Trackday Cooper R50 (of toch een R53)

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
HHBBXX
4 op een rij!
4 op een rij!
Duitsland

Re: Trackday Cooper R50 (of toch een R53)

12 feb 2024, 14:50

Dat wordt wel wat!
Youth isn't a time of life, it's a state of mind
prensel
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Nederland

10 mei 2024, 09:30

Eindelijk....
De motor gaat er in maar eerst nog even goed cleanen...
miniR53.jpg
prensel
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Nederland

02 jun 2024, 10:26

Weer wat weekjes verder en de tijd begint te dringen want ik sta ingeschreven voor 15 Juni bij Wings and Wheels op Gilze Rijen. Maar er is veel gebeurd !
Het blok hangt er inmiddels in, in de Vibratech spullen en alles voorzien van nieuwe (silicone) slangen.

Het hele onderstel er onderuit en voor en achter gestraald en opnieuw in de primer en gelakt.
En zo autistisch als ik ben heb ik alle bouten ook maar gestraald, opnieuw verzinkt en blauw/zilver gepassiveerd.
Wilde eerst goud gepassiveerd doen maar dat was een beetje te...

Alle ophangingsdelen slijtdelen/rubbers en wiellagers vervangen door SKF spul.
Remmen uiteindelijk vervangen door MCS R56 remmen rondom.
Uiteraard weer alles eerst stralen en in rood afgelakt. Ook alle zuigers en rubbers vernieuwd en stahlflex leidingen.
signal-2024-06-02-101000_005.jpeg
Remschijven heb ik uiteindelijk voor Zimmermann Sports gekozen met Ferodo DS2500 blokken.
Banden worden Nankang (denk ik), en ik denk voor 18" JCW velgen. Moet nog even kijken wat ik heb liggen.

Achter draagarmen vervangen door aluminium van R56.
Ook weer stralen en in alu kleur afgelakt zodat ze netjes schoon blijven.
Een setje van Maxspeedingrods verstelbare camber arms gemonteerd.
signal-2024-06-02-101000_007.jpeg
Met nog een goede 10 dagen te gaan wordt het spannend..
Laatste 3 dagen voor de 15e nog even een APK erop en dan wat testen en afstellen op de openbare weg :-)
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator

02 jun 2024, 18:29

Zo! Je bent hard bezig geweest!
Succes met het af krijgen voor 15 juni.

Mocht je niet tevreden zijn met de remmen, ik heb goede ervaringen op de Nürburgring en Spa met TAROX F2000 schijven icm compound 114 blokken op mijn R53 GP die ik destijds had op de vooras.
prensel
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Nederland

05 jun 2024, 20:26

niekcarfreak schreef:
02 jun 2024, 18:29
Zo! Je bent hard bezig geweest!
Succes met het af krijgen voor 15 juni.

Mocht je niet tevreden zijn met de remmen, ik heb goede ervaringen op de Nürburgring en Spa met TAROX F2000 schijven icm compound 114 blokken op mijn R53 GP die ik destijds had op de vooras.
Helemaal af gaat hij zeker niet worden voor de 15e maar rijdbaar en veilig is voor de 15e voldoende.
Daarna ga ik hem verder afwerken en in de plastidip zetten, een of andere opvallende kleur orange of geel ofzo :-)

Morgen komen de laatste bestelde onderdelen binnen en dan kan hij dit weekende weer op de wielen staan.
Voor de uitlaat moet ik nog wel een passen en meten want ik heb er nu een Miltek voorpijp met kat opzitten, dan een JCW middendemper en als laatste een R56 einddemper (Scorpion oid). Voor de achterste ophangbeugel moet ik iets op maat maken. Ik weet niet of de achterste R56 beugels gebruikt kunnen worden maar die kosten nieuw 50 euri per stuk bij Mini/BMW. dus ik klus zelf wel even wat.

Die remoptie houd ik zeker even in gedachte !
prensel
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Nederland

21 jun 2024, 08:30

Helaas... de Wings and Wheels heb ik niet gehaald ivm ontbrekende onderdelen aka verkeerd bestelde onderdelen.
Het is nu nog wachten op de Ferodo DS2500 remblokken en de Cobra stoelframes uit de UK.

