
X-treme Mini
- X-treme Mini
- Mod virus alert!
- Contacteer:
Bericht
Hmm nu ik toch op internet was ook maar even een intercooler besteld om eerst even te monteren zolang de FMIC nog niet klaar is.


"Burning tires into adrenaline!"
- X-treme Mini
- Mod virus alert!
- Contacteer:
Bericht
alles beter dan die standaard intercooler en leek me eigenlijk een stuk logischer zo dat ie de lucht gelijk van voren pakt.
Ben eigenlijk veel meer geintereseerd in de FMIC maar helaas nog even geen tijd om daar verder mee te knutselen nu.
Van het weekend even verder de kop afmaken dan ik als het meezit volgend weekend als ik 2 dagen thuis ben de kleppen er in jetsen en de kop laten inbouwen met de nieuwe nokkenas
Ben eigenlijk veel meer geintereseerd in de FMIC maar helaas nog even geen tijd om daar verder mee te knutselen nu.
Van het weekend even verder de kop afmaken dan ik als het meezit volgend weekend als ik 2 dagen thuis ben de kleppen er in jetsen en de kop laten inbouwen met de nieuwe nokkenas

"Burning tires into adrenaline!"
- MartijnGizmo
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Almere
- X-treme Mini
- Mod virus alert!
- Contacteer:
Bericht
GRS ben ik mee eens dat dat een mooi coolertje is.
Zon twin cooler is ook wel erg mooi en zou mijn voorkeur hebben als de FMIC echt niet goed zou werken.
Weet ik :-) alleen ik ben er niet van overtuigd dat een gp intercooler beter zou zijn dan die ik besteld heb nu.MartijnGizmo schreef:De populaire opties zijn GP-intercooler of GRS...
GRS ben ik mee eens dat dat een mooi coolertje is.
Zon twin cooler is ook wel erg mooi en zou mijn voorkeur hebben als de FMIC echt niet goed zou werken.
"Burning tires into adrenaline!"
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Welke nokkenas ga je gebruiken?
En wat bedoel je precies met een twin-cooler?
De geteste IC;s waren meen ik de standaard, GRS, GP, M7 en Alta (soort van dezelfde die jij hebt) en daar kwam in naar voren dat de GP en GRS nagenoeg gelijk waren - alleen dat de GRS door zijn grotere volume iets sneller herstel liet zien. Vervolgens kwam de standaard IC - waar ik dus van stond te kijken, ga je veel optrekken, afremmen en dergelijke wordt die behoorlijk warm, maar de M7 en de Alta, presteerden daarin nog slechter dan de standaard IC. Ze waren wel kleiner van formaat dan de GRS en GP dus lieten wel iets hogere boostdrukken zien omdat er minder verlies was; iets wat je met de FMIC ook zal merken - je boost zal bijna 0,1 bar lager zijn dan met een topmount. De hersteltemperatuur van een FMIC is daarentegen nog beter dan van een topmount omdat ie continu rijwind pakt - wat dan ook meteen het nadeel is tov van een watergekoelde; bij stilstand loopt de temperatuur behoorlijk snel hoog op
Ben wel benieuwd hoe die FM het gaat doen; ik heb daar nl ook een hele tijd lang over zitten dubben om er een GRS FM op te zetten - maar met mijn doelen bracht dat niet genoeg winst. Mijn IAT zit nu bij 7500 toeren in zn 3 namelijk nog maar op 41 graden maximaal dus ik heb niet meer koeling nodig 
En wat bedoel je precies met een twin-cooler?
De geteste IC;s waren meen ik de standaard, GRS, GP, M7 en Alta (soort van dezelfde die jij hebt) en daar kwam in naar voren dat de GP en GRS nagenoeg gelijk waren - alleen dat de GRS door zijn grotere volume iets sneller herstel liet zien. Vervolgens kwam de standaard IC - waar ik dus van stond te kijken, ga je veel optrekken, afremmen en dergelijke wordt die behoorlijk warm, maar de M7 en de Alta, presteerden daarin nog slechter dan de standaard IC. Ze waren wel kleiner van formaat dan de GRS en GP dus lieten wel iets hogere boostdrukken zien omdat er minder verlies was; iets wat je met de FMIC ook zal merken - je boost zal bijna 0,1 bar lager zijn dan met een topmount. De hersteltemperatuur van een FMIC is daarentegen nog beter dan van een topmount omdat ie continu rijwind pakt - wat dan ook meteen het nadeel is tov van een watergekoelde; bij stilstand loopt de temperatuur behoorlijk snel hoog op


