Re: Cooper S (R53) Sander (Ski/snowboard oplossing?)

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
sander_r53
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 18 apr 2010, 23:04

08 feb 2011, 00:21

Ga me nou niet bang maken he :cry:

;)

Nee serieus, als het blijvend is ga ik weer een stukje omhoog ...
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

09 feb 2011, 03:10

Jammer van die 15ers, vond die behoorlijk dik staan :)
sander_r53
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 18 apr 2010, 23:04

09 feb 2011, 19:56

Is ook jammer, ik vond ze ook super bruut...
Maar helaas zaten ze klem op de onderste bout van de draagarm :(
sander_r53
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 18 apr 2010, 23:04

11 feb 2011, 00:38

Nadat ik vanavond bij een vriend wegging, ineens een gebonk rechtsvoor.
Het geluid alsof mijn hele veerpoot los zat.
Ben gestopt, wielmoeren nagekeken, deze bleken nog goed vast te zitten.
Daarna rustig naar huis gereden en het gebonk werd steeds heviger.
Enkel bij verticale beweging van de auto. Dus niet wanneer ik rem / gas geef.

Auto op de krik. Niets vreemds te zien. Veerwindingen nog perfect, schokbreker geen rare dingen, veerschotel ook prima, rubber van de veerschotel nog perfect op de laatste winding met de uitsparing. Draagarmen niets opvallends te zien. Pendelsteunen nog goed op de veerpoot. De bouten onder de motorkap boven het veerpoothuis nog gechecked. Zaten prima vast.

Ik snap er helemaal niets van :s
Wat kan dit gebonk zijn? Je voelt het bonken ook in het stuur. En het komt echt van rechtsvoor. Enkel bij korte in en uitgaande beweging van de vering.
Adriaan
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Berichten: 2787
Lid geworden op: 18 mei 2009, 14:50

11 feb 2011, 08:42

:s Echt geen idee. Zal toch iets met de schroefset zijn neem ik aan.

Wel balen zeg, succes!
Afbeelding
sander_r53
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 18 apr 2010, 23:04

11 feb 2011, 13:54

Nou, waarschijnlijk heb ik het gevonden.
Net even in het licht goed gekeken en wat ik nu ontdekt heb is dat er enige speling zit tussen de aandrijfassen en homokineten. Aan beide kanten ongeveer evenveel. Wanneer ik de aandrijfassen op en neer ''rammel'' geeft het hetzelfde bonkende geluid als wat ik hoorde tijdens het rijden. Weet niet of de speling er al was voor de verlaging.

Nu snap ik alleen niet dat het bonken er niet is bij accelereren of gas terug nemen. Dan zou je toch ook een bonk moeten voelen?

In elk geval, als dit het is dan baal ik echt flink..
Ben er echt ff flink chagrijnig van! Kan even geen aandrijfas / homokineet meer zien.
Laatst gewijzigd door sander_r53 op 11 feb 2011, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
franklyn85
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: heemskerk
Berichten: 7793
Lid geworden op: 19 sep 2010, 16:37

11 feb 2011, 13:55

Balen man ............ :evil:
burn rubber not your soul

Afbeelding
coendek
Stoepsleutelaar
Berichten: 21196
Lid geworden op: 01 aug 2006, 14:13

11 feb 2011, 13:57

is 100% de schroefset... topmount beter vast zetten en de centrale bout aan de achterkant van de demper vast zetten op 85NM..

Coen
sander_r53
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 18 apr 2010, 23:04

11 feb 2011, 14:06

De centrale bout (die de draagarm klemt om de schokbreker) was net aan 1 kant niet super strak... er zat wat speling op de draagarm en de veerpoot.. deze heb ik nu goed aangedraaid, maar ook dat hielp niet. Vandaar dat ik bij de aandrijfas uitkwam. Links heb ik net ook wat aangedraaid. Zo even testrondje maken.

Die topmount kan ik nog eens checken (bovenste centrale moer). Is dat gewoon te doen zonder de veerpoot uit te bouwen, of staan er dan al krachten op die een verkeerd beeld geven?
coendek
Stoepsleutelaar
Berichten: 21196
Lid geworden op: 01 aug 2006, 14:13

11 feb 2011, 14:53

luchttol er even op als je niet de juiste tools hebt.. :)

Coen
sander_r53
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 18 apr 2010, 23:04

11 feb 2011, 15:21

Ben net naar de garage geweest... ze hebben daar de bovenste moeren aangedraaid.. helaas is het niet verholpen..

Voor mijn gevoel moet het dan die bout aan de onderkant van de demper zijn.
Zal er eens een flinke hefboom op zetten. Kan me voorstellen dat het daar behoorlijk glad is geworden door de WD40 en dat ie makkelijker omhoog en omlaag glijdt.
coendek
Stoepsleutelaar
Berichten: 21196
Lid geworden op: 01 aug 2006, 14:13

11 feb 2011, 19:06

mag ik vragen HOE ze die hebben aangedraaid? met de juiste tools of gewoon een dopsleutel? :mrgreen:


stabi stangetjes kunnen ook nog wel eens herrie maken :)
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5871
Lid geworden op: 04 apr 2016, 17:25

11 feb 2011, 19:49

zuur man! hopen dat het snel gefikst is en inderdaad slechts een kwestie van de boel (goed) aandraaien... :?
sander_r53
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 18 apr 2010, 23:04

11 feb 2011, 20:08

coendek schreef:mag ik vragen HOE ze die hebben aangedraaid? met de juiste tools of gewoon een dopsleutel? :mrgreen:


stabi stangetjes kunnen ook nog wel eens herrie maken :)

Bovenste centrale bout bij topmount is met luchtsleutel vanmiddag nagedraaid, mocht max. 50Nm. Dat was al niet te doen omdat ie uiteindelijk gewoon meedraaide. Bij 3 garages geweest en niemand had hier de oplossing voor om het op de goede manier te doen. Je zit met een inbus en dop. Maar dat hoef ik je niet te vertellen ;)

Onderste verbinding demper / draagarm heb ik nu gedaan met dopsleutel met een parasolstok als hefboom.
Zo heb ik het originele spul ook los gekregen. Moet zeggen dat ik net met die parasolstok nog behoorlijk wat slagen heb gemaakt. Maar nu nog steeds niet voldoende. Hij bonkt nog. Geen enkel verschil.
Straks maar weer verder draaien, ben nu zeiknat.
Die pendelsteunen zitten ook aan het eind van het schroefdraad en kunnen niet strakker.

En wat ik ook niet begrijp is dat ik 400 km probleemloos heb gereden. Er is niets anders dan 2 weken terug
coendek
Stoepsleutelaar
Berichten: 21196
Lid geworden op: 01 aug 2006, 14:13

11 feb 2011, 20:21

je hebt een hoge dop nodig waar je een steek sleutel op kan zetten.. en een imbus/torx IN kan steken om de zuigerstang vast te houden en dan kun je met die steek sleutel de dop draaien..

wat voor voor veren zitten erop?? raceveren of "oe" achtige veren?

Terug naar “Show your ride”