Volgende planning is 19 Juli op Meppen, dat moet toch echt wel een keer gaan lukken :-)
448790425_7810509088994960_6355138262567115710_n.jpg
Hopelijk dit weekend de motor voor het eerst starten en dan volgende week wat km op de weg gaan maken.
Dan gaat Adrian ook (op afstand ) de JCW ECU aanpassen op de Newman nokkenas, 550cc injectoren, spruitstuk etc etc.
Ben benieuwd hoe dat gaat en wat het op zal leveren....
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

21 jun 2024, 12:11

Mooi project en ga ik zeker volgen. Vergeet ook een rolkooi niet? Een JCW heeft van zichzelf een mooi vermogen, als je dat wat kan verbeteren zonder grote ingrepen en verder wegligging/gewicht verbeterd dan heb je een hele mooie en betrouwbare trackday auto waarmee je ook nog 'normaal' mee kan rijden.

Mijn R53 heeft ook een krukas die een tik heeft gehad in een bocht op de Ring en daar moet ook een nieuwe in. Die motor is opgebouwd met stalen cilinder sleuven etc. dus die wil ik wel weer werkend krijgen. Dat project staat in deze draad met 10 jaar aan sleutelen, uitproberen en steeds harder rijden op de Ring. In het begin motor vermogen, later aerodynamica en gewichtsvermindering. Maar natuurlijk ook altijd focus op een zo laag mogelijke IAT.
viewtopic.php?f=3&t=36

Wat dat betreft pak jij het beter en sneller aan. Voor mij was het een leerproces en was in het begin de auto ook mijn enige auto.
prensel
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Nederland

23 jun 2024, 11:08

Ik heb er nu een rolbeugel/halve kooi van Wiechers in zitten maar wil die zsm vervangen door een volledige kooi. Denk zelf ook dat er met wegligging het meeste te behalen valt vandaar dat ik nu gelijk naar een R56S onderstel ben overgegaan en de motor best 'standaard' getuned heb. Betrouwbaarheid en wendbaarheid vind ik belangrijker dan rechtuit-snelheid waar je op de meeste circuits (los van de Ring) toch niet zoveel aan hebt. Verder wil ik ook de running kosten laag proberen te houden dus wil voor 16" velgen gaan (OZ of TD1.2) met Accelator 651 of Toyo R888R. die zijn in 16" beter verkrijgbaar en goedkoper. Ik ga er vanuit dat met een hele trackday of twee er wel een setje doorheen gaat en dan is 50 per band prijsverschil best de moeite. Ik zal zoiezo binnenkort een lijstje posten met daarin wat alles nu gekost heeft, ook al wil ik dat zelf nu misschien niet eens meer weten.....
prensel
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Nederland

18 aug 2024, 20:17

Eindelijk, it is alive :-)

Gisteren op de MP24 trackday dag in Meppen zijn de eerste meters gemaakt :-)
MP24Trackday.jpg
Na redelijk wat tegenslagen en vertragingen was hij dan eindelijk helemaal technisch rijwaardig.
Optisch moet er nog wel wat gebeuren maar dat zie je toch niet als je hard gaat :-)

Op het laatste moment uiteraard nog van alles toegevoegd en veranderd.
Whiteline stabi achter, baffles in de carter gelast,
baffled.jpg
Janspeed ipv Miltek spruitstuk toch wel wel eronder, dat soort 'dingetjes'...

Ik had nog een EMUMaster Black ECU besteld maar die was nog niet binnen.
Dus mezelf maar verdiept in het zelf mappen van de OEM ECU om te zorgen dat de motor in ieder geval niet te arm zou lopen.
Dat ging eigenlijk prima en op de wideband lambda kon ik keurig in de gaten houden of alles goed ging.

Heel veel informatie over het zelf mappen is te vinden hier:

Motortje heeft uitstekend gelopen, lekker pittig, ophanging nog iets verlaagd ter plaatse en beetje met de bandenspanning lopen spelen.
Uiteindelijk lekker rondjes van 1.41 op voor mij nog het onbekende Meppen kunnen maken dus dat was prima.

