Berthil, de Blauwe (Azzurra)

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
JunkyXL
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 feb 2012, 00:19

Maak je er wel meteen 2 of
Meer?!??!?

Heb nog n spare die ik je gratis kom brengen

;)
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

22 feb 2012, 07:16

Denk je niet dat methanol effectiever is voor jouw doeleinden?
Daar is mi nl meer mee te winnen aan IAT onder elke engine-load..
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 feb 2012, 08:02

Ik zie niet precies hoe dit nou exact werkt. Vergt het een grote aanpassing Berthil? Maak je dus van een standaard IC een watergekoelde?
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
GreyCooperS
Forum Junky

22 feb 2012, 08:52

HobbyBobBerthil :lol:

Altijd weer mooi om dit soort projectjes te zien gebeuren...merk dan gelijk weer hoe weinig ik zelf kan, maar altijd weer leerzaam!

Ben benieuwd naar de resultaten..
AfbeeldingAfbeelding

2008 | R56 Cooper S | Chili Red

Beek Stage 1 | Forge Dump Valve | 17" Intra 7,5J 225-45-17 | Custom Red Recaro CS | GP Gordels | Scangauge II | Aero | Navi | Xenon | Pano | Antracite Hemel | Keyless Go

2002 | e39 540i Touring | Messing Metallic

2000 | e53 X5 4.4i | Tiag
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

22 feb 2012, 16:32

Watergekoelde IC doen het bijzonder goed bij heftig gebruik, ze moeten alleen niet heat-soaken want dan koelt ie ook langzamer af naar normaalwaarde omdat dan het hele watersysteem gekoeld moet worden via de externe radiateur.
Een luchtgekoelde IC herstelt sneller, maar wordt ook véél warmer. Een watergekoelde IC herstelt minder snel, maar heeft als grootste voordeel ook fllink minder last van extreme pieken bij volle belasting waar je die bij een luchtgekoelde wel ziet. Luchtgekoeld met methanol is dan wel een goede oplossing, de methanol gaat alleen maar bijgespoten worden bij een vooraf ingestelde druk, om dus pas ook bij hogere temperaturen actief te zijn, en daarbuiten niet.
Het is dus altijd een afweging bij heftig tunen en hoog belasten tussen:
- Watergekoelde IC
- Topmount Luchtgekoelde IC (liefste icm water/methanol of enkel methanol)
- Frontmount luchtgekoelde IC (weg is de airco, en iets minder boost door langer buizensysteem)
- Water/lucht gekoeld (al heb ik daar vrij weinig over kunnen vinden)
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

22 feb 2012, 18:20

JunkyXL schreef:Maak je er wel meteen 2 of
Meer?!??!?;)
Er zit nu al meer dan 10 uur werk in ik ben denk ik op 1/3 van het werk.
Per stuk dus 30 uur werk, daarmee worden ze onbetaalbaar :)
Daveke schreef:Denk je niet dat methanol effectiever is voor jouw doeleinden?
Daar is mi nl meer mee te winnen aan IAT onder elke engine-load..
Ik heb er liever niet weer een systeem bij wat bijgevuld en gecontroleerd moet worden.
Misschien moet ik dan ook wel een 10 liter tank nemen want het gaat 10 ronden altijd voluit.
Liever alles zo simpel mogelijk voor op de Ring.
mushrop schreef:Ik zie niet precies hoe dit nou exact werkt. Vergt het een grote aanpassing Berthil? Maak je dus van een standaard IC een watergekoelde?
Als je niet al een watergekoelde intercooler hebt (zoals ik) moet je natuurlijk ook nog een pomp, slangen, expansievaatje met ontluchting en radiator hebben. Anders kun je er geen water doorheen pompen :)

Intussen is één kant klaar en afgedicht. Hier komt dus nog wel een paar lagen carbon overheen en een gladde laklaag. De topplaat die je ziet is dus overgebleven van het mislukte dak, komt nu goed van pas :)
Moet nog wel gladgeschuurd worden voordat er een nieuwe laag carbon overheen gaat.

Afbeelding
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 feb 2012, 18:23

maar je had hiervoor toch al een watergekoelde IC? Was dat niet beter en handiger dan er nu weer eentje zelf bouwen? Wel gaaf dat je het doet (en kan), maar ik vraag me gewoon af wat er nu precies anders is aan deze t.o.v. degene die je had.

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Afbeelding
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 feb 2012, 18:42

Vraag ik me ook af... met alle respect voor je bouwkunsten, maar dit lijkt me wel een potentieel storingsgevoelig project.
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

22 feb 2012, 20:12

De IC die ik al had (van RMS) weegt 6 kg (alleen behuizing)!
Na elk Ringbezoek braken er minimaal 2 van de 4 steunen af. Zelfs speciale dikke RVS steunen braken af.
Dat was ik helemaal zat.

Vandaar deze actie. Als deze klaar weegt die iets over 2 kg. Hij weegt nu 2 kg en alles zit er op behalve een paar velletjes carbon en wat epoxy hars.
Dan zouden de steunen wel heel moeten blijven.

Bovendien was ik voorheen niet blij met de plaatsing van de pomp.
Dat ga ik nu beter doen.

Storinggevoelig object valt wel mee. In het ergste geval is hij niet dicht en dan kun je gewoon rustig mee naar huis rijden aangezien het een van de motor gescheiden watersysteem is. De standaard IC is natuurlijk al dicht, daar veranderd niks aan. Water in het inlaattraject komt er dus niet.
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 feb 2012, 20:13

ok, duidelijk. :icon_top:

Afbeelding
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 feb 2012, 20:18

Berthil schreef:Storinggevoelig object valt wel mee. In het ergste geval is hij niet dicht en dan kun je gewoon rustig mee naar huis rijden aangezien het een van de motor gescheiden watersysteem is. De standaard IC is natuurlijk al dicht, daar veranderd niks aan. Water in het inlaattraject komt er dus niet.
Ik vraag me vooral af hoeveel druk het koelsysteem opbouwt (het water-deel dus). Kun je zoiets ook afpersen om te laten testen oid?
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

22 feb 2012, 23:19

Drukopbouw met de pomp valt wel mee. Het water mag niet te snel stromen anders krijgt het geen kans af te koelen in de radiator. Ik ga het testen door een slang op de gewone waterkraan aan te sluiten en de andere kant af te sluiten. Dat is 2 bar druk en dat haalt die waterpomp nooit. Als het dan dicht is zit het wel goed.

De andere kant is ook klaar om morgen dicht te maken.
Om er zeker op te gaan dat er geen water door het midden gaat en bij de zijkanten weglekt zijn deze dicht gekit. De kleine tussenschotten zijn namelijk niet uit een stuk dus daar kan water door.

Afbeelding
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 feb 2012, 23:45

Ik hoop dat het geheel waterdicht blijft als er een tijdje water in staat en ook nog opwarmt en afkoeld.
Anders kun je het geheel ook van aluminium plaat maken en af laten lassen.
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

23 feb 2012, 00:07

Ik ben ook benieuwd :)
Aluminium en aflassen wil ik niet want dat kan ik niet zelf :)

Het hele spul wordt nog in carbon gewrapt dus het hoeft geen sterkte te hebben, het moet inderdaad alleen dicht blijven. Ik ga er ook langdurig flink heet water doorheen leiden om te testen voordat ik alles ga monteren.
Misschien wordt het niks maar ik heb er wel vertrouwen in, anders stop ik er geen 30 uur werk in :)
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 feb 2012, 00:20

Maken is gewoon veel leuker dan kopen! 8)

Terug naar “Show your ride”