- MartijnGizmo
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Almere
- X-treme Mini
- Mod virus alert!
- Contacteer:
Bericht
Twin cooler is en rijwind en water gekoeld.
Nokkenas gaat een newman worden.
Die GRS FMIC vindt ik maar een beetje vreemd met die kleine buisjes richting de voorkant. Naar mijn idee ineens een hoop compressie van lucht wat warmte veroorzaakt. plus dat het de flow aardig beperkt en drukverlies opleverd op die manier.
Vandaar dat ik dat gedeelte anders wil aanpakken dan de manier waarop grs het heeft opgelost.
Maar wie weet werkt het voor geen meter hoor, wil het gewoon graag eens proberen en kijken hoe mijn ideeen daarover uitpakken in de praktijk
Nokkenas gaat een newman worden.
Die GRS FMIC vindt ik maar een beetje vreemd met die kleine buisjes richting de voorkant. Naar mijn idee ineens een hoop compressie van lucht wat warmte veroorzaakt. plus dat het de flow aardig beperkt en drukverlies opleverd op die manier.
Vandaar dat ik dat gedeelte anders wil aanpakken dan de manier waarop grs het heeft opgelost.
Maar wie weet werkt het voor geen meter hoor, wil het gewoon graag eens proberen en kijken hoe mijn ideeen daarover uitpakken in de praktijk

"Burning tires into adrenaline!"
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
In de praktijk heeft de GRS amper boostverlies, en houdt ie behoorlijk koude temperaturen mbt IAT 
Die twin-cooler wil ik misschien, in een hele verre toekomst, ook nog wel eens aan..
Ik ben ook benieuwd - zal het in elk geval goed in de gaten houden hier!

Die twin-cooler wil ik misschien, in een hele verre toekomst, ook nog wel eens aan..
Ik ben ook benieuwd - zal het in elk geval goed in de gaten houden hier!

- X-treme Mini
- Mod virus alert!
- Contacteer:
Bericht
Zo eventjes de klepgeleider pakkingen vervangen van mijn kop:








"Burning tires into adrenaline!"
- franklyn85
- Volledig MINI minded!
- Locatie: heemskerk
Bericht
Gp intercooler is facking goedX-treme Mini schreef:Weet ik :-) alleen ik ben er niet van overtuigd dat een gp intercooler beter zou zijn dan die ik besteld heb nu.MartijnGizmo schreef:De populaire opties zijn GP-intercooler of GRS...
GRS ben ik mee eens dat dat een mooi coolertje is.
Zon twin cooler is ook wel erg mooi en zou mijn voorkeur hebben als de FMIC echt niet goed zou werken.

burn rubber not your soul


- franklyn85
- Volledig MINI minded!
- Locatie: heemskerk
Bericht
woon werk verkeer gaat doen is dit alleen maar overbodig en volstaat de GRS goed of GP of Alta maak niet uit
Ik ben ook bezig geweest met het twincooler verhaal maar voordeel is bij contineu blazen heb je er veel aan zodra je ook veelX-treme Mini schreef:Twin cooler is en rijwind en water gekoeld.
Nokkenas gaat een newman worden.
Die GRS FMIC vindt ik maar een beetje vreemd met die kleine buisjes richting de voorkant. Naar mijn idee ineens een hoop compressie van lucht wat warmte veroorzaakt. plus dat het de flow aardig beperkt en drukverlies opleverd op die manier.
Vandaar dat ik dat gedeelte anders wil aanpakken dan de manier waarop grs het heeft opgelost.
Maar wie weet werkt het voor geen meter hoor, wil het gewoon graag eens proberen en kijken hoe mijn ideeen daarover uitpakken in de praktijk
woon werk verkeer gaat doen is dit alleen maar overbodig en volstaat de GRS goed of GP of Alta maak niet uit
burn rubber not your soul


- X-treme Mini
- Mod virus alert!
- Contacteer:
Bericht
Nou hou ik het maar gewoon zo even met diegene die ik besteld heb. en dan kijken of die FMIC nog wat kan toevoegen later :-)
"Burning tires into adrenaline!"
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Onze sponsors