Op naar de volgende :-)
Laatst gewijzigd door prensel op 07 sep 2024, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
prensel
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Nederland

18 aug 2024, 20:52

Nog wat kiekjes :-)

Onderkant achter
Mini bottom.jpg
Onderkant voor
Mini bottom front.jpg
Motortje
Mini engine.jpg
Mini engine.jpg (61.07 KiB) 1076 keer bekeken
Laatst gewijzigd door prensel op 08 sep 2024, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

18 aug 2024, 23:00

Heel netjes allemaal!
prensel
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Nederland

19 aug 2024, 09:10

Bedankt Berthil, het was wel even een 'klusje' om het allemaal zo te krijgen.

De basis was een leeg gesloopte Cooper S koets, zonder voorkop en achterbumper, die ik al een paar jaar had staan.
Een van de weinige dichte versies (dus zonder pano) dak en daarom voor mij de ideale basis voor trackgebruik.

Ik ben begin maart 2024 begonnen met een motor op te bouwen dus in totaal zon 5 maanden aan het bouwen geweest aan de hele auto..
De afgelopen jaren had ik al wel veel onderdelen verzameld, soms ook de verkeerde, want ik wilde zoveel al hebben liggen voordat ik er aan begon. Maar als ik nu weet wat ik nog bij heb moeten kopen was ik nog niet op de helft zeg maar...

Een lijstje met wat prijzen zodat iedereen een beetje kan zien wat zoiets kost.

- lege Cooper S rollende koets met deuren en kenteken: 450 euro (Private)
- voorkop met voor/achter bumper: 350 euro (Private)
- Wiechers Clubsport rolbeugel: 350 euro (Private)
- 6-puntsgordel: 195 euro (Biesheuvel)
- Cobra Monaco Pro stoel met FIA keur (nu alleen nog bestuurder): 275 euro
- Cobra stoelframes (L+R): 100 euro (Lohen)
- OMP verstelbare stoelrails (L+R): 50 euro (Private)
- GP1 dashboard set (grote en kleine klok): 150 euro (Private)
- JCW ECU + EWS + BC1: 300 euro (Private)
- Sparco stuurnaaf: 75 euro (Biesheuvel)
- Lederen sportstuur: GRATIS :-)
- PI Research datalogger: 150 euro (MiniSpares UK)
- AIM wideband lambda: 195 euro (Private)
- BKL versnellingsbak: 300 euro (Private)
- Redline MTF oil:
- set je aandrijfassen: 150 euro (Private)
- Maxspeed verstelbare stangen: 100 euro (Private)
- Whiteline torsiebar achterzijde + verstelbare endlinks: 320 euro (Driftshop)
- Whiteline verstelbare endlinks voorzijde: 70 euro 9Private)
- motorblok onderblok met goede krukas: 550 euro (MiniMania)
- gereviseerde JCW kop 750 euro (Private)
- 550cc injectoren: 150 euro (Private)
- Brandstofpomp + filter: 120 euro (Autodoc)
- Valeo vliegwiel: 50 euro (Private)
- Newman PH2/3 nokkenas: 150 euro (Private)
- gereviseerde SuperCharger met 17% (ook die opnieuw gedaan): 550 euro (Miniparts)
- JanSpeed spruitstuk met cat delete: 500 euro (Orranje)
- R56 midden en eindemper: 150 euro (Private)
- R56 subframe met draagarmen: 125 euro (Private)
- GAZ coilovers met revisie door Gaz : 800 euro (GAZ)
- SKF wiellagerset achrter R56: 130 euro (Autodoc)
- SKF wiellagerset voorzijde R56: 140 euro (Autodoc)
- SKF fuseekogelset: 60 euro (Autodoc)
- SKF draagarmrubbers: 25 euro (Autodoc)
- Zimmerman remschijvenset rondom: 270 euro (Autodoc)
- Ferodo DS2500 remblokken rondom: 305 euro (WinParts)
- Acellera 651 Soft banden 205/45/17: 425 euro (Racebanden.NL)
- JCW velgenset: 300 euro (Private)
- wielboutenset (studs): 75 euro (MiniSpeed)
- Goodrige staalflex remleidingset 150 euro (Private)
- Forge silicone inlaatrubber: 100 euro (Demon Tweeks)
- ITG luchtfilter cardridge: 70 euro (MiniSpeed)
- Sleepoog voor/achter: 30 euro (Amazon)
- Direnza high-flow radiateur: 300 euro (Private)
- set silicone koelslangen: 115 euro (ChargerTech)
- motorblok revisie set pakkingen (Autodoc)
- Hoofd en drijfstanglagers: 240 euro (Autodoc)
- diverse revisie onderdelen:... (Autodoc)
- MAP sensoren, hoog/laag: 65 euro (Autodoc)
- ABS sensoren voorzijde: 65 euro (Autodoc)
- Vibratech motormount: 150 euro (Demon Tweeks)
- ARP kop/drijfstang/nokkenas boutenset 340 euro: (Amazon)
- R50 stabi voorzijde: 40 euro (Poolse sloperij)
- EMU Ecumaster Black PnP R53: 1399 euro (JT Performance)

