Maar toen.. de laatste tijd vond ik dat het blokje wat tikte..
Nee niet weer... of toch... nee het lijkt niet... wat dan wel?
Uiteindelijk naar Melvin gereden. Hij hoorde weinig tot niks vreemds. Ik wel, ik werd er gek van en heb dan als ik iets hoor geen zin meer om 'm aan te raken. Panisch gewoon
Dus toch maar blijven zeuren dat het ding uit elkaar moest. En jawel.. ik had gelijk.
Uitlaatzijde nokkenas heeft flinke ruwe plekken. En waardoor het komt? Geen enkel idee...
Het derde hoedje van onder ziet er ook niet strak meer uit. En zelfs sommigen kon je zo met je vinger een eind indrukken. Met andere woorden, speling bij beweging en dus lichtjes ratelen. Ook beschadigingen / krassen op de klepstelen..
Dus ik op zoek naar een oplossing. Nieuwe hoedjes, nieuwe tuimelaars. Nokkenas gaar... lekker dan.
Dure shizzle bij nieuw bestellen.
Kreeg ik toch eens een fijne tip van Riemans en een leuk adresje.
En wat bleek.. een compleet nieuwe kop die slechts enkele kilometers heeft gedraaid en daarna is vervangen voor een JCW bij de dealer.
Hoedjes gloedje nieuw.. Nog geel!
Dus ik cruise straks rond met een nagelnieuw blokje!!!
Zo blij!!!!
Laatst gewijzigd door sander_r53 op 04 apr 2017, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zag hem vanmorgen staan bij Melvin. Heb je dus een scherp gehoor.... moet je wat mee doen
Anyway mooi dat je er nog op tijd bij was en nu straks een nieuw blokje hebt dankzij Richard... ga je de montage zelf op de stoep doen of blijft ie bij Melvin?
Nu even een technische aanvulling.
Mijn nieuwe kop is onlangs gevlakt door een specialist. Ik liet hem de oude foto's zien van de slijtage van de nokkenas. "Pitting' noemde hij het fenomeen. Hij gaf aan dat het leuk is dat ik nu een nieuwe kop heb, maar dat ik op zoek moet gaan naar de oorzaak alvorens vrolijk verder te sturen.
Dus ik 's avonds aan zoeken gegaan naar mogelijke oorzaken. Deze informatie wil ik graag met de geïnteresseerden onder ons delen.
Pitting is dus de opoffering van het zwakste metaal waarbij meerdere metalen bij elkaar komen. In dit geval is de nokkenas de zwakste schakel. Hier is extreme hitte voor nodige. Een beetje vergelijkbaar met lassen.
Waar krijg je die hitte van?
- Slechte olie
- Geen olie
Slechte olie:
Het is aannemelijk dat mijn MINI veel korte stukjes heeft gereden gezien de kilometerstand. De brandstof die moet verbranden geeft waterdamp. Een gedeelte vocht zie je terug bij koude motor en verlaat de uitlaat. Een ander deel komt in het carter en zal zich mengen met de olie. Doordat de motor niet lekker heet wordt kan het vocht moeilijk verdampen. Je olie krijgt dus een andere viscositeit (combi met water) en tast de draaiende delen aan.
Veel mensen roepen dan ook dat ze keurig netjes volgens het boekje onderhoud hebben gedaan. Dat ze dure olie hebben voor zoveel duizend kilometer, long life etc. etc. 'ik kan er makkelijk 15.000 /30.000 mee rijden'. Dit is dus na bovenstaande uitleg te hebben gelezen gewoon onzin. Uiteraard is het van belang goede olie te nemen die de smerende eigenschappen goed kan vasthouden. Maar onderhoud volgens boekje en lang met bepaalde olie te kunnen doen is dus uit den boze. Het zegt compleet niks over de toestand van de motor. Olie moet je gewoon veel vaker verversen. En ingevuld onderhoudsboekje zegt dus niks.
Je zult ook zien dat als je een auto voor korte stukjes gebruikt, het olieverbruik meevalt (het oliepeil blijft prima door het toenemende vocht). Ook zul je merken wanneer je een tijd gaat rijden op de snelweg en lange stukken gaat rijden, je ineens het oliepeil drastisch ziet zakken (het water verdwijnt).
Ook slechte zuigerveren kunnen ten grondslag liggen waardoor de olie slechter wordt. Dit is ook iets wat ik nu zou willen onderzoeken aangezien de kop er toch af is.
-Geen olie
Dit kan komen door defecte oliepomp. Stationair mag het niet onder 1 bar oliedruk komen. Verstopte kanaaltjes door minuscuul gruis van schade is ook een mogelijkheid. De oliepomp gaan we nu meteen reviseren voor de zekerheid. (nieuwe rotors)
Het is ook te kort door de bocht om te denken dat schade door metaaldeeltjes niet voor kan komen doordat het toch wel door het oliefilter opgevangen gaat worden. De oliepomp heeft een bypass waardoor een gedeelte van de olie ongefilterd door het blok gaat. Uiteindelijk zal alle olie wel worden gefilterd, maar er is een kans dat het dan al een keer door het blok is geweest.
Voordat alles gemonteerd wordt, wil ik toch e.e.a. uitzoeken. Niet dat dit nog eens kan gebeuren.