat een grotere intercooler (oppervlak) beter is.
De reden van een glimmende IC of koeler is puur estetisch. Het zelf verven van de radiators is niet de beste manier. Een te dikke laag verf zorgt voor een issolatielaag. De beste oplossing is anodiseren; dan zit de kleur in het metaal en is het heeeeeeel dun. Dan zal het t op zn best werken. Poedercoaten is te dik, dus geen optie.
Het issolerende effect is ook terug te zien. De test mét wind. Dan is het verschil minder groot. Het is dus een kleine afweging wat te doen. Ik denk met onze straatauto's, dan zwart sowieso een goed idee is!
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo? Anders hoor ik t snel genoeg denk ik zo
Misschien dat Rianne ook nog wat nuttige info heeft? Die zit namelijk in de bussiness met dit soort gein.

Zwart neemt idd warmte aan door straling. Het gaat hier om convectie.
Een grilleplaat is ook altijd zwart. De koelvinnen van je computer ook, kachels van vroeger ook, al was dat ook omdat ze toch vies werden door de roet. Dit doordat zwart zijn warmte makkelijker afgeeft.
Voor een niet-zwart oppervlak is de uitgestraalde energiestroom (convectie) kleiner dan die van een zwart lichaam; de ideale waarde moet dan vermenigvuldigd worden met de emissiecoëfficiët þ, die afhankelijk is van het materiaal van het oppervlak en tussen 0 en 1 ligt:
Materiaal þ (richtwaarde)
aluminiumfolie 0,1 (daarom kan je dat snel aanraken nadat het van de bbq komt!)
gewalst plaatstaal 0,65 - 0,70
glas 0,94
papier 0,95
witte verf, hoogglans 0,90
zwarte verf, mat 0,97
Het warmtetransport wordt berekend door de wet van Newton:
Q = h.ΔT.A
Waarbij
Q = warmtetransport (in W)
h = convectiecoëfficiënt (in W/m²K)
ΔT = temperatuurverschil (in graden Kelvin, K)
A = convectieoppervlak
De 'h' van zwart is groter dan andere kleuren. Een grotere h zorgt voor een grotere Q en wat dus resulteert in lager temperaturen.
Je ziet ook meteen dat een grotere intercooler (oppervlak) beter is.
De reden van een glimmende IC of koeler is puur estetisch. Het zelf verven van de radiators is niet de beste manier. Een te dikke laag verf zorgt voor een issolatielaag. De beste oplossing is anodiseren; dan zit de kleur in het metaal en is het heeeeeeel dun. Dan zal het t op zn best werken. Poedercoaten is te dik, dus geen optie.
Het issolerende effect is ook terug te zien. De test mét wind. Dan is het verschil minder groot. Het is dus een kleine afweging wat te doen. Ik denk met onze straatauto's, dan zwart sowieso een goed idee is!
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo? Anders hoor ik t snel genoeg denk ik zo

Misschien dat Rianne ook nog wat nuttige info heeft? Die zit namelijk in de bussiness met dit soort gein.
) | bar-end mirrors

- Casper
- Volledig MINI minded!
Bericht 
mods: dual oil catch can. M7 Vortex carbon hoodscoop, Carbon zijpanels/ achterspoiler/dashboard/pook/middentunnel/deurgrepen binnen en buiten, JCW Carbon spiegelkappen JCW Remmen/lerder dashboard/spoilertrim/extra tellers. Erbach achterstabistang. Chrome gone. Diff achter. ramen getint achter. Jap racing velgen 17 inch 8,25 J. MINI OEM dagrij LED verlichting. short antenna
Dus het klopt
lekker kort door bocht sorry. Dus dan heeft de Wagner er bijvoorbeeld al over nagedacht want die word in het zwart geleverd in tegenstelling tot Forge

lekker kort door bocht sorry. Dus dan heeft de Wagner er bijvoorbeeld al over nagedacht want die word in het zwart geleverd in tegenstelling tot Forge

mods: dual oil catch can. M7 Vortex carbon hoodscoop, Carbon zijpanels/ achterspoiler/dashboard/pook/middentunnel/deurgrepen binnen en buiten, JCW Carbon spiegelkappen JCW Remmen/lerder dashboard/spoilertrim/extra tellers. Erbach achterstabistang. Chrome gone. Diff achter. ramen getint achter. Jap racing velgen 17 inch 8,25 J. MINI OEM dagrij LED verlichting. short antenna
- Andor
- Be Mini
- mushrop
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ik ben ook overtuigd, thnx

Onze sponsors