En dan ben ik nog een hele lijst kleinere dingen vergeten maar die zal ik tzt wel aanvullen.
De totale 'schade' op dit moment is dus net geen 13 duizend euro maar tel daar nog een 1,5 duizend bij voor alle kleine dingetjes,
Dus al met al een 14.000 euro afgerond, dan staat hij 'raceklaar'.
Dat is een aanzienlijk bedrag maar ik heb zoveel mogelijk 2e hands proberen te kopen maar ook veel nieuw kwalitatief goed spul.
Technisch zou ik niet weten wat ik er nu nog aan kan verbeteren.
Optisch kan er nog van alles op en aan, spoilers, lak, striping, weetikveel wat maar daar loopt hij geen meter harder door.
Laatst gewijzigd door prensel op 07 sep 2024, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:

20 aug 2024, 11:49

Wauw. Wat een tijd en energie heb je er al ingestopt. Dat wordt een super mini.
Vergeet niet dat de juiste stickers ook pk’s toevoegen .
Afbeelding
prensel
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Nederland

07 sep 2024, 20:22

Inmiddels is de ECUMaster EMU Black PnP R53 ook binnen gekomen en de eerste stappen zijn weer gezet.
EMUBlackR53.png
De geinstalleerde basemap is gebaseerd op de normale R53 maar aangezien ik wel het eea veranderd heb werkt dat niet out of the box zeg maar.

Het is nogal een gepruts om alles goed te krijgen zoals ik wil omdat de handleiding niet echt heel erg duidelijk is. Het is dus een ECUMaster Black maar dan met ingebouwde Plug-n-Play R53 adapter. Er is een beknopte handleiding maar daar staat niet alles in. Een uitgebreide handleiding van de gewone Black heb ik niet kunnen vinden maar wel van de standaard Ecumaster. Er was ooit een losse R53 adapter voor die gewone Ecumaster maar daarvan zijn de pinbezettingen niet hetzelfde.. lekker handig allemaal...
Daarnaast zijn er ook (wat mij betreft) rare keuzes gemaakt met de aansluitingen. Zo is er wel ondersteuning voor een AC maar is de standaard oliedrukzender niet eens aangesloten. Terwijl je dat voor een trackday car juist andersom zou willen zien. En volgens de handleiding is de Ecumaster niet toegestaan voor op de openbare weg maar alleen voor op de track.. ik snap die keuze dan ook totaal niet maar goed.

Verder geen extra ingangen om bijv een echte oliedrukzender aan te kunnen sluiten, daar offer ik dan die AC ingang wel voor op.
Mijn wideband lambda spuugt een 0-5V signaal uit maar dat kan weer niet op de EMU ingebouwde WBO pin aangesloten worden dus ik kom een aansluiting te kort...Maar dat lossen we wel op.

De basis map gelijk maar aangepast want hij liep stationair niet eens, een AFR van minder dan 10... lekker verzuipen dus.
Met wat zoekwerk in beide handleidingen en wat proberen draait hij nu stationair op 13.9-14 maar als ik gas geef slaat hij gelijk dood. Blijkt er een RPM limiter ingesteld te staan op 2000RPM... vraag mij niet waarom.. Ok die er ook uit en ik kan nu langzaam toeren maken maar 'blippen' nog niet echt niet. Ik merk wel dat het motortje nu echt wel wil als alles goed afgesteld staat., daar word ik wel blij van :-)

Wordt vervolgd...
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator

11 sep 2024, 00:07

Wauwww, ik vind dat je dat allemaal best snel hebt gedaan, respect!
Wens je nog veel rijplezier!

Terug naar “Show your ride”